Gå til innhold

Til andre Offshore-fruer..

Anbefalte innlegg

Hei.

Siden fødselen stadig kommer nærmere begynner jeg å tenke mer og mer rundt jobbsituasjonene til sambo her. Med førstemann jobbet han 7-15 her i byen men nå jobber han offshore med litt ulike turnusere. Tenkte først at dette var jo ikke noe problem, kastet han jo på gangen hele tiden under forrige fødsel stakkar, så fødselen skulle jeg klare alene dersom han ikke er hjemme. Nå derimot begynner det å føles mer og mer kjipt dersom han ikke er her, eller må reise ut med en gang den lille kommer og jeg blir sittende her med to. (Etter første fødsel endte både jeg og baby på intensiven pga svangerskapsforgiftning og infeksjon- har samme tendenser nå, og da var det jo veldig greit å ha sambo der!)

Lurer derfor litt på hvordan andre løser dette eller om det er ordninger offshore som gjør at far kan ta ut en "permisjon" eller noe i tiden rundt fødselen.

Vi skal selvsagt sjekke dette opp med arbeidsgiver etter påske, men kjenner jeg blir mer og mer stresset om dagen :)

Ha en fortsatt god påske

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143925631-til-andre-offshore-fruer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia.

Min mann har fått innvilga 14 dagers betalt fødsels permisjon, å kommer hjem ca 4 dager før termin, men båten skulle være behjelpelig med å sende han hjem før om det skulle være noe. Sjømenn har rett til 14 dagers betalt perm og 14 dagers ubetalt perm i forhold til fødsel.

Vi venter vår første i Juli.

Hvor lett det også er å sende mannen hjem i forhold til fødsel komme jo også ann på hvor de ligger med båten (midt i nordsjøen, utlandet osv), er de til kai er det jo fort litt lettere. Min mann har akkurat byttet båt å ligger heldigvis i norge nå (ellers lå de i afrika).

Min mann fikk også beskjed fra rederiet om at han måtte søke 4 mnd før antatt fødsels perm. (slik at de kunne klare å skaffe vikar)

Vet ikke ikke om dette hjelper så mye. Er mye + og - med å ha sjømenn av å til :)

Hei. Da vi fikk vår første hadde han heldigvis friperiode :) men han måtte på jobb til vanlig turnus (uka etter fødsel).

Denne gangen er han på jobb når jeg har termin. Å han har fått beskjed om at han får reise på land så fort fødselen er i gang, men at han ikke har noe krav om å få fri rundt terminen min.

Jeg synes denne ordningen er litt dum, for om fødselen starter på en fredag, får han ikke til å komme i land før mandag..( ingen helikopter torsdag til mandag).

Er både fordeler og bakdeler med å ha en mann som jobber offshore...

Han har forresten 2-4 turnus :) 2 uker på jobb, 4 uker fri :)

Min mann jobber 3 uker ute og har 3 fri.Når vi fikk førstemann var han nødt til å sykemelde seg vi hadde termin i begynnelsen av hans arbeidsperiode og på den tiden ingen rett til betalt perm. Jeg ville jo ikke sitte de siste par ukene alene hjemme her heller, da fødselen strengt tatt kunne startet før.. og han ville aldri rukket hjem i tide dersom han var ute. Derfor ble han hjemme sin vanlige 3 ukers også tok han 3 uker, dvs en arbeidsperiode m sykemelding. Var godt å ha han hjemme i 9 uker :)

Denne gangen er rettighetene bedret noe, men jeg har forberedt han på nok en sykemelding..

Har ikke dårlig samvittighet for det kan du si. Er alene med barn og hus halve året, så å be om et par sykemeldinger i løpet av livet for å være der for meg skulle da bare mangle. ( Og det gjør han så gjerne også )

Hei jenter og takk for svar. Får vel krysse fingre og tær for at fødselen kommer i begynnelsen på en friperiode eller noe. Har jo masse familie her som stiller opp, men nå skal dette skje midt i ferien da så kan jo ikke forlange at alle skal innstille ferieplanene sine etter når jeg har tenkt å foreta en familieforøkelse.

Er nok ekstra frustrerende nå siden han ikke har en fast turnus, er hjemme alt fra 2-4 uker. Blir derfor å vanskelig å forutse noe og ikke minst søke om gradert uttak av foreldrepenger. He he ser levende for meg at jeg blir NAV`s store skrekk denne gangen og. Sist endret jeg permisjonen 4 ggr! Dengang fordi jeg selv ble rastløs og plutselig ville ut i jobb.. jaja ordner seg vel. Lykke til videre!

Annonse

Hei! Eg har hørt at mannen min skal få perm ei vekke med lønn i forbindesle med fødsel. men han må dobbeltsjekka.

Er det ikkje noko slikt om at det lønner seg for offshorearb å ikkje ta permisjonen sin, men heller få utbetalt pengane?

Kor sikkert var det at det måtte vera 4 mnd før???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...