Sørlandschick03+09+12<3 Skrevet 8. april 2012 #1 Skrevet 8. april 2012 Har fått beskjed om vekstavvik på den lille mageboeren... ved 1 UL fikk jeg beskjed om: - 11,02% ved 2 UL fikk jeg beskjed om: - 15,46% Skal på¨ny UL fredag 13 april... Det jeg lurer på, NåR er avviket så stort (eller hva slags kriterier) at de velger å ta ut barnet? Jeg er 34 uker på vei nå, og babyen er estimert til å veie rundt 1800gr... Noen som har erfaringer osv, eller kan gi meg tips å råd om hva jeg kan spørre om på kontrollen? Er på sykehuset å de sier mye - men halvparten er jo gresk for de normale folk... å jeg kommer aldri på å spørre der å da - for det kommer som regel mye info på en gang å det tar tid før det trekker inn
Sørlandschick03+09+12<3 Skrevet 8. april 2012 Forfatter #2 Skrevet 8. april 2012 UL 1 (i denne sammenheng) var i uke 30 i forbindelse med kontroll pga lavt stoffskifte UL 2 var i uke 32 så kommer neste nå...
lille-my-april Skrevet 9. april 2012 #3 Skrevet 9. april 2012 Det er vel helst ved stort barn de velger å ta det ut før tiden evt?! Ut over det har jeg vært på vekstkontroll for det motsatte, altså det de mente var for stort barn. Men så fant de ut at han ikke var for stor likevel på kontroll nr.2. Likevel skal jeg på ny kontroll igjen 18.april, uten at jeg helt kan forstå poenget med det... Det beste er nok å spørre når du faktisk er på sykehuset. Da er det tross alt folk som vet hva de snakker om som svarer deg
Anonym bruker Skrevet 9. april 2012 #4 Skrevet 9. april 2012 Hei. Jeg fikk i uke 30 påvist avvik på 20% fra gjennomsnitt. Ikke noe kjekt men skal framover til ultralyd annenhver uke. Jeg fikk beskjed om at det kunne være genetisk, men skulle ta forhåndsregler om å få hvile mye i løpet av dagen. Ved å ligge nede var hvis funksjonen til mokaken best. Slik jeg forstod det. Ettersom de måler blodgjennomstrømningen på ultralyd så får en vite om barnet får nok næring. Regner med å bli innlagt dersom det blir svikt i morkakefunksjonen, eller vektavviket blir større. Så krysser fingrene for at dette går helt fint. Noen får jo mindre babyer uten at det trenger å være noe galt.Er ihvertfall tryggere når de følger oss grundig opp.
jente_80 Skrevet 9. april 2012 #5 Skrevet 9. april 2012 Pga seteleie hele svangerskapet var jeg på vekstkontroller (UL) annen hver uke de siste ukene. Mellom 2 målinger så det ikke ut til at barnet hadde vokst, og legen var bekymret for om hun fikk nok næring. Det ble da bestemt keisersnitt. De tok ingen sjangser. Da jenta ble tatt 37+4 var hun 2810, og ville da ha vært ca 3200 ved termin (om jeg ikke husker feil) Dvs, hun var helt normal. Husk, de måler med millimeterpresisjon på disse UL-målingene. Og jeg har lest flere her inne med avvik etter vekstkontroll. Det trenger ikke å være noe urovekkende. Og om legene blir bekymret så velger de den løsningen som er best for barnet. Lykke til!!!!
Sørlandschick03+09+12<3 Skrevet 10. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 10. april 2012 takk for svar:) genetisk er det nok ikke, da mine to andre har vært over gjennomsnittet hele tiden... får jo bare spørre til fredag=) takk for svar:)
jente_80 Skrevet 10. april 2012 #7 Skrevet 10. april 2012 Uansett da, de regner fødselsvekt til ca 3500 g (om jeg ikke husker helt feil) Skulle det være et vekstavvik på - 10 %, så tilsvarer dette 350 g, altså at barnet blir estimert til p veie 3150 g ved termin. Det er da ikke så lite
Blabb00 Skrevet 10. april 2012 #8 Skrevet 10. april 2012 Hei Sniker meg inn fra 2.trimester, men hadde stort vekstavvik i forrig svangerskap. Ved ultralyd etter fall i uke 28 oppdaget de -16% vekstavvik. I uke 30 var vekstavviken på -24% - Jeg skulle på ultralyd igjen i uke 31, men da var heldigvis vekstavviken gått ned 2 %.. Ved vekstavvik over -25% setter de i gang fødselen, vertfall her jeg bor. Faren er at babyen ikke får i seg nok næring.. Hun kom forresten 1 dag over termin og veide 2800 gr.
Sørlandschick03+09+12<3 Skrevet 10. april 2012 Forfatter #9 Skrevet 10. april 2012 takk for godt svar gressenka får krysse det jeg har frem til kontrollen på fredag... så akkurat DEN fredagen da.. :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå