Mamma´n til lillemor Skrevet 6. april 2012 #1 Skrevet 6. april 2012 Har ei jente på to og ett halvt år som holder på med bleieslutt. Vi har brukt potta i perioder, lenge. Siden hun fyllte to har hun kunnet holde seg i mange timer, men sliter med å slippe seg når hun sitter på potta. Nå har hun annonsert at hun har slutta med bleie, og vi har holdt på i to uker med resultat i potta noen ganger pr daf, men også ett til to uhell hver dag. Problemet er at hun trykker så veldig. Jeg kan jo ikke klage på teknikken hennes, men jeg tror det er derfor det blir så vanskelig for henne. Når hun setter seg ned så presser hun for å prøve å tisse, men får da bare til etter flere forsøk og sikkert når hun er veldig veldig trengt. Så kan det gå ti min så kommer det innimellom i trusa istedet. Hun sier nesten aldri ifraom at hun må tisse, og selv om hun tisser ofte både i do og potte så nekter hun hvis hun holde på med lek. Ser mange sier de raskt begynner å si ifra selv, og jeg blir litt misunnelig. Hun er så flink til å holde seg, men suksessen her er helt avhengig av at vi kalkulerer det og setter henne på potta i rett tid. Hun går mye naken nedentil hjemme, og potta er da lett tilgjengelig. Noen tips. Vet vi må være tålmodige, men dog...
PeppaPig Skrevet 6. april 2012 #2 Skrevet 6. april 2012 Min sa aldri ifra at hun måtte tisse, og hver gang jeg spurte henne om hun måtte på do så var svaret nei. Så istedenfor å spørre så bare fulgte jeg henne på do. De gangene hun protesterte så tok jeg en av dukkene hennes og sa at dukken din må på do men vet ikke hvordan hun skal gjøre det, om ikke hun kunne lære dukken hvordan man går på do. Da gikk hun rett på do og tisset for å vise dukken hvordan man skulle gjøre det. Null protester selv om hun var veldig oppslukt av å leke. Jeg gjorde vel dette i omtrent en uke, før jeg lot henne ta kontroll over det selv (altså jeg sluttet å ta henne med på do, jeg nevnte ikke det å gå på do i det hele tatt). Jeg hadde regnet med masse uhell men hun gikk på do når hun måtte og hadde kun 1 uhell (fikk ikke opp bukseknappen). Så her var det full suksess med å la henne kontrollere det helt selv. Hun var også tydelig stolt over å mestre det helt alene for hun kom og hentet oss for å vise at hun hadde tisset på do. Angående det å si ifra at de må på do.. Jenta mi har vært tørr på dagtid i omtrent 2mnd og det er først den siste uka at hun har sagt ifra at hun må på do. Hun sier ifra kun når vi er ute på tur (sikkert fordi hun ikke vet hvor doene er), er vi hjemme så går hun på do uten å si ifra. Det er også først nå at jeg ser tegn på at hun må tisse (krysser beina med hendene mellom lårene og tripper litt med beina.). Hun sluttet med bleie når hun var 2.5år forresten så samme alder som jenta di.
Mamma´n til lillemor Skrevet 6. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 6. april 2012 Takk for svar. Et par ganger har hun sagt at hun vil på potta, men det har vært når den står rett ved siden av henne. To ganger, inkl i dag har hun sagt ifra at hun står og tisser, og da har vi vært ute. Vi pleier ikke å spørre henne, men sier heller ifra at det er pottetid. Men det varlurt det med dokka. Vi har ofte tatt med leker, men dokka har også potte, så det kan vi prøve å utnytte. Problemet er at vi kan følge henne på do/potte utallige ganger uten hell. Det virker som om hun er distrahert eller spenner seg for mye, og hun kikker ned for å se om det kommer noe tiss. Den virker ikke, sier hun noen ganger. Stakkars, er jo ikke så lett. Jeg tenker at det nesten hadde vært lettere å lære henne å holde seg lengre, enn at hun ikke klarer å slippe seg når hun sitter der. Godt å høre at det er flere som bruker tid på å lære å si ifra.
PeppaPig Skrevet 6. april 2012 #4 Skrevet 6. april 2012 Så hun sa ifra at hun stod og tisset? Ja, men det er jo bra da. Da vet hun jo at hun tisser i det minste og det er bedre enn at hun bare tisser på seg og ikke bryr seg med det. Et steg videre på veien Hmmmm, jeg vet ikke helt hva du kan gjøre for å "lette på presset. Kanskje synge en sang mens hun sitter på do. Da glemmer hun kanskje at hun sitter der og slutter å spenne seg. Du lar henne vel allerede bli med deg når du går på do slik at hun ser "hvordan" du gjør det. En tremenning av meg er yngste i en søskenflokk på 3 og hun lærte tidlig å gå på do da hun ofte ble med storesøstrene sine på do og så hvordan de gjorde det. Det er jo litt vanskelig å gå på do og tisse når man egentlig ikke må. Kanskje hun føler litt prestasjonsangst og føler at hun må tisse siden du ber henne om det, og siden hun da egentlig ikke må tisse så sitter hun og trykker/spenner seg for å få noe ut. Det med å kikke ned for å se om det kommer noe tiss (eller bæsj for den saks skyld) er nok helt vanlig. Jenta mi gjør det enda. Jeg bare venter på den dagen hun kommer til å tippe over
Mamma´n til lillemor Skrevet 6. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 6. april 2012 Ja, jeg tenker også at det er et steg i riktig retning at hun sier at hun tisser. Hun er klar over det. Mannen var klar for å gi opp i dag, men jeg tenker at hun er jo på gli og blir ikke mer klar hvis hun får på bleia igjen. i Bhg må hun stå i vasken og bli vaska når hun var hatt uhell, tror vi. Det er allefall det hun har sagt selv. Vannet kan ikke reguleres tror jeg, og er litt kaldt. Hun liker det ikke, og hun sa selv at hun derfor ikke vil si noe når hun allerede har tisset. Føler jeg må ta det opp, men vet ikke helt hvordan for ikke å klage for mye. Hun har nok litt prestasjonsangt, og jeg får litt vondt av henne. Hun er sånn av type og vil få til alt hun gjør. Hun er vant til å være flink og blir lett skuffet år hun ikke får til. Synes det er litt vanskelig å håndtere, for vil jo ikke forsterke det. Men det er vanskelig å vite når hun må tisse, vi ser det ikke på henne. Det kan gå fra 1 1/2 til 6 timer, så jeg synes jo da vi må følge henne på potta ca hver time. Er det for ofte tror du?
81-Mamma<3<3 Skrevet 6. april 2012 #6 Skrevet 6. april 2012 Når jenta mi ikke tisser så sier jeg bare: "nei, det var visst tomt for tiss i magen nå". På med klærne igjen. Viktig at hun ikke føler at hun mislykkes om hun ikke tisser! Vi tisser ofte sammen vi. Jeg på do, hun på potte. Noen ganger er vi stille og kikker litt rundt. Andre ganger teller vi litt. Kanskje det kan funke for å få henne til å presse for mye.
Mamma´n til lillemor Skrevet 7. april 2012 Forfatter #7 Skrevet 7. april 2012 Ja, det pleier jeg å si til henne også. Hun drikker normalt, men nesten merkelig hvor sjeldent hun tisser synes jeg. Nå er det 13 timer siden sist, men likevel kommer det ikke noe i potta. Er det ikke vanlig. Klare det etter en natt med tørr bleie? Hun har alltid vært med oss inn på do, det er naturlig for oss uten pottetrening også. Og nå er eg høygravid, så jeg tisser ofte, benytter gjerne sjansen når hun er på potta
81-Mamma<3<3 Skrevet 7. april 2012 #8 Skrevet 7. april 2012 Jeg tror det vil gå seg til ganske snart jeg passer jo greit at du er høygravid å må mye på do da jenta mi kler ofte av seg og løper naken rundt. Virker som hun merker bedre at hun må tisse når hun er naken, enn når hun har på klær. Nå går det jo mot varmere tider også, så jeg ser for meg at bleien gradvis forsvinner i løpet av sommeren.
PeppaPig Skrevet 7. april 2012 #9 Skrevet 7. april 2012 Jenta mi løp også naken rundt i begynnelsen her hjemme. De gangene jeg prøvde henne i truse så virket det som hun trodde at det var en bleie og at hun kunne tisse i den. Var mindre uhell uten truse enn med. Jeg pleide å følge henne på do hver halvannen til to timer i starten, men siden det da bare pleide å komme noen dråper hver gang så utvidet jeg denne tiden til 3-4 timer. Dette gjorde jeg i kun en uke da, og så lot jeg henne styre det selv siden hun da hadde kontroll over at hun måtte gå på do når hun måtte tisse. 13 timer uten å tisse - var det over natta eller? Syns det var litt lenge uten å gå på do, men hvis det var over natta så er det jo vanlig. Du kan jo servere henne masse å drikke slik at hun fyller opp blæra og da se om hun klarer å gå på do uten å sitte å trykke. Jeg tenker at siden hun da blir tissetrengt så kanskje det løsner for henne. Bare slenger ut noen ideer her
Mamma´n til lillemor Skrevet 8. april 2012 Forfatter #10 Skrevet 8. april 2012 Ja, burde kanskje pøst på med enda mer å drikke. Når hun går så mye som 13 timer er det over natta, ja. Samme nå, det er 15 timer siden, men hun sitter ved siden av potta og skal ikke enda. Hadde jeg aldri klart. Men virker ikke som om hun har noen vegring for do og potte, så da er det vel greit. I går var en dag helt uten uhell har funnet ut at det er naken eller truse som gjelder. Hun begynner å bli flink til å ta den av selv. Vi hadde besøk av besteforeldre i går og ved matbordet sa hun at hun ville tisse. Hurra! Vi får nok bare være tålmodige og flytte potta rundt i huset etter henne, eller kjøpe flere. Det virka i får i allefall. Hun hade den i samme rom uansett omhun da danset på kjøkkenet eller lekte i stua. Kun en meter unna seg, og da klarte hun å sette seg i tide. Jeg satte henne ikke på potta mer enn kveldstellet. Må nok bare slutte med det. Men minnet henne på hvor potta var i tilfelle hun trengte den.
PeppaPig Skrevet 8. april 2012 #11 Skrevet 8. april 2012 Wooohooo! Det er jo supert! Da lar du jo henne bare løpe rundt naken eller med truse og flytter potta etter henne Det er jo tydelig at hun klarer å holde seg så etterhvert kan du bare jo la potta stå tilgjengelig kun ett sted i huset. Flinke jenta di!!
Mamma´n til lillemor Skrevet 8. april 2012 Forfatter #12 Skrevet 8. april 2012 Takk for svar begge to. De siste dagene har gått så bra, og det passet så fint at vi har hjemmepåske i år i dag tisset hun på stor do uten doring (vi var på museum) og hadde et uhell en arund etterpå. Går litt opp i opp, tenker jeg, men mqn får ta med seg seierene. Potta skal nok flyttes rundt en stund til, selvom hun selv har flytter den tilbake til badet i dag fordi hun mente det var der den skulle stå. Den bør nok være i middelbar nærhet litt til.
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 8. april 2012 #13 Skrevet 8. april 2012 Vi begynte med bleieslutt igår. Det eneste lillegutt har hatt litt problemer med igår og idag er å bæsje på potta, og han gjorde det heller i buksa... Han sa ifra med en gang det var gjort. Hadde også et tisseuhell ute igår, under lek. Men det var like mye min feil som ikke tok han med for å tisse etter 3 timer. Her funker det med 2-2,5 time mellom hver gang for å tisse. Ang. bæsjen tenker jeg at det kommer seg. Sønnen min vil gjerne ha bleia på seg, og spør etter den. Men samtidig så er det så dumt å gi han den når han ikke har flere uhelle forutenom bæsjen?! Han slår seg til ro med at det ikke er bleie, og at han skal få bleie når han skal sove i senga Ser dere er flere som har styrt tissingen til barna en ukes tid. Fint å lese det, så vet jeg litt selv også.
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 20. april 2012 #14 Skrevet 20. april 2012 Er så stolt av sønnen min! Han er bleiefri og har nå hatt 4 dager uten uhell. Sier ifra og styrer selv når han må på potta, og går helst alene på badet. Bæsjingen løsnet etter 1 uke, og nå kommer alt i potta
Mamma´n til lillemor Skrevet 22. april 2012 Forfatter #15 Skrevet 22. april 2012 Er så stolt av sønnen min! Han er bleiefri og har nå hatt 4 dager uten uhell. Sier ifra og styrer selv når han må på potta, og går helst alene på badet. Bæsjingen løsnet etter 1 uke, og nå kommer alt i potta Så bra. Ble så overraska over at jeg nesten syntes pottetrening var gøy Det går ganske bra hos oss også. Hjemme er det sjeldent noen uhell, men hun har veldig ofte ett uhell om dagen i barnehagen. Det er jo litt vanskeligere å prioritere å gå på do når det er så mange venner å leke med
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 22. april 2012 #16 Skrevet 22. april 2012 Ja, sønnen min hadde den første uka mange uhell om dagen (1-5) i barnehagen, men den siste uka har han bare hatt 1, på vei til potta. Jeg synes også det her er morro.. Ser jo hvor stolt sønnen min er også, der han styrer selv. Tisser i potta, og deretter tømmer han det i do og skyller ned. Jeg får ikke lov å komme inn på badet før han har gjort seg ferdig Nå har han vært tørr om natta i en uke også, så på onsdag tar vi av bleia på natta om bleia forsatt har vært tørr hver dag frem til da.
sillyfilly og Olivia Skrevet 1. mai 2012 #17 Skrevet 1. mai 2012 ÅÅÅ jeg vil sÅ gjerne ha jenta mi bleiefri(27 mÅneder gammel), men her er det stor interesse men lite action.. Hun skjønner hva hun skal gjøre pÅ potta, men har ikke kontroll i det hele tatt og er sta som et udyr. FÅr vel bare smøre meg en god porsjon tÅlmodighet og hÅpe det hjelper i løpet av sommeren nÅr hun kan gÅ naken nedentil.
FruFrydmedtotette Skrevet 3. mai 2012 #18 Skrevet 3. mai 2012 Kan bare fortelle hva som funket med å få gutten vår tørr,han slutta med bleie når han var 1 år og 7 mnd. Det gikk faktisk over all forventning. De første dagene var det en god del uhell,men også noen ganger på potta. Når han hadde uhell gjorde vi ikke så mye ut av det. Sa bare "oi da,nå går vi å skifter. Du får prøve å si ifra neste gang da" Og når han gikk på potta så skrøyt vi uhemmet av han,high five og "potte-dans" (som han syntes var hysterisk morsomt:) Og så fikk han en nonstop. I begynnelsen så sa han sjelden ja om jeg spurte om han måtte på do,så da sa jeg feks "at nå skal mamma tisse,og jeg tør ikke gå alene. Så kanskje du som er så stor gutt vil være med?" Eller så tok jeg han med,satte han på potta og hadde med en bok/leke vi lekte med og da tissa han som regel. Første uka etter bleieslutt var vi bare hjemme,av praktiske årsaker. Men jeg tror at barn må tisse på seg en del ganger for å kjenne hvordan man holder seg. For med bleie tisser man jo bare når man vil. Gutten vår tok det veldig fort,så etter en mnd uten bleie på dagtid så tok vi av på natten også. For bleia var alltid tørr om morgenen. Mitt råd er,vær blid,positiv,TåLMODIG,ikke mas og ta av bleia i ett rykk. Ikke av og på . Var slitsomt de første dagene,og angret meg litt når maskinen gikk i ett med tissa ut tøy,men angrer ikke nå! Gutten min fyller 2 i juni,han tømmer potta selv,roper når han er ferdig. Og kommer å henter meg når han må på do. Eller så kommer han å sier i fra "tissa buksa mamma". Har også ei jente som fyller ett i juni,så etter nyttår så har vi planer om å ta av henne bleia også. Husk,at for 20 år siden så var de fleste 2 åringer tørre. Og det er mange som mener at det er lettere å avvenne tidligere. for jo eldre de blir,jo mer vilje,og jo mer vant er de til å gå i bleie. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå