Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 5. april 2012 #1 Skrevet 5. april 2012 Synes det er artig å høre om andres tradisjoner Jeg er oppvokst med "skattejakt", og det har vi overført til barna. Så nå skal vi snart lage frokost og sende barna ut, så så skal det gjemmes ørte-tusen lapper og fire stykk påskeegg. Nå ungene kommer inn igjen får de første lapp, og så er det bare til å lete etter neste lapp, og neste...og neste... til de til slutt finner fram til egget. De minste barna får tegninger av møbler/leker og røde kryss om hvor neste lapp/egget ligger, de store får små gåter om hvor neste lapp er. Dette er høydepunktet hver påske her, ungene elsker det, og mannen og jeg angrer litt på hele tiltaket siden det jo aldri var meningen at vi skulle få fire barn vi må lage lapper til, hehe...
Gjest Mentha & Junior Skrevet 5. april 2012 #3 Skrevet 5. april 2012 ÅÅh, that takes me back Vi fikk alltid pÅskerebus om morgenen, da hang det en lapp hver til oss utenfor soverommet, og sÅ var det pÅskejakt pÅ samme mÅte som du beskriver Alltid like moro nÅr man er litt trøtt og ikke helt stø i visse ord som liten, og sÅ blir man sittende fast midt i jakten mens søsteren finner pÅskeegget sitt og frÅtser i godis hehe. Hendte vi mÅtte inn og ruske i mamma og pappa et par ganger Men absolutt pÅskens høydepunkt ja! Husker vi lÅ i senga kvelden før med spisse ører og prøvde Å høre hva mamma og pappa lagde til oppgaver og hvor de gjemte ting. Vi skal adoptere samme skikken til ungene her etterhvert, men foreløpig tror jeg nok ikke lillegutt ser poenget med verken rebus eller pÅskeegg i en alder av 15 mnd
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 5. april 2012 #5 Skrevet 5. april 2012 Synes det er artig å høre om andres tradisjoner Jeg er oppvokst med "skattejakt", og det har vi overført til barna. Så nå skal vi snart lage frokost og sende barna ut, så så skal det gjemmes ørte-tusen lapper og fire stykk påskeegg. Nå ungene kommer inn igjen får de første lapp, og så er det bare til å lete etter neste lapp, og neste...og neste... til de til slutt finner fram til egget. De minste barna får tegninger av møbler/leker og røde kryss om hvor neste lapp/egget ligger, de store får små gåter om hvor neste lapp er. Dette er høydepunktet hver påske her, ungene elsker det, og mannen og jeg angrer litt på hele tiltaket siden det jo aldri var meningen at vi skulle få fire barn vi må lage lapper til, hehe... Barna mine gikk på jakt idag tidlig (les: gryytidlig;)). Denne gangen her fant jeg igjen mange påskeegg,som jeg hadde glemt jeg hadde på loftet. Så jeg tok først å gjemte de to eggene barna skulle ha,på hver sin plass (ene i et skap,andre bak en høytaler). Så skrev jeg små lapper med tulleting og la de inn i de andre eggene og plasserte de strategisk gjemt rundt omkring..disse var lette og finne,de to andre med snop måtte de lete lenge etter:) De var helt i hundre. God påske
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #6 Skrevet 5. april 2012 Jeg er oppvokst med skattejakt, men det har vi måtte innse at vi ikke klarer å gjennomføre lenger. Vi har unger som bare vil ha påskeeggene på hytta, og alle skal ha egg (vi prøvde oss ett år å ikke gi til voksne men da tømte ungene sine egg, fylte de med ting de fant og la de ut til de voksne, så nå må vi bare gi til store og små) Vi var hjemme ett år, men det ble vist ikke påske sa ungene. De vil bare ha egg på hytta, er vi hjemme vil de ikke ha egg så det er godt vi har kort vei til hytta. I år skal det gjemmes 14 egg i hagen på hytta. Alle eggene har navnelapper på seg slik at vi ser hvem som er hvem sine. Ungene er på jakt og deler ut de som de finner. Vi må gjøre dette på etermiddagen sine vi er flere som jobber påskeaften. Ungene liker tydeligvis denne måten, siden de er så bestemte på at vi må gjøre det slik. Men skulle håpe vi kunne droppe oss voksne for det blir mye, men det får bare være slik når småtrolla er så bestemte på at det skal være likt for alle. Det er trossalt ungenes dag. Det morsome var at en påske hoppet haren på utsiden av gjerdet, skal si det ble liv i leiren da ja....... synd vi ikke hadde gjemt påskeegga enda.
anonym91 Skrevet 5. april 2012 #7 Skrevet 5. april 2012 i fjor gjemte eg egga i hagen, men siden det ikkje var fint vær i år gjemte eg det i senga på barnerommet. men har ikkje bynnt med lapper eller kart da ho bare e 4 år
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #8 Skrevet 5. april 2012 Vi leker tampen brenner:) Vi sitter samlet alle sammen i en ring (har 4 barn) Så eller vi hvem som skal gå ut i gangen. Mens dette barnet er i gangen, gjemmer vi egget dens sammen og roper når det er klart. Nå hun/han kommer nn synger vi: Det har vært her en mystisk påskehare og den har gjemt et egg men vi vet ikke hvor den har lagt det for den har ikke sagt det kikk oppe, kikk nede prøv om du kan se det ¨kikk ute, kikk inne prøv om du kan finne et lite påskeegg Så sier vi om det er fulg, fisk eller menneske og så er det vanlig tampen brenner (varmt, kaldt osv) til de finner egget sitt. Ingen får åpne før alle har funnet (derfor er det ofte de minste sist) Men vi har påskeegg bare lørdag, søndag og mandag. Torsdag og fredag er familiedager og vi leser barnehistorier fra bibelhistorien slik at de får vite hva påsken handler om før de kaster seg over godteri. Vi er ikke spesielt kristne, men det er tradisjon og barna elsker spenningen med å vente i to dager lengre enn de fleste andre...
Anonym bruker Skrevet 5. april 2012 #9 Skrevet 5. april 2012 Jeg er ikke vant til dette. Her lå bare eggene på en hylle eller på stuebordet. Vi gir ungen egget i hånda. Så langt har de fått ett hver av en gammel tante og ett hver av en tante. På lørdag får de fra oss.
Himmel og hav Skrevet 5. april 2012 #10 Skrevet 5. april 2012 Vi har rebusløp med hele storfamilien fra mormor og morfar og nedover. Det begynte som et lite løp for egne barn, slik som Alva skriver, men så ville søskenbarna være med, og så har det ballet på seg. Nå bruker vi store deler av påskeaften på at ungene har et løp for oss voksne og vi voksne har et løp for barna. Vi har poster med ulike oppgaver, alt fra å kaste pil på ballonger til å svare på kunnskapsspørsmål, og siste oppgaven gir deg påskeegget ditt i premie. Kjempemorsomt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå