Gå til innhold

Otrivin.... gravid. Hvor ille?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så dett i desa at jeg holder på å gå ut av mitt gode skinn.

Hvor ille kan det være med et par dæsjer med otrivin et par ganger i døgnet?

Har prøvd både saltvann og nesehorn, det funker slett ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ille i et hele tatt. Begrens det så godt det går an, og ikke bruk mer enn normal dosering.

Jeg brukte det i mitt forrige svangerskap, gikk så bra så.

Du kan regne med å få noen negative svar her inne på dette, da enkelte er noget hysteriske ;-) (men det er min mening)

Skrevet

Det er helt overpyton - jeg har hatt det sånn både i forrige svangerskap og i dette. Iflg. min fastlege, er det bare en slags steroidespray som evnt kan hjelpe i tillegg til ordinære nesespray/saltvann (vi får jo ikke ta en del andre remedier). Denne sprayen er heller ikke gjennomtestet mht bivirkninger, så der skal effekten vurderes opp mot plagene. Jeg fikk det sist, men syntes egentlig ikke det hjalp så mye. Det tok dessuten 14 dager fra man begynte til evnt effekt oppsto. Jeg har derfor, for å ha levelige dager, brukt ordinær nesespray (med måte). Jeg har begrenset bruken til en dusj før sengetid og en rundt lunsjtider (hvis ikke smaker jeg ingenting og får ikke puste). Det er gjort noen studier der man har forsøkt å finne ut om sammentrekningene nesesprayen medfører i nesegangen, kan overføres til andre områder i kroppen. Jeg tror man ikke har klart å konkludere, ergo blir det litt som med så mye annet - du får vurdere selv. Jeg har i hvert fall ikke blitt hugget ned av min lege over min forsiktige bruk. Det skal sies at jeg også har vært hos spesialist (øre-nese-hals) og jeg har trange bihuler i utgangspunktet, og disse sveller ytterligere opp pga hormoner i svangerskapet. Saltvann har ingen effekt mht å åpne, men jeg bruker det likevel da jeg innbiller meg at det pleier slimhinnene. Du kan koke selv, 1 liter vann med en spiseskje salt, og avkjøle. Jeg har kjøpt en 50 ml sprøyte som jeg bruker til å skylle nesen 5 ganger om dagen (råd fra legen), har prøvd nesehorn også, men da renner bare vannet ut av øyet eller det stopper helt opp (er altså pottetett). Sannheten er at det eneste jeg synes virker, er vanlig nesespray - men jeg driver jo med dette saltvannet for syns skyld da. Trøsten er at det går over etter svangerskapet :-) Lykke til!

Skrevet

Jeg brukte ikke og enda opp med mellomørebetennelse og bihulebetennelse. Legen nesten kjefta på meg etterpå at jeg ikke hadde brukt vanlig nesepsray. Han mente ikke at fosteret skal ta noe skadet av det!

Skrevet

Jeg tenkte som deg at det kunne være uheldig, men brukte det noen dager da jeg ikke klarte å puste gjennom nesa ja. Skal da klare å sove på natta også ;)

Gjest Hemmeliganonym
Skrevet

Jeg brukte Otrivin døgnet rundt i 39 uker :P Ingen skade skjedd

Skrevet

Jeg var nødt til å bruke det mot slutten selv, fikk jo ikke sove ellers. Dessuten overdosa jeg på det under fødsel, for å få puste skikkelig. ;)

Legen min mente vanlig bruk var helt ok.

Skrevet

Jeg har vært avhengig av nesespray i flere år og brukte det derfor flere ganger om dagen i alle mine tre svangerskap. Det virker jo ganske lokalt, så det går nok helt fint.

Skrevet

Samme her!

Skrevet

Jeg fikk også beskjed av legen min om å bruke otrivin nå, sammen med antobiotika, mot bihulebetennelse.. Men hun anbefalte meg å slutte etter 7 dager, på grunn av denne "avhengighetsgreia" :)

Er ennå så tett (10 dager etter) at jeg klarer ikke helt å slutte, men har gått ned på barne dose :)

Skrevet

Jeg brukte otrivin døgnet rundt frem til barnet var født, Prøvde å bruke sprayen for barn, men da ble det bare større doser om dagen ;P Har en frisk og fin gutt her, så han har ikke tatt skade av det iallefall :-)

Skrevet

Har vært potte tett i fire svangerskap jeg, og brukt otrivin i de alle sammen, hele svangerskapet.

Jeg spurte legen på sykehuset da jeg var til ul og han sa at han selvfølgelig ikke kunne anbefale overdosering av noen som helst medisiner, men han personlig mente at nesespray som virker så lokalt ikke gjør noen skade på fosteret. Verste som kan skje er at du blir avhengig og må gjennom en nedtrapping etterpå.

Han synes at valget mellom en gravid kvinne med pusteproblemer som ikke fikk sove om natten og en gravid kvinne på overdose otrivin var enkel, han hadde valgt otrivin.

Skrevet

Gravide kan trygt bruke Zymelin nesespray, står i pakningsvedlegget.

Skrevet

Går bra,men det er jo den som bruker for mye av det som får problemer med at en vil få kronisk tett nese.

Er ikke bare bare å bli bra igjen av det!

Men det kan være allergi som gir tett nese f.eks

Hadde spurd legen om å få utskrevet en spray som heter Nasonex.Blir ikke avhengig av den,inneholder en type kortison og kan brukes av gravide

Skrevet

Det må du aldri finne på, det er kjempe farlig for den lille i magen.

Gjest Hemmeliganonym
Skrevet

Jeg brukte som sagt Otrivin gjennom hele svangerskapet. Hadde vært avhengig i flere år og alltid tett. Etter fødselen har jeg brukt det 2 ganger :P

Skrevet

Jeg brukte som sagt Otrivin gjennom hele svangerskapet. Hadde vært avhengig i flere år og alltid tett. Etter fødselen har jeg brukt det 2 ganger :P

Haha samme her!! Tror jeg tok en sprut på sykehuset rett etter fødsel av gammel vane.. siden har jeg ikke brukt!

Skrevet

Merkelig greie det der, for jeg var helt tett gjennom hele svangerskapene mine og brukte otrivin hele tiden. Men så fort ungen var ute var nesen åpen igjen...

Ble overhodet ikke avhengig, selv om jeg hadde brukt det flere ganger daglig i nesten 9 mnd. Nesen åpnet seg etter fødselen og trengte ikke bruke det igjen før neste gang jeg ble smittet av en forkjølelse.

Både jordmor og lege sa til meg at nesespray virker veldig lokalt og neppe er skadelig for fosteret, er i tilfelle våre egne slimhinner i nesa vi skader men det skjedde som sagt ikke meg.

I ettertid har jeg hørt at mange gravide har hatt god hjelp av akupunktur mot tett nese, så om jeg skulle hatt flere barn ville jeg absolutt prøvd det. Det er jo slimhinnene i nesen som er hovne pga hormonene, så om noen nåler kan hjelpe mot det er jo hele problemet løst.

Hjelper overhodet ikke med saltvann eller nesehorn, for det er jo ikke snørr som skal ut, men slimhinnene som er hovne. Ortivin gjør at hevelsen går ned...

Skrevet

Har brukkr otrivinnesten hele sv skapet. Skikkelig avhengig. Nå på slutten har jeg greid å begrense det faktisk. Fikk nasonex med legen men det funka overhodet ikke. Kun otrivin gjør susen. Hvor ilke det er vet jeg ikke, men man må da puste :-)

Skrevet

Samme her!

Jeg får bihulebetennelse hvis jeg ikke bruker så her brukes det hver dag. Det er være med antibiotika annenhver uke enn litt lokal nesespray ved behov.

På forpakningen til Rhinox så står det at det kan brukes ved graviditet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...