Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #1 Skrevet 8. april 2012 Jobbet du ved siden av? Hvor stor stilling? Var det tungt? Anbefaler du det? Hmm, vanskelig dette Er avhengig av å jobbe ved siden av. Jeg er i utgangspunktet sykepleier, og forhåpentligvis adjunkt fra sommeren av. Har da lov til å undervise på helse- og sosialfag. Nå har jeg 3 alternative veier å gå: 1. forsøke å få jobb som adjunkt - vanskelig 2. gå skole og bli det jeg virkelig vil bli - lærer på barne- eller ungdomsskolen 3. bli trafikklærer, men det innebærer mye pendling og er et heltidsstudie over 2 år. Det vil si jeg kan sannsynligvis ikke jobbe ved siden av og det er dumt siden vi må ha inntekt fra meg også.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #2 Skrevet 8. april 2012 Hvis du allerede har tatt to utdanninger som du er misfornøyd med, før du en gang er ferdig med studiene, synes jeg du skal ta deg en jobb i noen år før du kaster deg på det neste studiet.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #3 Skrevet 8. april 2012 Hei! Er du sikker på at det er vanskelig å få jobb som lærer/adjunkt? (kan komme an på hvor du bor da.) Er lærermangel vet du.. Og en adjunkt med helsefag er langt å foretrekke framfor en helt ufaglært. Ettersom du er sykepleier tror jeg du får med deg ansennitet fra før. Om du får deg jobb i skolen og tar lærerutdanning på deltid fortsetter du å tjeneopp ansennitet.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #4 Skrevet 8. april 2012 Jeg hadde tatt et årsstudium slik at jeg hadde hatt ett undervisningsfag til. Selvom du medler deg opp til et årsstudium så må du ikke ta alle stp over ett år, men da vet jeg ikke hvordan det blir med lånekassen. Det er lærermangel ja, men det er vanskelig å få seg jobb som lærer! Jo flere bein du har å stå på, jo mer attraktiv vil du nok være. Det er ikke nødvendigvis slik at man får seg jobb som lærervikar, fremfor en som er ufaglært, fordi en adjunkt har krav på mer i lønn og skoler "leker ikke butikk". Trist, men sant! Håper du finner ut av det!
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #5 Skrevet 8. april 2012 P.S: om du allerede har pedagogikken, som er en del av allmennlærerutdanningen, trenger du heller ikke alle årene på lærerutdanningen nå, da blir den kortere. Dette kan du få vite mer om på ditt aktuelle studiested. Det er jo ikke snakk om en tredje utdannelse, men en komplettering av lærerutdannelsen. Jeg synes ikke du skal vente om det er dette du drømmer om! Dette klarer du! Folk studerer i alle aldre. Jeg blir aldri mett selv Hilsen nr 3
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #6 Skrevet 8. april 2012 Jeg er ikke misfornøyd med utdanning nr 2, men det er vanskelig å få jobb... Det er mange videregående skoler rundt meg, men de er vanskelig å få seg noe fast. Ser ut som det er letter på barne- og ungdomsskole. Hadde jeg valgt utdanning på nytt hadde jeg blitt barneskole- eller ungdomsskolelærer med det samme. Jeg vil bort fra sykepleieryrket, har jobbet som sykepleier i ganske mange år nå. Hmm, begynner å haste litt nå ser jeg, ja, har jo pedagogikken. Er det den samme uansett? Hadde jo hjulpet masse det da Men det fordrer jo at jeg får bestått til sommeren... årsstudium hadde jeg glemt var en mulighet ja. Kanskje jeg skal satse på det? Men det var veldig interessant det med at jeg har pedagogikken og kanskje kan få kortet ned lærerutdanningen pga det...
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #7 Skrevet 8. april 2012 Jeg hadde tatt et årsstudium slik at jeg hadde hatt ett undervisningsfag til. Selvom du medler deg opp til et årsstudium så må du ikke ta alle stp over ett år, men da vet jeg ikke hvordan det blir med lånekassen. Det er lærermangel ja, men det er vanskelig å få seg jobb som lærer! Jo flere bein du har å stå på, jo mer attraktiv vil du nok være. Det er ikke nødvendigvis slik at man får seg jobb som lærervikar, fremfor en som er ufaglært, fordi en adjunkt har krav på mer i lønn og skoler "leker ikke butikk". Trist, men sant! Håper du finner ut av det! Noen skoler/ledere spekulerer dessverre i billigere vikarer ja. Men de har ikke rett til å bryte opplæringsloven.. Ufaglærte søkere kan f eks få midlertidige tilsettinger, men her vil søkere med godkjent utdanning ha fortrinnsrett. Dette er fagforenings- og tillitsvalgtmat. Her har HI en stor fordel. Nr 3
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #8 Skrevet 8. april 2012 Problemet er at jeg bor ganske sentralt, nært en storby og dermed er det rikelig med lærer som står og venter på en jobb, tror jeg... Det utdannes lærere i alle varianter hvert år her... Men ser at det er utlyses jobber i grunnskolen støtt og stadig.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #9 Skrevet 8. april 2012 Jeg er ikke misfornøyd med utdanning nr 2, men det er vanskelig å få jobb... Det er mange videregående skoler rundt meg, men de er vanskelig å få seg noe fast. Ser ut som det er letter på barne- og ungdomsskole. Hadde jeg valgt utdanning på nytt hadde jeg blitt barneskole- eller ungdomsskolelærer med det samme. Jeg vil bort fra sykepleieryrket, har jobbet som sykepleier i ganske mange år nå. Hmm, begynner å haste litt nå ser jeg, ja, har jo pedagogikken. Er det den samme uansett? Hadde jo hjulpet masse det da Men det fordrer jo at jeg får bestått til sommeren... årsstudium hadde jeg glemt var en mulighet ja. Kanskje jeg skal satse på det? Men det var veldig interessant det med at jeg har pedagogikken og kanskje kan få kortet ned lærerutdanningen pga det... Forslaget om årsstudium er bra det! En del av lærerutdannelsen er faglig fordypning du velger selv, (dvs var det da jeg studerte.. Igjen, sjekk med din høgskole/univ.) sjekk det ut, her kan en få mye godkjent. Og da har du enda en milepæl Realfag er pop, her har jo du en del via grunnutdannelsen din? Nr 3
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #10 Skrevet 8. april 2012 Hmm, må ta meg en prat med universitetet, det hadde vært det aller enkleste og mest praktiske! Takk for gode råd og oppmuntringer. Vet jeg høres litt rar ut, men jeg har virkelig behov for å gjøre noe annet nå, og dette er det jeg ønsker meg. Er ferdig før jeg fyller 40 hvertfall om jeg evt skulle starte en lærerutdanning nå... Skal ta kontakt med lærerutdanningen på nærmeste høyskole også
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #11 Skrevet 8. april 2012 Problemet er at jeg bor ganske sentralt, nært en storby og dermed er det rikelig med lærer som står og venter på en jobb, tror jeg... Det utdannes lærere i alle varianter hvert år her... Men ser at det er utlyses jobber i grunnskolen støtt og stadig. Rett observert;) Jeg bor 20 min utenfor Oslo, jobber 30 min utenfor Oslo, og vet at det er få kvalifiserte søkere i min kommune. Ting skjer hele tiden, folk blir gravide, osv.. spesielt på barnetrinnet er andelen av ufaglærte lærere høy. Søk og se hva som skjer! Nr 3
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #12 Skrevet 8. april 2012 du må ta praktisk pedagogikk (PPU)- det er deltid og går over 2 år. Det er forskjellig mtp hvor ofte man samles. Jeg tar det via NTNU og da er det 3 samlinger i halvåret.. det er forskjellig pedagogikk så du må ta dette selv om du har et årsstudium i ped fra før.. Hilsen Sykepleier med ped fra før
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #13 Skrevet 8. april 2012 Det er ppu jeg går nå, og da blir jeg adjunkt, det samme som du...
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #14 Skrevet 8. april 2012 Det er ppu jeg går nå, og da blir jeg adjunkt, det samme som du... bare meg som ikke leste nøye nok da. du kan ta ekstra fag da , ellers kan du undervise i mat og helse på barne og u skole. På u-skole kan du i tillegg undervise i 2 andre fag - disse nye yrkesretta valgfaga.. har ikke hatt problemer med å få jobb.. men hvis det er noe annet du virkelig vil- så gjør det! Jeg skal videre på master- uansett!!
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #15 Skrevet 8. april 2012 Det er ppu jeg går nå, og da blir jeg adjunkt, det samme som du... bare meg som ikke leste nøye nok da. du kan ta ekstra fag da , ellers kan du undervise i mat og helse på barne og u skole. På u-skole kan du i tillegg undervise i 2 andre fag - disse nye yrkesretta valgfaga.. har ikke hatt problemer med å få jobb.. men hvis det er noe annet du virkelig vil- så gjør det! Jeg skal videre på master- uansett!! Frister med master for min del også, men veldig usikker. Hva slags master tenker du?
Samantha Fox Skrevet 8. april 2012 #17 Skrevet 8. april 2012 Du kan også fortsette å arbeide som sjukepleiar medan du tar årsstudium. Det kjem sjølvsagt an på sjølvdisiplinen din. Det fins ulike nettstudium og studie som et samlingsbasert, så du slepp obligatorisk oppmøte kvar dag. Eg tok først dei to obligatoriske åra på allmennlærar. Etterpå under fordjupning så jobba eg 100% (ikkje relatert til utdanning), medan eg studerte ved siden av. Det gjekk kjempebra. Las, skreiv oppgåver og fekk nokre dagar fri då eg hadde heimeeksamen. Du kan også prøve deg som ringe/timevikar på skular medan du studerar. Det er greit betalt, gjer deg god erfaring og er ganske enkelt å få jobb som (veit ikkje akkurat korleis det er i storbyen, men). Litt ustabil inntekt, men mi erfaring er at ein får jobbe mykje meir enn ein i utgangspunktet ynskjer ;-)
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #18 Skrevet 8. april 2012 Jeg jobber 75% og studerer 50% nå også, det går greit. Er sliten i perioder da vi har hatt veldig mange oppgaver som skal leveres inn gjennom studiet, veldig interessant den vinklingen der da Samantha Fox jeg må vel kanskje avtale en time snares mulig ved nærmeste høyskole, blir minst pendling da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå