Gå til innhold

For og imot omskjæring av babygutter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal vi lage en for og imot liste over omskjæring av gutter?

Jeg og mannen min har tenkt å omskjære gutten vår, men vil først høre litt for og imot

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gjør dere det av religiøs overbevisning da??

Skrevet

For:

Religion/tradisjon

Noen mener det er mer renslig

Mot:

Unodvendig medisinsk inngrep som kan ha komplikasjoner

Smertefullt

Mannen min er fra et land hvor omskjaering er vanlig/tradisjon, men vi kommer ikke til aa omskjaere da vi fant at motargumentene veide mye mer enn for.

Skrevet

Jeg synst det er forkastelig å omskjere unger før de er gamle nok til å bestemme.

Omskjering av gutter er like forkastelig som omskjering av jenter.

En annen ting: det er ikke lov å klippe hale ører av hunder lenger i Norge, selv om det har vert tradisjon for det tidligere. Men unger er lov å skjære i.

Dette er satt litt på spissen, men men...

Forstår at dette er et dillema for dem som er i et miljø der dette er vanlig.

Skrevet

Hadde en kjæreste en gang som var omskjært. Han hadde ikke like mye glede av sexlivet pga av dette. Det ble fort sårt fordi forhuden ikke beskyttet penishodet, og han hadde lite glede av onanering... Han ønsket at foreldrene aldri hadde gjort det mot han.

Dette er ting foreldre ofte ikke tenker på tror jeg når de velger å omskjære guttene sine.

Han hadde blitt omskjært pga den gamle tanken om at det var mer hygienisk..

Skrevet

Det er et stort overgrep mot et forsvarsløst barn. Om det var sånn vi skulle vært, hadde vi vært født sånn. Det er noe man må bestemme selv når man er voksen nok.

Skrevet

Min mann er omskjært og de fjernet også strengen på penis. Vi har IKKE gjort dette mot våre gutter da det har medført lite følelse i penis pga herdet hud og derav ereksjonsproblemer fra ung alder.. kjedelige greier! Familien han har rast mot oss i flere år, men vi står på vårt, ingen får lemleste våre barn! Mere renslig er et idiotisk argument, alle oppegående gutter/menn klarer da vaske sin egen penis selv om den har forhud!

IKKE gjør det er mitt råd!

Skrevet

nei stakkars baby, uansett kor mange for og i mot argument så er dei i mot sterkere. må vere grusomt for lille gutten.. både under opperasjonen og resten av livet. om han skulle ønske det når han blei voksen kan han heller bestemme det selv.. har aldri hørt om voksne menn som ønsker det, og det er vell gode grunner til det..

Skrevet

Jeg håper virkelig ikke dere lander på å omskjære gutten deres. Dere kan ikke få det ugjort!! Om det handler om religiøs overbevisning, la han heller ta valget selv når han er stor nok til å avgjøre. Jeg synes det er forkastelig at man i Norge tillater lemlesting av guttebarn, når det er forbudt å omskjære jenter. Selv om inngrepet er større på jenter (og flere varianter), er det uansett et irreversibelt inngrep i et menneskes fremtidige intim-/seksualliv. Forhuden er der av en grunn, og den skal etter mitt syn fjernes kun av medisinske hensyn som at den er for trang eller lignende.

Skrevet

Jeg har ALDRI forstått hvorfor man omskjærer (når det ikke er medisinske grunner for det). Det blir jo for det meste gjort i religiøse forrhold og av folk som tror på Gud i en eller annen form. Men om det nå finst en Gud som har skapt oss slik vi er, hvorfor skal da mennesker gå inn å skjære bort deler? Nei, la barna være! Om de heller vil omskjære seg når de blir voksne så for all del, men jeg synst ikke andre skal bestemme slikt..

Skrevet

Mot: dere tar et valg for gutten som han aldri kan skru tilbake. Hadde det bare værrt en rent estetisk sak hadde det vært en ting, men det kan jo forårsake problemer for han senere i livet mtp. følsomhet.

Skrevet

Mot.

Det gjør vondt og kan ikke endres på. Foreslår at gutten får muligheten til å bestemme selv når han blir større.

Ville du skjært bort kjønnsleppene dine ?

Skrevet

Signerer gravid og overlykkelig her. Min mann er muslim og vil veldig gjerne omskjære sønnen vår. Jeg har spurt han spørsmålet om hvorfor vil Gud/Allah at vi skal forandre på noe han allerede har laget så perfekt? Og hvorfor er det ok å skjære i en liten guttebaby, men å ta en tattoo er ikke OK - for man skal ikke forandre på kroppen?

Jeg er i mot omskjæring. Hva sønnen min vil seinere er en ting, men da er det HANS valg og ikke vårt.

Gjest Verpehøna
Skrevet

Koranen sier forøvrig ingenting om at gutter skal omskjæres, dette står i Bibelen. Når det gjelder jentebarn anbefaler jeg filmen "Desert Flower" som er en sann historie. Enig med deg over at det skal være sønnen sitt valg!

Skrevet

Det synes jeg er et veldig godt argument mot omskjæring av religiøs overbevisning, Renate. Hadde Gud ment at man skulle vært omskjært hadde guttebabyer vært født slik. Blir jo som å tukle med skaperverket. Dersom det ikke er av med. årsaker som feks trag forhud synes jeg omskjæring er forkastelig, inhumant og barbarisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...