Gå til innhold

Bunad - vakkert eller stygt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp hentet bunaden til snuppa hos sydamen, og syns hun er ufattelig vakker!

Hun er lys, liten og nett, og bunaden sitter som støpt og gir henne en vakker figur :) Tilogmed holdningen hennes blir annerledes, mer rak i ryggen, når hun får på seg det flotte plagget og jeg ser at hun føler seg kjempefin :)

At noen velger/ikke ønsker å bruke så mye penger på et plagg kan jeg skjønne, men deres behov for å rakke ned på og kritisere de som velger annerledes, skjønner jeg ikke. Smak og behag er forskjellig, men å kalle vår vakre folkedrakt for stygg og at de som bruker den like godt kunne trukket på seg en sekk, er å trekke det litt vel langt, syns jeg ;) Jeg kritiserer ikke de som ikke har bunad, og da syns jeg faktisk at jeg skal få samme respekt i retur.

å se årets konfirmanter gå i 17 mai tog i sine flotte bunader får tårene frem hos meg hvert eneste år:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes bunad er flott, men jeg synes det er helt greit at andre ikke er enige. Det er mange klær jeg synes er grusome. Jeg går selvfølgelig ikke bort til folk og sier at klærne deres er stygge, men g sier gjerne i generelle diskusjoner at jeg synes for eksempel tights og tunika er grusomt.

Skrevet

Jeg tror en del mennesker(og da unge ofte) tenker det er gammeldags og teit.. For det er ikke siste mote. At de ser på de som bruker bunad, som noe som henger fast i fortiden, eller noe.

Jeg har arvet min bunad, og er så stolt av den, at jeg har ikke ord :)

Skrevet

Sånn rent estetisk synes jeg det er stor forskjell på bunadene. Hardangerbunaden er vakker med all sin stas. Oslo-bunaden synes jeg er stilig med det der lyseblå på hodet. Bunaden jeg kommer fra (troms, nordlandsdrakta) synes jeg ikke er så fin, så har ikke giddet å kjøpe den.

Gjest Hemmeliganonym
Skrevet (endret)

Jeg er 22 og fikk bunad til konfirmasjonen min. Bruker den hvert år og brukte den nylig i dåpen til datteren min :) Skal også bruke den neste mnd. :) Synes bunad er fint jeg :) Men Østfoldbunaden som jeg egentlig sogner til synes jeg ikke er fin så jeg har LØken istedet

Endret av Hemmeliganonym
Skrevet

Enig! Det er sikkert forskjellig fra sted til sted, men her er de jentene som ikke får bunad til konfirmasjonen i sterkt mindretall.I minstens kull så hadde alle jentene og et par av guttene bunad, og på 17. mai er det knapt ei jente over 14 å se i vanlige klær.

Selv føler jeg meg aldri så flott som når jeg har bunaden på meg, og kunne ikke tenke meg å ikke ha bunad. Men smaken er forskjellig, og jeg skjønner at alle ikke synes det er fint. Jeg er forøvrig like lite interessert i å høre deres mening om bunad som de sikkert er i å høre min mening om blondetights.

Skrevet

Bunad er flott! Men de skal passe, ikke være for stor, eller se ut som personen burde sydd den ut for 10 kilo siden.. Og menn i bunad, DET er stilig det! Skulle ønske eg var en mann, så jeg kunne tredd en slik på meg.. :)

Skrevet

Jeg syns ikke det er så pent. Syns ikke det kan sidestilles med å dra på seg en sekk akkurat, men veldig pent er det ikke. Kanskje det har med den manglende nasjonalfølelsen min å gjøre :P Jeg vet ikke..

Skrevet

Stygt! Ser ut som gamle budeier hele gjengen.

Skrevet

Venninna mi har bunad, hun føler at hun må bruke den. Vi skal nå i bryllup, å hun hater å ikke kan kjøpe seg en in kjole å ha på der.

Skrevet

Så du syns at en ung kvinne ser ut som en stygg, gammel budeie så snart hun får på seg en bunad?

Altså at ALLE som har på bunad, ser stygg ut?

Skrevet

Venninna mi har bunad, hun føler at hun må bruke den. Vi skal nå i bryllup, å hun hater å ikke kan kjøpe seg en in kjole å ha på der.

I bryllup er det vel vanlig å ha på seg bunaden i kirken, for så å bytte til kjole/dress til festen? Slik er det her hos oss iallefall.. Jeg stilte i bunad i bryllup èn gang, og da var jeg den eneste, de fleste hadde byttet etter kirken.

Skrevet

Så du syns at en ung kvinne ser ut som en stygg, gammel budeie så snart hun får på seg en bunad?

Nei, bunad er pent på barn. Ikke noe å krangle om, smaken er som baken :P

Skrevet

Nei, bunad er pent på barn. Ikke noe å krangle om, smaken er som baken :P

Enig, det må være lov til å ha sin egen mening uten å bli halshugd her inne!

Skrevet

Jeg synes bunad er flott, bare synd at jeg ser ut som en bolle i min.

Skrevet

Syns det er kjempeflott. Men noen er jo helt klart finere enn andre. Finnes jo bunader som er kjempestygge. Jeg liker ikke trønderbunaden fks.

Men syns derimot grønn nordlandsbunad er den desidert fineste!

Skulle ønske jeg hadde råd til en bunad! :( Jeg SKAL ha det. En eller annen gang:D

Skrevet

Elsker bunaden min og føler meg vakker når jeg har den på. Blå nordlandsbunad. Lyst på cape for det har jeg ikke.

Skrevet

Syns at bunader er kjempe-fint. Men velger å ikke bruke min i bryllup, da evt. bare i kirken og skifter til kjole etterpå.

Er selvsagt ikke alle bunader jeg liker like godt...

Meen, jeg bodde på møre i 7 år, der har så godt som alle - jenter som gutter, små som store - bunader, til og med de minste har ekte bunader da de går i arv, og ikke mange etter konfirmasjonalder å se uten bunad. Kjempestilig på 17. mai f eks .. så kommer jeg til østlandet, tilbrakt 17.mai på flere steder hvor det selvsagt er mange i bunad, men også veeeeldig mange i alskens klær som IKKE er så pent... får sikkert mange på nakken nå, men er overrasket over hva enkelte trer på seg på 17.mai, og ikke minst hva en del foreldre tillater ungene å kle seg i... men det er min mening da..

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Vakkerts syntes jeg bunad er! jeg får bunad fra familiestedet vårt neste år og gleder med VELDIG til neste års 17 mai :)

Skrevet

Syns også det er vakkert, kunne aldri tenkt meg å la min ligge på 17. mai, men bruker den ikke i bryllup.

Snuppa er 5 år, og er på sin andre bunad nå. Nydelig. Men helt greit at andre ikke liker det.

Reagerer egentlig mest på at HI syns det er nødvendig å presisere at jenta hennes er lys og (dermed?) nydelig i bunaden?

Jenta mi er mellommørk, adoptert fra søramerika, og like vakker og staselig i sin bunad. Og like norsk.

Skrevet

Syns også det er vakkert, kunne aldri tenkt meg å la min ligge på 17. mai, men bruker den ikke i bryllup.

Snuppa er 5 år, og er på sin andre bunad nå. Nydelig. Men helt greit at andre ikke liker det.

Reagerer egentlig mest på at HI syns det er nødvendig å presisere at jenta hennes er lys og (dermed?) nydelig i bunaden?

Jenta mi er mellommørk, adoptert fra søramerika, og like vakker og staselig i sin bunad. Og like norsk.

å jøye meg, det var absolutt ikke i mine tanker å såre noen ved å poengtere at snuppa er lys! Det var bare et, kanskje klønete, forsøk på å beskrive henne, altså hun er liten, nett og lys, og siden hun har valgt en litt spesiell farge på vesten sin, fremhever den hennes blå øyne og lyse hår.

Selvsagt er jenta di like vakker og staselig i sin bunad! Det var slett ikke meningen min å såre noen.

Huff, nå ble jeg lei meg...

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Synes det er litt trist at noen bruker ord som "gammeldags", "sekker" og "budeier" om bunadene våre. Hva med den positive nasjonalfølelsen og gleden og respekten for vår egen kulturarv? Bunaden min er det vakreste antrekket jeg har, og jeg er dessuten lykkelig over å slippe og tenke på kjole og styr verken til barnedåper, konfirmasjoner, brylluper eller 17. mai.

Men lurer også på en ting: Hvorfor skifte fra bunad til kjole etter vielsen i kirka i bryllup? Det er ikke vanlig i min familie og omgangskrets - heldigvis!

Skrevet

Jeg syns bunad er fint, men bare ordentlige bunader. Jeg syns ikke slike uekte bunader er noe pent, da syns jeg en heller kunne hatt en vanlig kjole på seg. Bunad er bunad.

Har selv mange bunader i hus til store og små, jeg har ikke kjøpt noen og jeg kommer nok ikke til å kjøpe noen heller. Har veldig lyst at ungene skal få bunad når de står til konfirmasjon, men vi får se hva de vil også.

Jeg fikk en arvebunad til min konfirmasjon, fikk valget mellom en ny eller en som en i slekta ikke ville ha lenger og jeg angrer ikke på at jeg tok den som har vært i slekta.

Så her går det i arvebunader og har ikke ungene bunad som passer så er det vanlige penklær her i huset.

Skrevet

å jøye meg, det var absolutt ikke i mine tanker å såre noen ved å poengtere at snuppa er lys! Det var bare et, kanskje klønete, forsøk på å beskrive henne, altså hun er liten, nett og lys, og siden hun har valgt en litt spesiell farge på vesten sin, fremhever den hennes blå øyne og lyse hår.

Selvsagt er jenta di like vakker og staselig i sin bunad! Det var slett ikke meningen min å såre noen.

Huff, nå ble jeg lei meg...

Beklager, da er det sikkert jeg som er hårsår. Har bare friskt i minne en gammel tråd her inne fra noen år tilbake, den handlet om noe slikt som hvorvidt det er greit at andre enn "ekte nordmenn" bruker bunad, og da kom det opp mye fæle svar. Hoppet sikkert litt raskt i stolen her, beklager :)

Skrevet

Beklager, da er det sikkert jeg som er hårsår. Har bare friskt i minne en gammel tråd her inne fra noen år tilbake, den handlet om noe slikt som hvorvidt det er greit at andre enn "ekte nordmenn" bruker bunad, og da kom det opp mye fæle svar. Hoppet sikkert litt raskt i stolen her, beklager :)

Ikke jeg som er HI altså, fikk bare lyst til å kommentere noe her. Har aldri tenkt på det som noe rart om noen som er mørk i huden har bunad på, ikke tenkt over det noe mer enn om man er lys i huden iallfall. Man kan være hvit i huden og være utenlands, eller helt sort i huden og være norsk. Synes også det er sjarmerende at de som ikke er norske har på seg bunader (enten de er amerikanske med norske aner eller noen som nettopp har ankommet landet og sier så vidt noen norske ord).

Synes faktisk det er penere med mørkere hudfarge til bunad (og ellers), står så godt til den hvite skjorta. Og spesielt hvis det er litt farger i bunaden. Det er ikke alltid like lekkert med slike hvite skjorter og fargede klær på krittbleike nordmenn (som mer selv)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...