Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #1 Skrevet 6. april 2012 http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=33994459 som denne f.eks. Jeg har mer enn nok egenkapital til å betale kjøpesummen, men hva gjør man med fellesgjelden? Må man ta opp lån i banken for den? Eller er det bare til å betale inn (sett at den ble solgt til prisantydning) 370 000? Og deretter betale fellesutgifter hver mnd? Noen som vet?
Gjest sommerfuggel i vinterland Skrevet 6. april 2012 #2 Skrevet 6. april 2012 (endret) Fellesgjelda er lånet og utgifter borettslaget har på din leilighet. Den følger altså leiligheten og ikke deg Du skal betale 370 000 kr for den, men skal i tillegg nedbetale månedlig på (ditt eget lån og) på fellesgjelda. Fellesgjelda blir på en måte "husleie" til borettslaget. Når du selger blir fellesgjelda som står igjen overført til ny eier Endret 6. april 2012 av sommerfuggel i vinterland
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #3 Skrevet 6. april 2012 Så det vil med andre ord si at jeg slipper å be banken om lån da? Jeg har som sagt 370 000 pluss noen hundre til.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2012 #4 Skrevet 6. april 2012 Ut i fra annonsen du la ut ser jeg at det er 5 års avdragsfrihet på fellesgjelda. Når avdragsfrie årene er over vil fellesgjelda skyte til værs og det avhenger av renta der og da. Hvis man tenker investering, så kan det bli problemer med å få solgt leil med høy fellesgjeld når avdragsfrie perioden er over. La oss si at du f.eks: ønsker større leilighet om 6 år, da er kanskje fellesgjelda så høy at folk kvier seg for å kjøpe det. Den månedlige utgiften blir høyere enn det er pr.i dag og kanskje taksten ikke har endret seg så mye pga det. Jeg ville ikke ha satset på et slik innskuddsleilighet nå som renta er lavt. Jeg personlig har leilighet med egenkapital, lån og lav fellesgjeld. Jeg kan styre hvor mye jeg kan betale inn av lånet selv og nå som renta er lavt betaler jeg det maksimale og sparer ufattelig mye på det på langt sikt. Jeg fikk finanseringsbevis inkludert fellesgjeld. Hvis du kan betale innskuddet uten å ta opp lån må du kanskje ha finanseringsbevis for fellesgjelda. Verdt å sjekke. Du kan evt sjekke om beboere i borettslaget har muligheten til å nedbetale fellesgjelda individuelt slik at du får ned fellesgjelda. Les prospektet nøye, snakk med banken, megleren (ikke stol alltid på dem) og andre som er eksperter på boligkjøp.
Gjest sommerfuggel i vinterland Skrevet 6. april 2012 #5 Skrevet 6. april 2012 Er enig med #4. Selv om du "bare" har gjeld på 370 000, så vil månedlig trekk tilsvare lån på 2 070 000,- .. Jeg hadde ikke turt å kjøpe en slik type leilighet, for det vil bli nesten umulig å få solgt, som hun over nevner. For tenk om du vil selge om 4 år, da vet ny kjøper at året etter vil husleia kanskje doble seg, og det har ikke mange råd til. Men om du har såpass med egenkapital, hvorfor ikke kjøpe noe som ikke er i borettslag? Du vil sikkert kunne få lån på 2-2,5 mill uten problemer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå