Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når ammer dere? Jeg ammer 4-5 ganger i døgnet, før begge duppene på dagen, før han legger seg om kvelden og på morningen før vi står opp og noen ganger en gang om natten. Men nå har lillegutt på litt over 1 år begynt å surve og dra frem puppen i hytt og pine.. Så egentlig for meg å trappe ned til kun en gang på morran og en gang på kvelden.. men nå er han jo superivrig, bør jeg skynde meg å trappe ned nå før han vil henge i puppen hele tiden? hehe, var kanskje litt naiv og trodde han ville miste interessen etterhvert, men der tok jeg visst feil. ;) Lar han ikke få hver gang han surver altså, men ble litt stressa siden han har blitt så ivrig i det siste..

Han spiser veldig godt med mat i løpet av dagen så det er ikke pga sult.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når ammer dere? Jeg ammer 4-5 ganger i døgnet, før begge duppene på dagen, før han legger seg om kvelden og på morningen før vi står opp og noen ganger en gang om natten. Men nå har lillegutt på litt over 1 år begynt å surve og dra frem puppen i hytt og pine.. Så egentlig for meg å trappe ned til kun en gang på morran og en gang på kvelden.. men nå er han jo superivrig, bør jeg skynde meg å trappe ned nå før han vil henge i puppen hele tiden? hehe, var kanskje litt naiv og trodde han ville miste interessen etterhvert, men der tok jeg visst feil. ;) Lar han ikke få hver gang han surver altså, men ble litt stressa siden han har blitt så ivrig i det siste..

Han spiser veldig godt med mat i løpet av dagen så det er ikke pga sult.

Vi har ammet 2 ganger om dagen lenge, kun morgen og kveld, kanskje litt ekstra i helger/ferier.

I perioder hvor min datter har vært veldig ivrig har jeg vært streng på fast ammested, dvs sofaen i stua og en stol nede på rommet hennes. Om hun har mast så har vi ALLTID gått dit. Dermed har hun lært at det ikke er bare å "slenge meg ned", og jeg tror hun har fått litt mer "orden" på ammingene.

Ellers er det bare - og helt greit - å si tydelig nei. Bruk gjerne stramme topper/gensere som lillegutt ikke selv klarer "finne frem" under, men ikke så stramme at de hindrer deg i å amme da.

Et siste poeng er at mange barn vil die oftere når de er småsyke, får tenner osv, og også når det skjer endringer i livet deres. Så om det har vært "stress" for et eller annet nå, feks ny bhg/dagmamma, flytting, besøk, reise, påskehyttetur med hele slekta osv, så kan dette være grunnen til endret ammemønster. La han die (det er bare for en periode, dvs når "stressmomentet" er over så gir det seg som regel), eller gi mye kos og nærhet i stedet.

Skrevet

Ah tusen takk for svar :) ja han har vært pjuskete og hadde diare i flere dager her. Jeg tar i mot rådene og satser på at det løser seg på en god måte for han og meg :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...