Gå til innhold

Hvor langt er jeg egentlig på vei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på om fler av dere er like forvirret som meg.

Jeg hadde siste menstruasjon 10.2.2012 , og hadde sex 24.02.2012 som da uten tvil var befruktningsdag.

Etter vanlig regning, skal jeg da være 8 uker på vei i morgen (06.04.2012)

Da jeg var hos legen forrige Fredag, skulle jeg være akkurat 7 uker på dagen, men i følge legen etter målinger osv, sa hun at jeg var 6+2 .

Jeg forstår det ikke helt.

Hvor langt er jeg egentlig på vei?

Kan det hende at egger har ligget i "hvile" eller hva det heter et par dager før det ble befruktet. Har hørt at det kan ligge å "vente" i opptil 2 uker.

Skal jeg høre på legen og være 7+1 , eller skal jeg gå etter normale regninger og være 8 i morgen?

Vil jo vite hvor langt jeg er på vei!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På hvilket grunnlag regnet legen ut termindato? Kanskje det har blitt en misforståelse med når siste mens var?

Jeg ville gått ut fra menstermin frem til ordinær ultralyd. Hadde samme problemstillingen tidlig i svangerskapet. Termin ble satt åtte dager tilbake på ordinær ultralyd fra 10.08 til 18.08.

Hvis du er usikker med tanke på om du skal ta folsyretabeletter kun frem til uke 12 (som anbefalt) så sa legen min til meg at jeg godt kunne ta en uke eller to til, det var ikke farlig:)

Personlig mening....

Skrevet

Hmm når du sier 7 uker på dagen, mener du 7 fullgåtte uker da?

For 6+2 betyr jo at du er 6 fullgåtte uker og 2 dager inn i uke 7..

Var du på ultralyd da? siden du skriver de tok mål ..

Skrevet

Hmm når du sier 7 uker på dagen, mener du 7 fullgåtte uker da?

For 6+2 betyr jo at du er 6 fullgåtte uker og 2 dager inn i uke 7..

Var du på ultralyd da? siden du skriver de tok mål ..

Ja vet det. Mener fullgåtte uker ja. Så i morgen skal jeg starte på uke 8, i følge menstermin.

Så skulle vært 7 uker forrige Fredag.

Hun regnet det utifra str på forsteret. For å forklare det enkelt, tok en strek fra ende til ende, sa først 6+1 , men målte på nytt fra en annen vinkel, og da var det 6+2.

Så jeg er forvirra. Hehe.

Skrevet

På hvilket grunnlag regnet legen ut termindato? Kanskje det har blitt en misforståelse med når siste mens var?

Jeg ville gått ut fra menstermin frem til ordinær ultralyd. Hadde samme problemstillingen tidlig i svangerskapet. Termin ble satt åtte dager tilbake på ordinær ultralyd fra 10.08 til 18.08.

Hvis du er usikker med tanke på om du skal ta folsyretabeletter kun frem til uke 12 (som anbefalt) så sa legen min til meg at jeg godt kunne ta en uke eller to til, det var ikke farlig:)

Personlig mening....

Hun målte fosteret :)

Skrevet

Det kan alltid være litt avvik i størrelse på lille bebissen når det er så tidlig.. det er bare snakk om millimeter, og alle fostere vokser veldig forskjellig så tidlig.. :)

Så den terminen du har fått av legen er ikke helt til å stole på så tidlig altså..

Så du får bare følge mensenterminen din helt til du skal på ordinær ultralyd:)

Skrevet

Det er jo heller ikke sikkert at befruktningen skjedde akkurat den dagen du hadde samleie. En eggcelle lever ca 1 døgn etter at det slippes. Sædceller kan leve inntil 5-7 dager inne i kvinnekroppen etter ejakulasjon, under optimale forhold. Så kanskje spiren din ble til noen dager senere enn du trodde? :-)

Skrevet

Det er jo heller ikke sikkert at befruktningen skjedde akkurat den dagen du hadde samleie. En eggcelle lever ca 1 døgn etter at det slippes. Sædceller kan leve inntil 5-7 dager inne i kvinnekroppen etter ejakulasjon, under optimale forhold. Så kanskje spiren din ble til noen dager senere enn du trodde? :-)

Ja det er det jeg også tenker, hvis legens termin er riktig. Hadde ikke sex verken før eller etter den 24. Det var vel eneste gangen på 2 uker ca. Så vet det skjedde den dagen i alle fall. Men så klart, kan ha blitt litt forsinka. Men tror jeg velger å gå etter menstermin jeg. For vil jo være så langt på vei som mulig. Kortere tid til spontanabortrisikoen avtar.

Jeg har hatt 2 exu tidligere. Der de verken fant ut hvor fosteret satt eller egentlig noe som helst, så legen ba meg være ekstra forsiktig.

Har jo aldri hatt spontanabort før men..

Fikk ikke lov å trene, bære ting, være veldig forsiktig med samleie osv.

Så jeg er ekstra nervøs for at noe skal skje.. ENDELIG gikk det bra denne gangen, og har sett et bankende hjerte, da hadde det vært utrolig leit om det skulle ende i spontanabort=(

Men alle gode ting er 3 som man sier.

Hadde også en tvilling sa legen, hun vistemeg den utenfor lovmoren. Hadde ikke hatt noen blødninger da, men hadde en liten blødning tidlig på dagen neste dag. Ble kjempele megfor jeg trudde jeg skulle abortere, men siden det bare varlitt blod den ene gangen jeggikk på do, antar jeg atdet var tvillingen som tok veien ut, Må vel være det?

Gikk plutselig overtil noe helt annet jegnå, hehe

Skrevet

Legen min tok tidlig ultralyd på meg da fosteret var 67 mm langt. Det tilsvarte 13 uker, om jeg ikke husker feil.

Fikk beskjed om å gå ut fra menstermin frem til ordinær ultralyd. Da jeg selv regnet ut termin i forhold til 67 mm så stemte termin med den jeg har nå, men feil i forhold til menstermin... Men at man uansett må regne med å bli satt tilbake til en senere termindato ved ordinær ultralyd!

Vet ikke om jeg fikk forklart hva jeg vil ha frem her... Men jeg gikk ihvertfall ut fra menstermin til at termin ble satt ved ordinær..

Håper for dere at det sitter nå! Det er absolutt en stor lykke å få lov å bære frem disse små vidundrene!

Masse masse lykke til!!!!!

Skrevet

Ble satt ei hel uke tilbake da jeg var på ul i uke ni og da jeg kom ut var jeg ikke mer en åtte uker:/ kjiiiipt.. Han tok utgpkt i lengde på foster og snurra.. Får vente å se til ul i uke tolv;)

Skrevet

Legen min tok tidlig ultralyd på meg da fosteret var 67 mm langt. Det tilsvarte 13 uker, om jeg ikke husker feil.

Fikk beskjed om å gå ut fra menstermin frem til ordinær ultralyd. Da jeg selv regnet ut termin i forhold til 67 mm så stemte termin med den jeg har nå, men feil i forhold til menstermin... Men at man uansett må regne med å bli satt tilbake til en senere termindato ved ordinær ultralyd!

Vet ikke om jeg fikk forklart hva jeg vil ha frem her... Men jeg gikk ihvertfall ut fra menstermin til at termin ble satt ved ordinær..

Håper for dere at det sitter nå! Det er absolutt en stor lykke å få lov å bære frem disse små vidundrene!

Masse masse lykke til!!!!!

Takk=)=)

Skrevet

Ble satt ei hel uke tilbake da jeg var på ul i uke ni og da jeg kom ut var jeg ikke mer en åtte uker:/ kjiiiipt.. Han tok utgpkt i lengde på foster og snurra.. Får vente å se til ul i uke tolv;)

Ja, denne ventinga altså, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...