Gå til innhold

1 uke gammel - sovner alltid ved puppen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på en uke som alltid sovner ved puppen... Hun ligger som regel ca 30 min av gangen, men det er ikke mye av tiden som er aktiv suging, resten av tiden går det mest i sutting og soving.

Har lest alle rådene om lite klær, stimulere med massasje osv. Men ingenting holder jenta mi våken.

Er redd for at hun ikke får nok mat. Har veid henne en gang og da hadde hun gått opp litt, men har jo egentlig ingen kontroll på hva hun får i seg.

I dag har jeg begynt å prøve å bytte pupp hvert 10ende minutt, men hun sovner som regel før byttene uansett, så går det en liten time og hun vil ha mer. For så å sovne igjen...

Har ikke turt å introdusere smokk enda selv om det er fristende nå. Men er da redd for at hun ikke vil få nok mat. Jeg vet jo enda ikke hvor mye hun trenger og hvor ofte hun egentlig skal ha mat.

Er det noen som har vært borti noe lignende som kan hjelpe meg med noen råd? De mottas med stort takk.... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lille var ganske lik, er ikke mye annet å gjøre enn hva du beskriver over tror jeg - annet enn å tilby pupp så ofte som mulig.

Dersom du er bekymret for vektoppgang kan du jo dra opp på helsestasjonen å veie henne ukentlig slik at du har kontroll på hvor mye/lite hun legger på seg. Der får du også god hjelp og veiledning ift ammingen.

Lykke til :)

Skrevet

Hun er bare 1 uke, helt vanlig oppførsel...hun bør få pupp så ofte hun vil.

Skrevet

Det var akkurat på samme måte her, og jeg var også bekymret. Føltes som han sovnet med en gang han hadde begynt å spise hver gang, men han la godt på seg likevel. Jeg var på helsestasjonen og veide han hver uke i starten for å føle meg tryggere.

Skrevet

Det gjorde min også. Ta deg tid og kos deg, det er ikke så mye de spiser ved hvert måltid uansett når de er så små. Du kan "klø" litt under haka om du ser at h*n begynner å bli trøtt, men ellers hadde jeg tatt det med ro. Om noen uker blir h*n mer våken og får nok mer matlyst også etter hvert.

Skrevet

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Hadde du en "normal" fødsel, dvs ikke keisersnitt eller igangsetting? Har "melka kommet"? Ved keisersnitt og igangsetting så kan melka bli forsinket, men normalt kommer den etter 2-4 dager, og da har man normalt nok melk til å dekke barnets behov. Om hun nå har gått opp litt etter fødselen (i forhold til fødselsvekta, ikke i forhold til det minste hun veide) er det kjempebra - om hun har gått opp i forhold til det minste hun veide så er det også bra :)

Hvordan er bleiene hennes? Barn på den alderen skal ha 5-8 godt våte bleier pr døgn (hell 0.5 dl vann på en bleie for å kjenne hvordan det kjennes ut), og avføring daglig (eller en stor mengde annenhver dag).

Hvordan virker hun når hun er våken? Dvs har hun gode våkenperioder der hun virker "med" eller er hun søvnig hele tiden (også når hun er våken)?

å amme hver time (tid fra start til start) er også normalt. De spiser lite, men husk også at magen er liten enda, så det er ikke plass til mye der (den tøyes for hvert måltid).

Jeg ville latt henne amme som hun gjør, og forsøkt holde henne våken med "de vanlige knepen" som du har forsøkt alt - lite klær, kiling, bytte side osv, men la henne ligge med puppen i munnen om hun sovner også, de får ofte i seg mye! Pass dog på at du ikke blir sår av "passiv suging", blir du det så får du heller lirke ut puppen og tilby den igjen når hun er våken. Jeg ville ventet litt med smokk når hun sover såpass mye, det kan være greit å vite at hun får noen litt lengre ammemåltider først.

Jeg ville også gått og veid nå rett over påske, helsestasjoner pleier ha "åpen veietime" for akkurat sånt, ellers er det bare å stikke innom og spørre. Da får du fasiten på om hun spiser nok :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...