IVFmamma Skrevet 8. april 2012 #1 Skrevet 8. april 2012 Jeg har så mange rare spørsmål.. Så her kommer ett til! Hvor lenge før egguttaket tok dere paracet? Evt. hvor mange? Må man ordne det selv, eller får man smertestillende på CFC? Får man tilbud om lokalbedøvelse?
timiane Skrevet 8. april 2012 #2 Skrevet 8. april 2012 Om du tar paracet en time før er den begynnt å virke. Dette må du ordne selv! Jeg ba om å få smtill på CFC, men fikk tilsvar av legen at det gjorde ikke vondt og jeg ville bare bli ruset av morfin. Fikk ingenting. Det var ikke noe vondt å ta ut eggene egentlig. Men jeg ble katetrisert (tappet urin ut av urinbløren) først og det var ubehagelig og gjorde med kjempestresset. Egguttaket tar ikke mer er toppen 10 min.hadde en hviletid etterpå på ca 10 min. Vips så var jeg verdig og på vei hjem. Lykke til;)
IVFmamma Skrevet 8. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 8. april 2012 Tusen takk for svar, Timiane! Da kan jeg ta to paracet én time før egguttaket da. Tror jeg gjør det! Åj, jeg har aldri hørt om Å bli katetrisert.. :-O Skjønner at det var ubehagelig, og gjorde deg stressa! Betryggende Å høre at det er "fort gjort!" Tusen takk for lykkeønskninger!
timiane Skrevet 8. april 2012 #4 Skrevet 8. april 2012 Tusen takk for svar, Timiane! Da kan jeg ta to paracet én time før egguttaket da. Tror jeg gjør det! Åj, jeg har aldri hørt om Å bli katetrisert.. :-O Skjønner at det var ubehagelig, og gjorde deg stressa! Betryggende Å høre at det er "fort gjort!" Tusen takk for lykkeønskninger! Før egguttakk er det lurt Å tømme urinblæren, og ikke drikke sÅ mye, slipper du katetrisering. Jeg drakk en halvliter vann pÅ metroen pÅ veiet til CFC. Ikke som geni strek akkurat. NÅr du skal sette eggene tilbake bør urinblæren være halvfull(iallefall ikke tom) Da ser de lettere hvor livmoren er. Selv om det gÅr veldig fort i svingene pÅ CFC, virker de legene flinke. Det gÅr nok bra:)
MissTaurus Skrevet 8. april 2012 #5 Skrevet 8. april 2012 Tusen takk for svar, Timiane! Da kan jeg ta to paracet én time før egguttaket da. Tror jeg gjør det! Åj, jeg har aldri hørt om Å bli katetrisert.. :-O Skjønner at det var ubehagelig, og gjorde deg stressa! Betryggende Å høre at det er "fort gjort!" Tusen takk for lykkeønskninger! Før egguttakk er det lurt Å tømme urinblæren, og ikke drikke sÅ mye, slipper du katetrisering. Jeg drakk en halvliter vann pÅ metroen pÅ veiet til CFC. Ikke som geni strek akkurat. NÅr du skal sette eggene tilbake bør urinblæren være halvfull(iallefall ikke tom) Da ser de lettere hvor livmoren er. Selv om det gÅr veldig fort i svingene pÅ CFC, virker de legene flinke. Det gÅr nok bra:) Jeg fikk lagt inn venflon i tilfelle det ble behov for smertestillende intravenøst. Jeg hadde en del vondt etterpÅ og fikk voltaren stikkpille et par ganger av sykepleier. Det er lurt med paracet i forkant. Ta en halvtime før du har avtale. Jeg fikk ligge til smertene ga seg, de kaster deg ikke pÅ dør:)
timiane Skrevet 8. april 2012 #6 Skrevet 8. april 2012 Tusen takk for svar, Timiane! Da kan jeg ta to paracet én time før egguttaket da. Tror jeg gjør det! Åj, jeg har aldri hørt om Å bli katetrisert.. :-O Skjønner at det var ubehagelig, og gjorde deg stressa! Betryggende Å høre at det er "fort gjort!" Tusen takk for lykkeønskninger! Før egguttakk er det lurt Å tømme urinblæren, og ikke drikke sÅ mye, slipper du katetrisering. Jeg drakk en halvliter vann pÅ metroen pÅ veiet til CFC. Ikke som geni strek akkurat. NÅr du skal sette eggene tilbake bør urinblæren være halvfull(iallefall ikke tom) Da ser de lettere hvor livmoren er. Selv om det gÅr veldig fort i svingene pÅ CFC, virker de legene flinke. Det gÅr nok bra:) Jeg fikk lagt inn venflon i tilfelle det ble behov for smertestillende intravenøst. Jeg hadde en del vondt etterpÅ og fikk voltaren stikkpille et par ganger av sykepleier. Det er lurt med paracet i forkant. Ta en halvtime før du har avtale. Jeg fikk ligge til smertene ga seg, de kaster deg ikke pÅ dør:) Jeg fikk ogsÅ veneflon i tilfelle sm .still, men da jeg ba omn det fordi jeg ble sÅ stresset etter katetriseringen (Fikk ikke puste) mente de at jeg bare ble ruset av det, og venefloner var i tilfelle det ble kompikasjoner. Hvor lenge man fÅr ligge har kanskje med plass og. De trengte sengen til noen andre, derfor mÅtte jeg opp. Syntes selv ogsÅ det var greit.
uhhuhher Skrevet 8. april 2012 #7 Skrevet 8. april 2012 Nå ble jeg overrasket – er det ikke standard å gi smertestillende ved egguttak? På Riksen fikk jeg intravenøs smertestillende som smalt skikkelig, jeg synes det var riktig så gøy å ligge i den stolen. :-) Tok effekt etter kanskje 5 sekunder, og nålen gjennom skjedevegg og eggpose føltes som om noen holdt en penn inntil huden min, altså null vondt. Virkningen varte akkurat like lenge som uttaket, og etterpå var jeg helt fin og normal igjen.
IVFmamma Skrevet 8. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 8. april 2012 Serriøst?! :-O Så heldig! Tror ikke de gjør det på CFC! Jeg gruer meg skikkelig nå..
timiane Skrevet 9. april 2012 #9 Skrevet 9. april 2012 Serriøst?! :-O Så heldig! Tror ikke de gjør det på CFC! Jeg gruer meg skikkelig nå.. Uttaket gjorde jo ikke så veldig vondt, det var jeg som ble stresset pga katetriseringen. IVFmamma det er ikke så mye å grue seg til. Lykke til;)
IVFmamma Skrevet 9. april 2012 Forfatter #10 Skrevet 9. april 2012 Betryggende ord, Timiane! Jeg reiser om én time nå, og kjenner det godt i magen når jeg tenker på uttaket i morgen...
HH72 Skrevet 9. april 2012 #11 Skrevet 9. april 2012 Man får lokalbedøvelse på CFC, men hvis man vil ha noe mer, er mitt inntrykk at man må være litt bestemt. Første gangen hadde jeg null behov, andre gangen kunne jeg trengt det men hadde ikke noen venoflon å få noe i, så jeg spurte ikke. Sørg iallfall for at du har venoflon hvis du er litt engstelig for smerter. Uansett er det fort gjort, de er veldig effektive der:-). Og paracet/ibux til timene etterpå er også kjekt å ha for sikkerhets skyld
Malene79 Skrevet 9. april 2012 #12 Skrevet 9. april 2012 Jeg hadde uttak i september 2011. Ba om alt av smertestillende, så fikk morfin og ? i veneflon. Jeg opplevde likevel uttaket som svært vondt. Dette er visst veldig individuelt fra person til person. Har hørt om damer som har hatt et uttak der de nesten ikke kjenner noe, for så at neste uttak er fælt. Mitt råd: Ta paracet *2 ca 30 min før du har avtalt tid. Be om å få alt av smertestillende- man vet jo aldri hvordan man opplever det... Og som mange andre sa- drikk lite den dagen og tøm blæren før uttak (du får beskjed om det) Men motsatt før innsett- da er det full blære som gjelder! masse lykke til!!!
veivalg Skrevet 9. april 2012 #13 Skrevet 9. april 2012 Håper egguttaket gikk fint Vil bare dele min erfaring med Triangelen på Hellerup. Der har de egen anestesisykepleier og man får veneflon i tillegg til lokalbedøvelse. Man skal komme fastende fra kl 24 kvelden før, det vil si ikke mat og ikke drikke. Det gjorde min opplevelse av egguttaket til omtrent smertefritt og jeg svevde egentlig på en liten sky der jeg lå i stolen, hehe. Etterpå hadde jeg magesmerter og fikk ligge så lenge jeg hadde behov. Jeg fikk mat og drikke. Lå i to timer før jeg følte meg klar til å dra, og det var utrolig godt å ikke føle noe stress. Deretter var jeg øm i magen og til dels mageknip i tre dager. Egginnsett gikk som en drøm og ikke vondt. Man skal komme med full blære slik at utvendig ultralyd kan benyttes ved plassering av eggene. Lykke til!
omatt Skrevet 9. april 2012 #14 Skrevet 9. april 2012 Hei IVF-mamma! Jeg har vært gjennom IVF på CFC fire-fem ganger. Har aldri bedt om det, men de har satt venflon hver gang for sikkerhets skyld. Og så er det lokalbedøvelse innvendig. Har hver eneste gang glemt å ta paracet før uttak. Har aldri hatt smerter ved uttak. Men det har noen ganger vært litt vondt etter uttak. Da har jeg fått to paracet av sykepleieren i hvilepausen etter uttak. Har også fått med meg så jeg har hatt nok for et døgn fremover, men aldri brukt dem. Første gangen var jeg fra meg av skrekk, så skjønner jo at du er engstelig. Men altså; trenger slett ikke være noe å grue seg for : ) Lykke til i morgen!
lillebie på`n igjen Skrevet 10. april 2012 #15 Skrevet 10. april 2012 Jeg har hatt tilsammen 4 uttak på cfc og jeg får alltid spørsmålet:vil du ha dop? jeg har valgt morfin alle gangene da jeg har veldig smertefulle uttak( det varierer fra person til person, min ene eggstokk ligger litt vanskelig til)
Mintursnart? Skrevet 10. april 2012 #16 Skrevet 10. april 2012 Jeg skal til Cfc neste uke. Tenkte å reise opp å ned samme dag, med direkte fly. Når du får dop, hvordan føler du deg etterpå ?
englegull Skrevet 11. april 2012 #17 Skrevet 11. april 2012 Rart at de gjør så forskjellig på samme klinikk. Jeg fikk morfin intravenøst på cfc, var ikke spørsmål engang. Fikk også påfyll underveis.
lillebie på`n igjen Skrevet 11. april 2012 #18 Skrevet 11. april 2012 Jeg ble litt dårlig den ene gangen og da lå jeg der i et par timer . Denne gang lå jeg der en times tid og etterpå var jeg fin
gg74 Skrevet 16. april 2012 #19 Skrevet 16. april 2012 Egguttak på CFC innebar ikke smerter. Det kjennes noen stikk og kan på en måte sammenlignes med stikkende menstrasjonssmerte i kun en veldig liten periode. Pass på å gå på toalettet rett før. Helt unødvendig med smertestillende synes jeg - fikk ikke spørsmål en gang. Legen som tok ut de 5 eggene jeg hadde, mistet selve opplegget i gulvet etter at eggene var tatt ut. Litt uproffesjonelt spør du meg.. Men ble gravid, så kanskje det va det som skulle til .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå