Gå til innhold

Spiser dere sunt?

Anbefalte innlegg

Jeg er konstant kvalm, og går det mer enn bittelitt tid ute. At jeg har noe i munnen så kommer alt i retur....det varierer stort hva som flyver kvalme. Feks i går spiste jeg omtrent 1/3 av et brød med en hel pakke servelat på ETT måltid....og potetgull er fint...og m sjokolade...ellers spyr jeg av vann så det går i eplemost....vekten viser 3 kg pluss HVERTFALL ...er 8+2 i dag...kvalmen styrer matinntaket og jeg får dårlig samvittighet...uke 4-6 spiste jeg fisk opptil 2-3 ganger om dagen...og asparges...tenkte dette blir et sunt svangerskap om jeg skal ha fisk og grønnsaksdilla...men neida...i dette øyeblikk er kona (vi er to damer) sendt ut for å kjøpe indisk....fler enn meg som sliter litt med å spise sunt? Skal sies jeg ikke er noen sylfide fra før så trenger ikke fler kilo enn nødvendig...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143924868-spiser-dere-sunt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøver å spise sunt, men ikke så lett i disse påske og kvalme tider nei :P Påskesnop overalt, og når kvalmen kommer funker det veldig godt med ritz kjeks.....ikke så veldig sunt. Har gått opp 1 kg allerede, og med kiloene som kom av alle hormonene i ivf behandlingen i tillegg, så frykter jeg hvor høyt tallet kommer til å bli.....Skal iallefall prøve å bli bedre etter påska når godisen er borte, og så må jeg bli flinkere og gå tur....som oftest sofaen som frister etter hus og klesvask.......

Jeg er vanligvis sunn.

Nå,derimot, ser det ut til at karbohydrater er topp mot kvalmen.

Jeg tror jeg ender opp sånn halvgreit; dagens meny;

To fullkornkjeks med prim

To ostesmørbrød av toast med ekstra smør. Nydelig!

En chai latte med sirup

En skive Ingers rugbrød med majones og kokt egg

To nye fullkornkjeks med prim

Og nå er det hjemmelagd pizza. Om det går.

Jevnt over drikker jeg i tillegg Ingefærte og gul lipton, og farris, og spiser salt lakris. Salte bjørner er dagens hit. :)

Nå er ikke jeg plaget av kvalme, og håper den holder seg unna. Ble ikke kvalm i forrige svangerskap. Men jeg blir plutselig bråsulten, skikkelig grinete og trenger mat Nå! Så jeg har gått til innkjøp av sånne ferdigpakninger med knekkebrød og noe som heter GO-bars (var i London for et par uker siden) som er en form for knekkebrød med tørka frukt og yoghurt på. Så lager jeg en ekstra brødskive i matpakka på jobb og har rugsprø og kremost liggende. Fordelen på jobben er at det ikke er noe sjokolade i sikte, så der er jeg tvungen til å spise det jeg har.

Dagens meny:

Frokost: 2 grove brødskiver med Jarlsbergost og rekesalat med skinke oppå.

Mellommåltid: 1 brødskive med ost og 1 go-bar

Lunch: Pastasalat med pesto, soltørka tomat og kylling

Mellommåltid: Kjekssjokolade

Snart middag: chillikylling med fløte, honning og ris.

Er vel ganske representativt for en standard dag.

Er 12 uker i dag, og har fremdeles en jevn kvalme/uggenhet hele dagen. Konstant fysen på noe søtt/godt. Spiser stort sett brødmat, klarer ikke tanken på varm mat/middag. Har aldri vært noe glad i smør før, men nå må jeg ha det på hver eneste brødskive! Det eneste "sunne" jeg klarer å få i meg er oppkuttet frukt som appelsin, eple, melon og druer.

Håper jeg får igjen den normale matlysten snart ! Har litt dårlig samvittighet over at jeg ikke klarer å spise nok fisk og grønnsaker, selv om jeg prøver å tvinge det i meg en gang i blant.

Annonse

Jeg er vanligvis ganske sunn av meg, men nå har jeg faktisk mye mindre lyst på sunn mat. Eneste som frister er appelsin, ananas og druer, men ellers så går det mye i kjeks med ost og lyst brød/knekkebrød. Jeg orker ikke tanken på fisk som jeg elles elsker, og MÅ ha surt godteri og lakris. Sjokolade frister heldigvis ikke.. Jeg spiser kosttilskudd og satser på at den lille reka ikke tar alt for stor skade av dette :)

jeg spiser det jeg har lyst på og får i meg i det øyeblikket jeg er sulten. noe annet er bare å glemme. spiser mer på kveldstid enn resten av dagen, selvom jeg ikke merker att kvalmen er noe mindre da.

det er ufattelig frustrerende å være så sulten og så kvalm på en gang..! men jeg er veldig heldig, siden jeg både dette svangerskapet og forje mister lysten på min favorittlast; potetgull;) synd bare det ikke holder seg sånn når babyn er ute:P

Gjest Shanti ♥

I uke 7-10 levde jeg på vafler og rosinboller.. Eneste kvalmen ville tillate. Gikk ned et par kg. Nå i uke 13 er jeg tilbake i normalvekt, og har fått apetitten tilbake. Har dog lyst på helt andre ting enn min "vanlige" mat, men plutselig er det lettere å leve sunt :) Ikke bekymre deg, barnet tar det det trenger! Senere i svangerskapet blir det ofte lettere, og da er det også viktig å redusere sukkermengden, så ikke det blir en altfor kraftig plugg som skal ut :)

Sliter veldig med sunnheten hehe... Det er ikke så mye jeg orker å få ned og tror aldri jeg har spist så lite som nå. Brødskive frister ikke, og middag er et nei-nei som ikke har blitt inntatt på flere dager :P Går i litt yoghurt, tortillachips, og er jeg heldig crossianter og lyse baguetter ;) Det får nå bare være slik en stund. Hater at jeg ikke kan spise salami som er det ENESTE som frister av pålegg nå.

Godt å se det ikke bare er meg som sliter litt med dette...husker fra forrige gang at det gikk bedre i 2. Trimester når kvalmen ga seg...jeg var veldig påpasselig sist (men gikk da opp 17-18 kg likevel) så gjelder å være flink etterhvert nå og...i dag kastet jeg opp i bilen på vei til påskefjellet for de begynte å snakke om noe på radio som får meg til å gulpe bare av å skrive det: egg og bacon*grøss* he he.

Godt å se det ikke bare er meg som sliter litt med dette...husker fra forrige gang at det gikk bedre i 2. Trimester når kvalmen ga seg...jeg var veldig påpasselig sist (men gikk da opp 17-18 kg likevel) så gjelder å være flink etterhvert nå og...i dag kastet jeg opp i bilen på vei til påskefjellet for de begynte å snakke om noe på radio som får meg til å gulpe bare av å skrive det: egg og bacon*grøss* he he.

Jeg har vært inne på Grete Roede sine sider og blitt ganske inspirert. Der får man flere tips i forhold til kosthold og oppskrifter på god, tradisjonell norsk mat! Jeg har ikke tenkt å slanke meg, men ønsker å være bevisst på hva jeg får i meg. Klarer ikke å være konsekvent i kostholdet vanligvis, men har bestemt meg for å klare det gjennom svangerskapet, så kan jeg heller skeie ut etterpå. Syns det er viktig å gjøre en ekstra innsats disse månedene; for å gi gode vilkår for barnet, men også for å hindre at kroppen blir så veldig forandret.

Annonse

Gjest Verpehøna

Merkelig, da jeg sendte mail til dem sa de at gravide trygt kunne spise salamien deres - siden kjøttet hadde vært fryst før behandling :-/ Da tror jeg at jeg skal sende en "sint-mail" til dem, og straks slutte å spise salamien! :-)

Det kan jo hende den er fryst, men at dette ikke lenger er "trygt". Hm, send en ny mail du så får vi oppklart det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...