Gå til innhold

Bli gravid etter å ha fjernet celleforandring på livmorhals ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg regner med at det du mener er at du har fjernet en del av slimhinnen i livmorhalsen din pga at det her var funnet celleforandringer..?

dersom du har hatt et inngrep i LIVMOR nylig vil det være mindre sannsynlig at du blir gravid i den syklusen du er i nå. Dette pga "opprenskingsprosessen" som foregår inni der. Såret etter operasjonen vil heles ila en 2-3 ukers tid regner jeg med. Etter at såret er helet vil du har like stor sannsynlighet for å bli gravid som før operasjonen, eventuelt større sannsynlighet dersom det du fjernet fra livmora stakk ut fra veggen (og dermed forstyrret eggets implantasjon)...

inngrep i LIVMORHALS har jeg ingen bakgrunn egentlig for å kunne uttale meg om... men det vil sikkert redusere sannsynligheten for graviditet de første 2-3 ukene på samme måte som ved inngrep i livmor... Og jeg vil anta at inngrep i livmorhalsen kan være litt mer utsatt for å påvirke sannsynligheten for graviditet, men jeg ser ikke helt hvordan dette kan påvirke sannsynligheten særlig mye. Det eneste jeg kan tenke meg at kan skje er at helingsprosessen av såret etter inngrepet kan gå litt "feil" for seg, slik at passasjen/åpningen i livmorhalsen blir smalere.. slik at det vil være vanskligere for sædceller å komme seg igjennom halsen på vei opp mot egget som skal befruktes...

Andre årsaker til at et inngrep i livmorhalsen skal kunne påvirke sannsynligheten for graviditet tror jeg ikke finnes. MEN, jeg er ingen ekspert. Jeg kan litt om anatomi og fysiologi, så jeg bare antar her altså...

Jeg ville selvfølgelig tatt kontakt med legen min og forhørt meg om dette. Uansett så er det jo ingen krise om passasjen i livmorhalsen skulle bli mindre, fordi man kan jo ta kontakt med lege/gynekolog og bestille inseminering. Da legges jo sæden inn via et rør direkte inn i livmor, og da har det ingenting å si om det er noe galt med livmorhalsen...

Tusen takk for utfyllende svar :) Jeg fikk beksjed av gynekologen på sykehuset at det som kunne påvirke meg i det hele tatt var at livmorhalsen nå var kortere, så muligheten for å føde for tidlig var der. Men som sikkert alle dere gravide vet så blir man jo fulgt opp av legepersonell når man først blir gravid.

Men så er det alle disse gravidforumene å selverklærte legene der ute som skriver en del forskjellig på nett. Så man blir jo litt nysgjerrig på om noe av dette er sant?

Jeg å samboeren prøver nå å få vårt første barn, så jeg suger til meg alt jeg finner av informasjon. Sant eller ikke .....

ingenting å takke for :)

ja, jeg tenkte på dette etter at jeg hadde skrevet innlegget her at det kunne kanskje ha noe si for selve graviditetstiden... enten ved at livmorhalsen ikke klarer å lukke seg skikkelig eller ved at dens lengde er redusert.

men, jeg vil nå tro at en kortere livmorhals likevel fint kan klare å beskytte fosteret i den tiden som trengs! det er kanskje avhengig av person til person, mtp hvordan livmorhalsen var i utgangspunktet før operasjonen (mtp at kjønnsorganene varierer fra kvinne til kvinne)...

men jeg vet i allefall at det finnes solskinnshistorier om folk som har fått beskjed fra leger at en graviditet kan gå galt. f.eks. ei jeg kjenner som hadde et dårlig arr etter forrige keisersnitt. hun fikk beskjed fra leger at hun ikke måtte bli gravid igjen, pga at dette arret kanskje ikke ville tåle at livmor blir fylt av et stort foster igjen. det var en fare for at arret kom til å sprikke, og at både hun og barnet kunne stryke med. men som du sier; risikotilfeller blir fulgt opp av helsepersonell! og det gikk strålende for denne personen jeg snakker om.

skulle det nå være slik at livmorhalsen din ikke kan klare en hel graviditet, så håper jeg og tror at den vil klare det i allefall lenge nok!!!

og med kontroll og "supervision" av lege ved å følge med på livmorhalsen med ultralyd, så vil de nok finne ut om fødselen bør induseres/startes tidligere enn normalt. evt om keisersnitt bør tas. og disse små nurkene klarer seg jo nå til dags dersom de må komme ut i verden mye tidligere enn normalt.

snakk med legen din. og eventuelt også flere leger! og unngå å lese ting på nettet!!! :) internett er gull verdt i mange sammenhenger, men når det gjelder noe så komplisert som dette så ville jeg ikke ha tatt noe for god fisk av det som finnes på nettet. konsentrer deg om den/de beskjeden(e) du får av norsk helsepersonell og eventuelt krangle deg til å få den beste oppfølgingen som fins!!

LYKKE TIL!!!! :)

Tusen takk for utfyllende svar :) Jeg fikk beksjed av gynekologen på sykehuset at det som kunne påvirke meg i det hele tatt var at livmorhalsen nå var kortere, så muligheten for å føde for tidlig var der. Men som sikkert alle dere gravide vet så blir man jo fulgt opp av legepersonell når man først blir gravid.

Men så er det alle disse gravidforumene å selverklærte legene der ute som skriver en del forskjellig på nett. Så man blir jo litt nysgjerrig på om noe av dette er sant?

Jeg å samboeren prøver nå å få vårt første barn, så jeg suger til meg alt jeg finner av informasjon. Sant eller ikke .....

Hei..

Ville bare si at jeg hadde konisering etter nummer 1, før jeg ble gravid med nummer 2.

Hadde ingen ekstra oppfølging i svangerskap nummer 2 pga av koniseringen, og ikke hatt det nå i 3. svangerskap heller.

Dette er Sørlandet sykehus, vet ikke hvordan de gjør det andre steder.

Personlig har jeg ikke hatt noe behov for ekstra oppfølging heller, så det er vel litt individuelt.

Andremann kom bare 5 dager før termin, så tror ikke det hadde så voldsomt innvirkning på det heller for min del.

Men hvis du føler deg usikker og øsnker ekstra oppfølging så ville jeg tatt kontakt med lege eller jordmor ;)

Lykke til!

I 2004 hadde jeg en laseroperasjon pga celleforandringer, og fikk ikke noe beskjed da om at det skulle ha noe å si for framtidig graviditet. I 2008 ble jeg gravid med førstemann og hadde ikke noe ekstra oppfølging i graviditeten pga det. Og nå er jeg gravid med nummer to etter andre prøveperiode. Ingen komplikasjoner som hadde noe med det å gjøre :)

Annonse

Hei igjen..

Måtte bare skrive noe mer ;)

Var hos min gynekolog i dag som er spesialist i kvinnesykdommer og fødsler.

Så jeg spurte han (har ikke snakket med akkurat han om dette før) hva hans erfaring var, og han sa at dette var tilfelle før da man kuttet i selve livmorhalsen og fjernet (ofte) for store deler av den under inngrepet. Med dagens teknologi og bruk av laser får de som regel tatt kun det de trenger, og derfor ikke forstyrre området for mye ;) Så nyere forskning som han hadde tilgang på tilsa at det var en risiko lik null for at det skulle få noen konsekvenser for et svangerskap/fødsel.

• 4 uker senere...

Har fjernet celleforandring på livmorhals. Fikk høre at dette kan gjøre det vanskeligere å bli gravid. Noen som kan avbekrefte/bekrefte det?

Jeg ble konisert for to mnd siden, i innkallelsen stod det at jeg måtte vente til første etterkontroll med å prøve å bli gravid. Dette stemte imidlertid IKKE, legen som opererte meg ble svært opprørt over informasjonen som var sendt ut. Siden de nå bruker laser kan man hoppe til køys etter 3 uker å prøve igjen. Pga laseren tar de veldig lite av livmorhalsen også, så ekstra oppfølging under svangerskap skal ikke være nødvendig. Vi er igang med prøvingen igjen nå :) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...