Gå til innhold

Hvordan er det med smertestillende under fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner man det veldig når de setter inn epudural?

Jeg er livredd for sprøyter, men har vurdert det.

Og de sier det kan være forsent og sette den, hvor langt i fødsel må du være i før det er forsent?

Hadde bare lystgass med første, men ble bare kvalm og følte meg rett og slett full..

Akupentur er uaktuelt, det fikk jeg når morkaka skulle ut med første, men syns det bare var vondt.

Er det noen andre smertestillende man kan få utenom de jeg har nevnt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dem sier epidural er utrolig vondt, dem setter jo en stor nål inn gjennom ryggbeinet. >

jeg skal selv IKKE ta epidural, for barnet kan bli sløvere av den, og noen kvinner tåler ikke epidural, og stikker dem LITT feil så kan man bli lam for resten av livet.

Skrevet

Jeg fikk epidural og kjente ingenting av stikket.

Skrevet

jeg fikk epidural og husker det ikke egngang. Det er ikke på langt nær så vondt som riene ;)

Skrevet

Jeg hadde samme opplevelse med lystgass i første fødsel, ble kjempedårlig.

Da jeg skulle føde andremann snakket jeg med jordmor om dette, og hun sa at om jeg ønsket kunne jeg prøve lystgass denne gangen også når smertene ble store, men at vi begynte på laveste nivå med lystgass.

Tror det er 20% lystgass og 80% oksygen.

Dette fynket helt supert!

Jeg ble ikke kvalm og klarte å konsentrere meg veldig om å puste meg gjennom riene.

Mulig jeg gikk opp til 40/60 lystgass etterhvert, men ikke mer enn det.

Det er gjerne verdt et forsøk på deg også?

Ellers vet jeg ikke så mye om å få andre smertestillende.

Jeg vet at de ikke setter epidural hverken for tidlig eller for sendt i forøpet, men det er faktisk individuelt når dette er, og jordmor snakker med anestesi lege om hvert tilfelle.

Det er diverse andre smertestillende en kan bruke, men jeg vet ikke hva de har på de forskjellige sykehusene.

- badekar

- akupunnktur

-massasje

-sterilvannspapler (bistikk) kan settes i rygg eller mage, alt ettersom hvor smertene er størst. De er vonde, men mange finner god lindring i disse en liten stund.

-Morfin (opoider) og morfinlignende preparater. Petidin er det mest kjente mot fødselssmerter, men jeg vet at de ihvertfall på SUS har sluttet med dette pga lang halvveringstid (blir i kroppen lenege) og er mindre gunstig for barnet.

-Epidural.... Gis vanligvis ikke før mormunn er åpnet 4-5cm og riene er effektive. Og ja, den kjennes. Men de som har god effekt av den sier det er verdt det..

-Epidural/spinalbedøvelse... MAnge opplever at denne er mer effektiv enn ren epidural, men gir større kløe.

-Spinal- Gis ofte til svært raske fødsel og gjerne seteleie-

-Paracervikalblokade- Brukes i åpningsfasen, men er ikke veldig utbredt i Norge. Kan brukes når det er rask framgang i fødsel, og gir god lindring.

- Pudentusblokade- Settes rundt pudentalnervene. Denne skal gi effekt i bla åpning og rektum. GIs veldig ofte ved forløsning med tang og evnt ved vakum.

(Hentet fra "jordmorboka")

Det er jo litt her, men egentlig ikke så mye aktuelt, syns jeg da.

For meg er det lystgass eventuelt lokalbedøvelse i åpningen i utrivelsfasen (pga reving)

Skrevet

Huff, har noe og tenke på, siden jeg er livredd for sprøyter.. Tror det kanskje bare blir lystgass, jeg har 4 uker og tenke på. Tror nok ikke det blir epidural. den tanken forsvant veldig fort nå..

Tusen takk for svar alle sammen..

Skrevet

Jeg ville egentlig ikke ha noe smertelindring da jeg skulle føde gutten min, men etter å ha holdt på veldig lenge og blitt helt utslitt av smerter, ble det bestemt at jeg skulle få epidural. Jeg hadde skreket om å få dø eller keisersnitt med full narkose :o/. Epidural var en smartere løsning!

Jeg merket ikke at anestesilegen stakk, bedøvelsen satt som et skudd og tok smertetoppene. Deilig. Det eneste som ikke var sååå deilig var at jeg mistet "kontrollen" over bena. Det var som om de sov. Jeg hadde kraft og stryke til å stå på knærne i senga, men måtte ha hjelp til å snu meg rundt.

Skrevet

Jeg vil bare få si en ting om epidural. Hadde norske sykehus godkjent bruk av epidural om det var stor fare for å bli lam? Nei, da tror jeg det er større sjanse for å dø i trafikken altså.

Når du føder så er jo riene så vonde at epiduralen er ikke i nærheten av like vond. Selv så syntes jeg det var deilig med en annen type smerte når de satt den, enn bare riene. Og veldig vondt var det heller ikke. Du sitter med ryggen til og ser hverken sprøyta eller hva som foregår. Så nåla slipper du å se.

Jeg fikk epidural når jeg fødte min gutt og har planer om å ha det neste gang også. Jeg ble helt smertefri to timer under min fødsel. Riene sto på, og det åpnet seg, men kjente ingenting og det var utrolig herlig. De siste timene kjenne jeg riene GODT men epiduralen tar knekken på litt av smerten. Det er hvert sitt valg, og alle må velge den smertelindringen de ønsker. Men jeg vil annbefale epidural på det sterkeste.

Skrevet

dårlig erfaring med epidural. kommer til og bruke varmeposer når nr 2 kommer. føler ingen andre alternativ passer meg noe serlig. brukte litt dusjen i start fasen av fødselen sist det virka godt :) har ingen nål skrekk eller noe men der eg skal føde er de veldi dårlig på slike ting. om eg hadde hatt andre plasser og føde ville eg heller valgt det men kan nok ikkje det :(

Skrevet

Har også nålskrekk!! Blir uvel av blodprøve!! Fikk episoden med førstemann og jeg sa til mannen min med tårer i øynene og klump i halsen i det de skulle sette at " nå kommer jeg til å dø"... Bare fordi jeg var så redd!! Først ble bedøvelsen satt, da kjente jeg svie og litt kløe under huden samt et lett trykk. Da selve epiduralen ble satt kjente jeg et trykk, men var på ingen som helst måte vondt, skummelt eller ubehagelig!!! Jeg overlevde da, mot alle odds:) he he he!! Det gikk såååå fint og var absolutt verdt det. Lykke til med avgjørelsen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...