Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #1 Del Skrevet 6. april 2012 Jeg var hos legevakta nå,levrte en urinprøve fordi jeg kanskje trodde jeg hadde UVI. Er mye plaget med UVI og merker ikke alltid når jeg har det, ville sjekke slik at jeg evt slapp å gå med det ubehandlet lenge. De tok strix prøve,som var negativ. Men legen ønsket å sende urinen til dyrkning,fordi han synes den var så grumsete.. (ikke grums fra skjeden) Han ga meg en antibiotika kur og rådet meg til å be om henvisning til ultralys/røntgen av nyrene over påske.....han trodde kanskje jeg kunne ha litt grus i urinen... Andre som har opplevd grumsete urin eller gus i urinen???? Jeg har ikke drukket mer enn to glass vann og to glass cola i dag, fra 09- nå....Kan det være årsaken til grumsete urin, eller må det ligge noe annet bak?? Andre som har grumsete urin??? Håper på svar!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143925362-grumsete-urin-mulig-grus-i-urinveiene-noen-med-erfaring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #2 Del Skrevet 6. april 2012 Hei! Jeg har i årevis til tider hatt grumsete urin, uten at det noen gang er påvist noe galt. Legen min ga meg for noen år siden prøveglass slik at jeg skulle ta en prøve hvis urinen var grumsete. Problemet var bare at jeg aldri visste før jeg var ferdig å tisse og som regel ikke hadde grums neste gang jeg tisset - eller hadde grums, men ikke fikk det på glass. For et år siden skulle jeg ta urinprøve av en helt annen grunn, og da var det tilfeldigvis også grums. De testet dette og fant hverken proteiner, uvi, spor av blod eller annet. I ettertid av den prøven fulgte jeg nøye med når urinen ble grumsete og ikke, og det jeg har lagt merke til er at urinen kan bli grumsete når jeg har drukket lite. Jeg sliter med å miste tørsthetsfølelsen, og må minne meg selv på å drikke nok. Etter ca et år har jeg konstatert at grumset ikke oppstår hvis jeg har drukket nok. Hvis jeg har ligget noen timer ekstra en natt kan det også være grums. Ut fra det jeg har lest meg til kan det virke som om dette grumset hos enkelte kan være "flass" av hudceller innvendig. Ellers må jeg si at det virker litt pussig om legen har gitt deg antibiotika før han vet svaret av dyrkingen av prøven din!! Spesielt siden stix var negativ og du ikke har symptomer! Hvis det er grus så er det ofte også blod i urinen, og det ville ha kommet frem på prøven på legekontoret. Man kan selvfølgelig ha grus som ligger i ro og ikke risper innvendig og gir småblødninger og da ville ikke blod ha kommet frem på prøven. Grus er uansett ikke grunn til å bruke antibiotika. Men har du tilbakevendende problemer så kan det for sikkerhetsskyld være greit å ta ultralyd av nyrer/urinveier for å være sikker. Hvis du har brukt mange antibiotikakurer - går ut fra at du har det pga mange uvi - så Må du gå på en lengre kur med gode tarmbakterier. Det er typisk for de med gjentagende uvi'er og dermed antibiotikakurer å ikke bli bra fordi bakteriefloraen i kroppen er i konstant ubalanse. Man anbefaler som regel å drikke biola eller lignende etter kuren, men dette er IKKE på noen som helst måte nok!! Gå på en helsekost og få tak på gode tarmbakterier. Udo's Choice har en type som er beregnet til bruk etter antibiotikakurer. Men har du hatt mange antibiotikakurer må du regne med at du må gå på sånne bakterier i 6-12 måneder. Dette er veldig viktig at du gjør, spesielt hvis du skal ha barn eller ammer!!! Hvis du har nyregrus/stein så sjekk ut hva som kan forårsake dette, jeg har lest at bl.a. asparges og sjokolade kan øke sjansene for å få det. Tilskudd av magnesium kan gjøre at det ikke dannes grus og stein. Du må vurdere selv om du skal begynne på antibiotikakuren eller om du vil vente til du får svaret fra dyrkningsprøven. Hvis dyrkningsprøven viser at du ikke har bakterier så begynner du antibiotikakuren uten grunn. Hvis det er bakterier der så er du ikke sikker på at du har fått riktig antibiotika i utgangspunktet, og da må du uansett ta enda en kur. Kan hende legen har gitt deg riktig antibiotika hvis det viser seg at du faktisk har bakterier der, men det vet du/dere ikke før svaret foreligger. I tillegg til gode tarmbakterier som jeg nevnte over, så vil du nok ha nytte av å bruke tranebærkapsler, da er Cran-Max de beste du får tak i. (Det er stor forskjell på innhold i de ulike merkene, så ikke alle er like gode.) Uansett, lykke til, håper du finner ut av det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143925362-grumsete-urin-mulig-grus-i-urinveiene-noen-med-erfaring/#findComment-144134868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #3 Del Skrevet 6. april 2012 Åh, tuuuuusen takk for sÅ utfyllende og langt svar! Kjempesnillt av deg! Leit Å lese at du slet med grumsete urin uten Å finne Årsaken en lang periode...Hadde du andre plager,eller var det "kun" det at urinen var grumsete? Jeg hadde aldri hatt en eneste UVI for inntill ca 4 År siden, da fikk jeg min første etter en virusinfeksjon som slo ut immunforsvaret... videre det Året fulgte minst 10 stk(!) deretter roet det seg...hatt det 1-4 ganger per År siden....Det har alddri (bank i bordet) svidd nÅr jeg har tisset, slik mange andre nevner =/ Jeg merker det mer pÅ at jeg mÅ hyppigere pÅ do...og nÅ vondt i magen, men smertene er i hele magen,sÅ tror egentlig det er i forbindelse med mage/tarm. (har irritabel tarm) Legen pÅ legevakta mente at urinstrixene kun slo ut positivt pÅ ca 35%, at da ca 65% som egenetlig hadde UVI ikke fikk det pÅvist pÅ strix??? Det har jeg aldri hørt før,har du? Ville blod blitt fanget opp pÅ strix,forresten? Har merket at jeg har hatt grumsete urin innimellom den siste tiden, men jeg er dÅrlig pÅ Å drikke....drikker 1-2 glass vann fra 07-17:30 i hverdagene...deretter kanskje 3 til sammen før jeg legger meg. Er det veldig lite??? Hva kan jeg selv gjøre hvis jeg har grus i urinen? Som han ogsÅ foreslo sÅ skal jeg be fastlegen henvise meg til ultralyd/røntgen av nyrene over pÅske. Igjen, tusen takk for at du svarte meg!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143925362-grumsete-urin-mulig-grus-i-urinveiene-noen-med-erfaring/#findComment-144134906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #4 Del Skrevet 7. april 2012 Noen andre med erfaring? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143925362-grumsete-urin-mulig-grus-i-urinveiene-noen-med-erfaring/#findComment-144135355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #5 Del Skrevet 7. april 2012 Hei, igjen! Jeg hadde ikke noen uvi-symptomer og har heller aldri hatt uvi før for halvannet år siden, og da fikk jeg det ifm en annen skade. Men i alle årene jeg fra og til har hatt grumsete urin har jeg kun tidvis hatt en dump murring/smerte fra nyreområdet på ryggen om morgenen, ellers ikke noe. Denne murringen/smerten har nesten alltid forsvunnet når jeg har tisset om morgenen og drukket et glass vann. Smertene over akkurat det ryggområdet kan man visstnok ha hvis man har problemer med nyrene, og min nåværende lege mener at jeg trolig har litt nyregrus. Jeg tok ultralyd av nyrene for et år siden og det vistes ikke noe. Noen leger foreslår at man skal ta CT med kontrast for å få sjekket nyre/urinveier 100 %. Jeg valgte å kun ta ultralyd + cytoskopi på sykehus og urinprøve på sprit (som sjekker celler). Min lege var enig med meg i å velge bort CT med kontrast fordi akkurat denne CT-undersøkelsen er en av de med aller mest stråling (fordi det er et så stort område fra nyrene og helt ned i urinrøret) og at dette kanskje ikke er det heldigste om man ønsker barn.... På sykehuset da jeg skulle ta cytoskopi ble jeg først kjeftet på fordi jeg hadde valgt bort CT, men da jeg kom inn til legen som skulle ta cytoskopien så var hun helt enig med meg og sa at hvis det ikke var mistanke om noe virkelig alvorlig så burde ikke kvinner i fertil alder ta akkurat CT med kontrast av nyre/urinveier. Jeg har ikke hørt at strix skal slå så sjeldent ut, men det vet jeg ikke nok om. Det høres egentlig litt rart ut at de da bruker det så mye, men som sagt, dette vet jeg ikke nok om. Vet bare at min lege konsekvent sender inn prøver til dyrkning (de skal egentlig alltid gjøre det) før han gir antibiotika - så sant det ikke er veldig store uvismerter og mye symptomer. Da jeg for halvannet år siden fikk uvi så mener jeg de brukte strix og da ble det funnet blod (var ikke synlig i urinen). Et til to glass vann fra tidlig morgen til kveld er nok altfor lite - i hvert fall er det nok til at jeg får grums i urinen. Jeg prøver å drikke nærmere en halv liter vann/te om morgenen, for da får jeg ikke grums, og så prøver jeg å drikke litt jevnt utover dagen. Prøver å få i meg 1,5 - 2 liter vann pr dag, om sommeren litt mer. Men jeg sliter med å greie det siden jeg mister tørsthetsfølelsen hvis det går noen timer siden sist jeg drakk. Hvis du har grus i urinen så er det viktig at du drikker mye, 2-2,5 liter pr dag (mer på varme dager) i en periode for å skylle ut grusen og forhindre at det dannes fort ny. Det å ta magnesiumtilskudd kan også hjelpe. Min kropp trenger mye magnesium (får så urolige ben hvis jeg ikke tar nok) og jeg mener også at jeg kjenner mer murring i ryggen hvis jeg ikke tar nok magnesium. Siden du har hatt så mange antibiotikakurer så ville jeg definitivt gjort noe med dette!! Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en kur med Udo's Choice gode tarmbakterier som er beregnet å bruke etter antibiotikakur. Deretter kan du fortsette med f.eks. Bio Life bio-dophillus som er litt billigere, men god. Har du mye problem med magen så ville jeg i tillegg brukt Vita Biosa også i en periode. Og så er det viktig at du er forsiktig med sukker siden sukker er mat for dårlige bakterier i kroppen... Les litt i denne artikkelen, nyregrus kan jo være "forstadie" til større nyresteiner, men det betyr IKKE at man trenger å få nyrestein selv om man har grus http://www.matoghels...gjoere-deg-syk/ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143925362-grumsete-urin-mulig-grus-i-urinveiene-noen-med-erfaring/#findComment-144135361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #6 Del Skrevet 7. april 2012 Åh, du er sÅ utrolig snill som gir meg sÅ utfyllende svar!! TUSEN TAKK! Setter virkelig stor pris pÅ det! SÅ rart at vi begge aldri hadde hatt UVI før plutselig etter annen sykdom... Hvilke symptomer har du nÅr du har UVI? Jeg er tydligvis anerledes fra andre fordi jeg aldri har opplevd svie med vannlting nÅr jeg har UVI, slik de fleste andre gjør.. Derfor kan jeg gÅ lenge med UVI før jeg oppdager det, og det er ikke noe særlig. har tidligere tatt kameraundersøkelse av blæren og urinrøret, fordi jeg like etter det ene Året hvor en UVi avløste den andre, og jeg nesten hadde det konstant, begynte Å slite med "overaktiv blære". Følelsen av Å altid mÅtte tisse, og følelsen av Å ikke ha 100% kontroll selv... utrolig ubehagelig! akkurat dette kommer og gÅr litt fortsatt, ved kameraundersøkelsen fan de ingentign galt.. Da fylte de ogsÅ opp blæren for Å sjekke kapasitet, for sÅ Å tømme den og sjekke rest-urin. Alt var normalt. Dette er vel ca 3-4 År siden... Synes det legen pÅ legevakta sa om urinstrixene var sÅ rart, særlig siden jeg aldri har hørt noe om det enda sÅ mange År jeg innimelom har hatt UVI`er.....Men jeg er ihvertfall glad de sendr inn prøven, har tidligere opplevd slurv med dette. NÅ fÅr jeg prøve Å drikke masse, ogsÅ ta litt ekstra vitaminer.....Blir livredd for evt nyresten, har lest sÅ mye om hvor vanvittig smertefullt det er(!) Høres helt fryktelig ut Vet du hvot lenge man kan gÅ med grus før det evt utvikler seg til stein? Eller om noen er mer utsatt for det enn andre? Er det vanlig Å ha litt grus i urinen (innimellom/permanent) ? Hvor mange År har du hatt grus? Hvordan sier legen din at du kan forebygge sten? Takk for gode tips i forhold til Udo`s choise,ogsÅ dette skal jeg kikke pÅ! Du er virkelig en knupp, tusen takk og god pÅske videre!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143925362-grumsete-urin-mulig-grus-i-urinveiene-noen-med-erfaring/#findComment-144135401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2012 #7 Del Skrevet 7. april 2012 Bare hyggelig om det er til hjelp Det er egentlig ikke så veldig rart at vi fikk det etter annen sykdom. Når immunforsvaret sliter så er man mer utsatt for det meste. Jeg fikk plutselig litt blod i urinen om morgenen en dag, men ikke noe mer. Men prøve senere på dagen viste blod i urinen og uvi. Jeg fikk nyrebekkenbetennelse også, fikk antibiotika som ikke virket og fikk uvi og ny nyrebekkenbetennelse. Jeg hadde heller ikke noe svie, kun denne kjempetrangen til å måtte tisse hele tiden. Som om blæra var strappfull to minutter etter at jeg hadde tisset masse, liksom. Og så var jeg generelt dårlig form. Første nyrebekkenbetennelsen ble jeg kjempedårlig med høy feber og skjelvinger m.m., og smerter i ryggen - men heller ikke da noe svie. Ikke bekymre deg for nyrestein - man trenger jo absolutt ikke å få det!! Jeg har hatt mine "nyresymptomer" og sansynligvis grus i, tja... ca 15 år... og har ikke fått noe nyrestein Det vanligste om man har grus er at man tisser dem ut uten at man egentlig merker noe mye til det, sånne småkrystaller skal vi kunne tisse ut. Det er om de blir større at de kan skrape på innsiden og da kan det kjennes som svie eller lett smerte har jeg hørt. Utvikler de seg til store steiner så kan de sette seg fast, men da får man visstnok store smerter, så da er det ikke tvil, da får man ordnet det på sykehus. For et år siden opplevde jeg faktisk å høre et tydelig "plopp" i doen da jeg tisset, som om en stein falt nedi doskålen. Sansynligvis var det en større grus som kom ut. Men jeg kjente ikke noe spesielt, muligens bittelitt svie, men det var veldig lite. Jeg har fått beskjed om å drikke nok (jobber stadig med saken! ) ta de riktige tilskuddene og generelt leve sunt med et kosthold som passer for min kropp. Jeg jobber med behandling og har faktisk hatt flere pasienter som har hatt uvi uten noen som helst symptomer på uvi. Et par har til og med fått diagnostisert prolaps hos lege, når de faktisk ikke har hatt det, men har hatt uvi - så det du opplever er ikke helt uvanlig. Vurder om du også skal ta noen timer til en dyktig akupunktør, for akupunktur har ofte veldig god effekt på sånn uspesifikke blæreproblemer etter tidligere mange uvi. Det fungerer også på blærekatarr/uvi, og kan også være til hjelp for tarmen din (selv om gode tarmbakterier Må tas uansett). God påske videre til deg også Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143925362-grumsete-urin-mulig-grus-i-urinveiene-noen-med-erfaring/#findComment-144135450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. april 2012 #8 Del Skrevet 8. april 2012 Stakkars deg som også har hatt nyrebekkenbetennelse! Det høres så vondt ut :( Bra du aldri har hatt nyretsein,på tross av at du har hatt grus i mange år, håper du aldri opplever nyrestein-det virker skummelt vondt! Er det legen din ber deg gjøre å drikke rikelig, ta vitaminer etc for å unngå å utvikle stein, eller hart h*n ikke sagt noe sørlig om muligheten for evt å utvikle stein? Nå har jeg vært så heldig å få set som ser ut som mensen i tillegg her, så nå vil det ikke være like lett å se på urinen etterhvert.... Ser i dag at den fortsatt er ganske grumsete, men hvordan kan jeg se forskjell på evt UVI-grums og nyregrus-grums, vet du det? Ha en fin søndagskveld Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143925362-grumsete-urin-mulig-grus-i-urinveiene-noen-med-erfaring/#findComment-144138295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå