Gå til innhold

Hva blir etternavnet til barnet deres? Vi krangler allerede....

Anbefalte innlegg

tusen tusen takk for så god respons!

jeg ser nå i det store og det hele at det blir en tapt kamp om jeg skal kreve å få bestemme både fornavn og rekkefølgen på etternavnene.

dessuten så klinger etternavnene mye bedre med mitt først og hans sist.

Men det er fortsatt veldig viktig for meg at ikke mitt navn bare blir et mellomnavn, så jeg kommer til å kreve bindestrek slik at begge etternavn blir til ett etternavn.

Så da får jo han viljen sin med rekkefølge på etternavn.

Er det ikke da rimelig at jeg krever å få bestemme mest på fornavnet?

Fortsetter under...

Til syvende sist; er det slik at dersom man ikke sender inn navn til folkeregisteret innen tidsfrist etter fødsel, at barnet automatisk får morens etternavn? Eller er dette bare en myte?

Og hva skjer med fornavnet da? Bare velger de et tilfeldig?

det er det det står i papirene du må fylle ut hvertfall, så det er nok ingen myte. men hvordan de gjør m fornavn vet jeg ikke. det blir sikkert ståenes blankt til de får ett? det er jo for å få personnr man sender inn.

Endret av gutt2010-nybaby2012!

Jeg har ikke lenger samme etternavn som min datter, fordi jeg byttet etternavnet mitt etter at jeg gikk fra faren hennes.

Da fikk hun også mitt pikenavn som mellomnavn - det kunne han nemlig ikke nekte. Men han bruker det ikke.

Heldigvis kan jeg nå bestemme både for- og etternavn på de(n) som ligger i magen helt på egen hånd, etter å ha brukt donor :-)

Er det ikke da rimelig at jeg krever å få bestemme mest på fornavnet?

Nei, det synes jeg ikke :) Jeg synes ikke at en skal ha mer å si enn den andre jeg da. Man må bli enige.

Vi er veldig uenige når det kommer til guttenavn, og jeg har et navn som jeg så inderlig vil bruke. Til nå har han ikke gått med på det. Jeg kjenner at jeg ønsker på ingen måte å tvinge det gjennom. Det føles helt feil for meg. Da vi ventet gutt forrige gang så endte vi med å skrive en liste over de navnene vi ønsket begge to, og tok den med på sykehuset. Alle navnene utenom et på min liste stod igjen da vi så gutten - og det var faktisk et navn som mannen ikke likte spesielt tidligere. Jeg håper jo at det samme inntreffer denne gangen hvis det viser seg å være en gutt ;)

Poenget er at navn er såpass viktig at man må bli enige. Jeg synes ikke han har 'vunnet' i forhold til etternavnsdiskusjonen deres heller jeg da. Her har dere argumentert frem og tilbake på hvilken løsning som blir optimal for dere. Begge er nå etternavn, og som du selv sier - det klinger jo best på den måten (ditt først-bindestrek-hans sist).

Her har vi foreløpig bestemt at vi skal bruke mitt etternavn som mellomnavn og et av hans til slutt. Det blir to stødige, litt tunge etternavn, men de klinger greit sammen :) Til å begynne med følte jeg veldig sterkt på at jeg ville at ungen skulle ha mitt etternavn til slutt, da jeg er veldig knyttet til familien min. Men, etterhvert som det gikk opp for meg at vi nå starter en ny familie sammen, følte jeg mer på at det er koselig om vi alle heter det samme, og rekkefølgen ble ikke så farlig lenger.

Vi har bestemt at vi skal bruke mitt etternavn. Vi er enige i at vi kun vil ha 1 etternavn (begge har lange etternavn så ønsker ikke å bruke begge). Og jeg har sterkere forhold til mitt etternavn enn han til sitt. Hvis vi gifter oss vill han enten skifte til mitt eller fortsatt bruke sitt (han vet ikke sikkert ennå, det blir hans valg).

Annonse

Mine to første hadde bare hans, jeg og etter vi giftet oss.......så ble man skilt, navnet mitt ble endret da jeg ikke ville ha hans lenger, slengte også på mitt på begge barna, men det ble før hans sånn at de bruker hans som hovednavn.

Er nå gravid igjen og vi er enige om å bruke begge navnene, vi er gift men har beholdt våre egne navn og barnet får hans først og mitt tilslutt fordi det ikke hadde stor betydning for ham.........

Syntes det var utrolig kjipt den perioden mine to første døtre ikke hadde mitt navn og ingenting viste at de hadde noe med meg å gjøre utfra navnet...........litt teit å si at man bør ta høyde for et brudd, men jeg gir ikke slipp på mitt navn igjen og vil at mine barn skal ha det like mye som farens.

Nr 1 har bare mitt etternavn siden bf ville ha dobbeltnavn på henne. Mitt etternavn er ganske vanlig, men bf sitt var et typisk "stave-navn", så jeg ville at hun skulle få slippe å slite med det. (Jeg har ikke et -sen navn)

Om jeg blir gravid med min nye partner, så blir barnet å ha både mitt og hans etternavn. Hans etternavn er knyttet opp mot slektsgården og det er bare 4 i Norge som heter det.

Min datter fra før må jo også hete det samme som søskenet, så da blir det sikkert mitt som mellomnavn og hans som etternavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...