Gå til innhold

Rhesus negativ - antistopper påvist - Er forvirret - Noen som kan forklare meg ?

Anbefalte innlegg

Skulle selvfølgelig stå : Antistoffer påvist i emnet tittel:) hehe.

Jeg hadde en spontanabort i august (har ingen barn fra før). Siden jeg er har blodtype rhesus negativ , måtte jeg inn på sykehuset fortest mulig for å få en sprøyte i baken.

Jeg er gravid igjen, er nå i uke 28, har fått et brev av legen hvor det står "irregulært erytrocyttantistoff i serum er påvist", og jeg må derfor ta nye blodprøver i uke 32 og 36...

Men, jeg trodde det var derfor jeg tok sprøyten etter forrige abort.. For at kroppen ikke skulle utvikle antistoffer?!

Jordmor undret seg også over at jeg ikke hadde fått tilbud om ny ultralyd i uke 28 for å se om forsteret vokser nok....

Noen andre som har fått påvist antistoffer ? Hvilken oppfølging får dere?

Endret av Ilykkerusmedjunibaby

Fortsetter under...

Jeg fikk påvist det i forrige svangerskap men ved ny blodprøve i uke 32 var det borte. Ingen ekstra oppfølging. Har det ikke i dette svangerskapet, men ser det står som kommentar på blodtyping skjemaet at jeg hadde det i forrige

Antistoffer hos en rhesus minus kvinne forsvinner stortsett ikke,du blir nok fulgt opp og tror ikke du trenger å engste deg,men kan hende at du kan evt få problemer i neste svangerskap!! de er så flinke å følge opp antistoffer idag..lykke til!!

Legen min virket temmelig usikker når jeg hadde spørsmål rundt rhesus minus og antistoffer... så derfor jeg måtte spørre her i håp om å møte noen i samme situasjon med litt mer forståelse enn meg ;)

Hvis antistofftitteret er under 250 vil du ikke bli henvist videre.Men hvis antistoffer den er mer enn det som jeg tviler på så er det ikke noe farlig,du vil få tatt flere blodprøver husker ikke når men f det syns jeg fastlegen din skal finne ut, de andre blodprøvene blir tatt til å se om antistofene evt økt,noen ganger skjer det og andre ganger ikke. Men de har blitt så utrolig flinke til å følge opp akkurat dette der. Det finnes mange forskjellige typer antistoffer, anti-D er f.eks mer aggressiv enn antdi-d ...hvilket antistoffer var det du hadde?men vær så snill og ikke mist nattesøvnen :)

Annonse

• 3 uker senere...

Altså, jeg ble litt usikker på dette med antistoffene og rhesus minus. Etter mine to MAer (med utskrapning) har har fått en sprøyte i rumpa etterpå pga at jeg er rhesus minus. Da jeg var hos fastlegen min til kontroll denen uka, så satt han med et brev han hadde fått fra de som hadde analysert blodet mitt i forb med duotesten, og sa at jeg måtte komme inn til en ny blodprøve rundt uke 18 fordi det var påvist antistoffer. Og det var visst veldig viktig at det skjedde i uke 18... Ser her at folk snakker om uke 32?

Akkurat hvor langt jeg er kommet, er jeg litt usikker på. UL-termin og menstermin skiller ca uke uke - hva stoler man på da? UL-termin bør jo være mer nøyaktig eller hva dere? Ul-termin er for øvrig 14+5 i dag.

• 2 uker senere...

Hei! Jeg leste innlegget ditt hos spør jordmødrene og håper jeg forstår rett og at jeg kan betrygge deg :) slik jeg leser det du skriver har de ikke funnet artistoffer forbundet med Rh og derfor ingen ny blodprøve før uke 32. Artistoffer mot Rebella betyr vel bare at du er vaksinert og trygg mot å få røde hunder? Håper jeg har rett og at du kan puste rolig ;) slik jeg forstår det altså, helt andre og fine artistoffer å ha i kroppen...

Jeg har antistoff E-, men er Rh b+, ikke Rh-. I førstesvangerskap har det ikke så mye å si, men med nr.2 og 3 osv skal dere med Rh- inn i uke 28 og 32 trur jeg det var, for å sjekke om dere danner antistoff. Jeg er Rh+ og har disse antistoffene fra dag 1, veldig kjedlig, UL hver 14-21 dag helt til fødsel. Antistoffene stiger slik: 0,2,4,8,16,32,64,128,256,512,1024 osv, de dobbler seg, mine begynnte på 64, som er lavt i seg selv, prøve 2 viste 128 i titerverdi og 1,5 uke før termin var prøven steget til 256, dette er lavt også men siden stigning ville de sette igang fødsel. I dette svangerskapet begynnte de også på 64, nå fikk jeg svar på prøve 2, som var titerverdi på 512, alså steget 3 hakk:( nå blir det til bergen på kontroll, Ul hver 14 dag å god oppfølgning, den lille i magen var ikke påvirket så jeg bare håper! :) du trenger ikke å bekymre deg, antistoffene dine trenger ikke å stige, du får nok en ekstra Ul bare for å se at ungen ikke blir anemisk, så lykke til :)

Shit, nå ble jeg stressa, og ikke meningen å kuppe tråden din!

Jeg hadde en exu og ble operert for dette,

Vet jeg har A-,

Men denne gangen har ingen sjekket antistoffer eller noe annet. Har hørt om den sprøyta i baken, men trodde det var bare etter fødsel den var nødvendig??

Noen som vet?

Skulle selvfølgelig stå : Antistoffer påvist i emnet tittel:) hehe.

Jeg hadde en spontanabort i august (har ingen barn fra før). Siden jeg er har blodtype rhesus negativ , måtte jeg inn på sykehuset fortest mulig for å få en sprøyte i baken.

Jeg er gravid igjen, er nå i uke 28, har fått et brev av legen hvor det står "irregulært erytrocyttantistoff i serum er påvist", og jeg må derfor ta nye blodprøver i uke 32 og 36...

Men, jeg trodde det var derfor jeg tok sprøyten etter forrige abort.. For at kroppen ikke skulle utvikle antistoffer?!

Jordmor undret seg også over at jeg ikke hadde fått tilbud om ny ultralyd i uke 28 for å se om forsteret vokser nok....

Noen andre som har fått påvist antistoffer ? Hvilken oppfølging får dere?

det er helt vanlig å ta nye prøver i uke 32 og 36.. dette er mitt andre svangerkskap og detta har eg gjort begge gangen og denne gangen også... og det med sprøyte etter fødsel/abort osv får man viss barnet har en annen blodtype enn more (eller omvent) husker ikkje helt.. den ene ungen min trengte eg ikkje gjere det med... dette følger dei godt opp så du trenger ikkje å være redd...

Annonse

Shit, nå ble jeg stressa, og ikke meningen å kuppe tråden din!

Jeg hadde en exu og ble operert for dette,

Vet jeg har A-,

Men denne gangen har ingen sjekket antistoffer eller noe annet. Har hørt om den sprøyta i baken, men trodde det var bare etter fødsel den var nødvendig??

Noen som vet?

Hei! Praksis er sprøyte etter 8. svangerskapsuke, ikke ved helt tidlig sa. Og ved exu skjer vel aborten før dette, eller? Ved RH- mener jeg at man uansett skal sjekkes for antistoffer, henholdsvis ved første kontroll u10-12, uke 32 og uke 36. Det er slik jeg har forstått det sjelden at man finner antistoffer, særlig tidlig i svangerskapet. Alt er sikkert i orden :) Men ring fastlege om du mener det ikke er tatt blodprøve? Kan jo hende det ble tatt uten at du har fått papirene enda?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...