Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er i uke 16, termin i sept. om alt går bra da..

Jeg studerer, og søker videre studieplass for å kunne få foreldrestipend.

Samboeren tar pappapermisjonen i sine 12 uker når jeg har vært i permisjon i mine 44 uker med foreldrestipend.

Han kommer til å ta ut 49% foreldrepenger for at de ikke skal påvirke beløpet jeg mottar i foreldrestipendet.

Men lurer på om jeg også i tillegg til dette har krav på; engangsstønad, forsørgerstipend og barnebidrag? (Uten at dette påvirker foreldrepengene eller foreldrestipendet, såklart).

Eller noe utenom dette?

Fortsetter under...

Engangsstønad får du kun hvis du ikke jobber eller tjener under 38000 kr i året. og det kommer i tillegg til lånekassen. samme gjelder barnetrygd. så mener jeg at hvis man har dårlig råd og er forsørger kan man søke om bostøtte fra husbanken.

Er selv førstegangs gravid og er deltidsstudent og har deltidsjobb. lurer også på en del.. jeg har termin i desember så jeg må vel akseptere studieplass for 2.året selv om jeg sikkert ikke klarer å fullføre 1.semester men gjør det kun så jeg kan få foreldrestipend.

håper dette hjalp litt, men jeg er selv litt usikker. må vente til eksamen er ferdig før jeg setter meg inn i det helt og holdent.

lykke til :)

Pappaen har jo ikke rett på fedrekvoten i og med at HI ikke har jobbet seg opp rett på foreldrepenger.. Regner med HI mener han skal bruke foreldrepenger fra felles delen og at hun da skal tilbake i studier når han har permisjon..

Nummer 1) om du ikke mottar foreldrestipend mens han skal motta foreldrepenger trenger ikke han ta ut graderte foreldrepenger, det er kun når dere samtidig skal motta foreldrestipend og foreldrepenger at disse reglene om at pappaen maks kan ta ut 50% foreldrepenger blir viktige..

Nummer 2) Den tid du er hjemme i permisjon "spiser opp" av den tiden pappaen kan være hjemme, hans permisjon vil derfor ikke bli 12 uker men 10 uker... (forutsatt at du starter ditt uttak av foreldrestipend ved fødsel og i 44 uker framover)

Sakset fra nav:

Faren må avvikle sin stønadsperiode innenfor den ordinære stønadsperioden på 220 eller 270 dager (44 eller 54 uker) etter fødselen eller omsorgsovertakelsen. Dette medfører at faren må begynne sin stønadsperiode fra syvende uke etter fødselen, såfremt han ikke vil ”tape” stønadstid. Dersom faren påbegynner sin stønadsperiode senere enn fra syvende uke etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, vil antall dager påløpt etter de seks ukene og fram til han starter sin periode, gå til fratrekk i hans maksimale stønadsperiode.

Men hvordan blir dette når jeg får stipend fra lånekassen og penger fra nav samtidig. Da får far sine 12 uker som vanlig, men må vente til jeg er ferdig med perioden fra lånekassen går ut eller hva? Prøver å holde tunga rett i munnen her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...