Gå til innhold

Drikke i dåp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva serverer man til å drikke i dåp?

Vet at man i gamle dager serverte øl og vin i tillegg til mineralvann, men man gjør vel ikke det lenger?

Syns ikke helt det å feire et barn passer hel sammen med alkohol..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har vi servert brus og mineralvann. Synes ikke vin/øl passer i dåp.

Skrevet

Man serverer det man vil. Jeg syns personlig ikke at alkohol hører hjemme en søndagsformiddag så her serverte vi vann, kaffe, brus, eplemos og munkholm.

Skrevet

Ingen alkohol i våre barnedåper. Serverte brus, alkoholfri cider og Farris.

Skrevet

Vi har bestandig severt vin og god eplesaft i sånne sammenhenger, men om du ikke har lyst til å servere alkohol synes jeg gode eplesafter og faris er bra alternativer.

Skrevet

Vi serverte vin, brus, mineralvann og hjemmelagd blåbærsaft

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Synes ikke alkohol hører hjemme i barndåp, heller ikke i komfirmasjon. Hadde en real krangel med samboeren om det her da vi hadde dåp i fjord, hans slekt har alkohol til alle store begivenheter. Men jeg fikk gjennom minmening ang dette til slutt, hans slekt små mumlet om at det manglet øl/vin til maten, men jeg ga klar beskjed om at jeg ikke aktet å servere alkohol på dåpsdagentil sønnen min. Ny dåp i år, og håper virkerlig at samboeren holder seg unna dette temaet i år ;)

Gjest Filifjonka
Skrevet

Vi serverte vann, brus, kaffe og te så vidt jeg husker. Jeg synes ikke alkohol passer en søndag formiddag i en barnedåp.

Skrevet

Synes ikke alkohol hører hjemme i barndåp, heller ikke i komfirmasjon. Hadde en real krangel med samboeren om det her da vi hadde dåp i fjord, hans slekt har alkohol til alle store begivenheter. Men jeg fikk gjennom minmening ang dette til slutt, hans slekt små mumlet om at det manglet øl/vin til maten, men jeg ga klar beskjed om at jeg ikke aktet å servere alkohol på dåpsdagentil sønnen min. Ny dåp i år, og håper virkerlig at samboeren holder seg unna dette temaet i år ;)

Vet du ikke at det er tradisjon å servere alkohol når man har dåp i en fjord?

Skrevet

Ikke vanlig å servere øl og vin i en barndåp. Jeg har vært i mange barndåper, og det har aldri blitt servert alkohol i noen av dem . Det har da ingenting med en barndåp å gjør.

Vanlige er brus, vann, saft, kaffe, te etc

Skrevet

Ikke vanlig å servere øl og vin i en barndåp. Jeg har vært i mange barndåper, og det har aldri blitt servert alkohol i noen av dem . Det har da ingenting med en barndåp å gjør.

Her jeg kommer fra er det helt vanlig så at du skal si hva som er vanlig og ikke vanlig for hele norges befolkning er bare tull.

Her er det vanlig å servere både champagne og vin til barndåp. Har vært i mange barndåper og har aldri opplevd å kun få servert brus (æsj!) og vann til maten.

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Vet du ikke at det er tradisjon å servere alkohol når man har dåp i en fjord?

Hehe ;) Lurte seg med en d igjen der gitt! Har det med å skrive fjord istedenfor fjor, forstår ikke hvorfor hodet mitt konstant mener det hører til en d der.. Driver å trener opp hodet på at den ikke hører hjemme, men ting tar tid for den dyslektiske hjernen min ;) Men takker, kjekt folk påpeker skrivefeilene, så jeg ser det fortsatt er en del å jobe med :)

Skrevet

I min familie og omgangskrets er det helt normalt å servere vin til maten i både barnedåp og konfirmasjon. Hvis det kommer gjester som ikke klarer å begrense alkoholforbruket forstår jeg godt at man ikke ønsker å servere det, men ellers ser jeg ikke problemet. Det er faktisk helt vanlig.

Skrevet

Vi skal ha navnefest og skal servere alkohol. Det kommer ingen barn, og ho mor skal selvfølgelig ikke drikke noe.

Skrevet

Vi drikker ikke alkohol på søndag formiddag, så her er ikke det et tema i det hele tatt.

Jeg har aldri vært i dåp hvor det har blitt servert alkohol, så det er tydeligvis lokale forskjeller på hva som er normalt.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Spiller det noen rolle hva som er vanlig da?

Vi serverte alkoholfritt til maten etter kirka, men etter kaffen på ettermiddagen var det mulig å få et glass vin for de som ønsket det. Vi hadde mange tilreisende som skulle overnatte i distriktet, så det ble litt utvidet feiring, for å si det sånn.

Skrevet

Regner med at voksne gjester som kan drikke alkohol vet at en barndåp ikke er en fyllefest, og derfor vet forskjell på å nyte et glass til maten og en fest. Om det er søndag eller skjærtorsdag spiller ingen rolle. Folk må få servere det de vil for oppegående gjester. Jesus drakk vin i mengder han og (sånn i disse påsketider og den viktigste kristne høytid).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...