Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #1 Del Skrevet 4. april 2012 Vi fikk nettopp påvist dette på vår lille gutt på 3 mnd. Han fikk nyrebekkenbetennelse da han var 5 uker, var da innlagt i en uke med antibiotikabehandling. Nå har vi vært på røntgen og fått påvist refluks, grad 3-4 på venstre nyre og grad 2-3 på høyre. Skal visst på nyrekontroll når han er 6 mnd. Ellers vet vi ikke så mye utenom at det blir antibiotikabehandling fremover for å hindre nye infeksjoner. Noen med erfaringer? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143924768-noen-som-har-barn-med-vesikoureteral-refluks-nyre-refluks/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krisa71 Skrevet 4. april 2012 #2 Del Skrevet 4. april 2012 Vi fikk nettopp påvist dette på vår lille gutt på 3 mnd. Han fikk nyrebekkenbetennelse da han var 5 uker, var da innlagt i en uke med antibiotikabehandling. Nå har vi vært på røntgen og fått påvist refluks, grad 3-4 på venstre nyre og grad 2-3 på høyre. Skal visst på nyrekontroll når han er 6 mnd. Ellers vet vi ikke så mye utenom at det blir antibiotikabehandling fremover for å hindre nye infeksjoner. Noen med erfaringer? Heisann.. Min yngste datter, nå 14 år, hadde dette da hun var liten.Grad 4-5 og 5, så hun måtte opereres ved type "sting" metode. Kan være de har andre metoder i dag, men ved "sting" går de inn via urinrøret og lager en kunstig lukkemekanisme mellom urinleder og blære, dette måtte gjøres 3 ganger på henne før det var bra. Fikk beskjed om at de ville foreta en åpen operasjon dersom ikke det ble bra på 3.forsøket, men det slapp vi. Hun gikk på forebyggende antibiotika i over 5 år, dette tok tennene hennes så hun måtte trekke 6 tenner da hun var 3 år, i narkose. Håper medisinene man får i dag ikke er full av sukker som den gang, men uansett så må de få en del å drikke, særlig ved infeksjoner og da blir det gjerne saft, juice og brus de vil ha, og som en lege på rikshospitalet sa til meg ang dette, var at man klarer seg fint uten melketenner men ikke nyrer. Regner med han ble undersøkt med MUCG på den røntgenundersøkelsen? Det gikk vel sikkert greit for seg siden han er så liten? Et tips hvis han må det igjen som større, er at dere ber han få Dormicum (beroligende), og MUCG går som en lek. Mulig dette er vanlig å gi i dag, var ikke det da vi styra med dette. Noe spesilet du lurer på? Mulig jeg kan svare deg. Lykke til med lillegutt :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143924768-noen-som-har-barn-med-vesikoureteral-refluks-nyre-refluks/#findComment-144130189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vipsenmamma Skrevet 4. april 2012 #3 Del Skrevet 4. april 2012 Min datter fikk nyrebekkenbetennelse ved 11 mndr. alder og påvist refluks fra ene urinleder til nyre -dobbelt anlegg på den ene siden. Hun gikk på antibiotika i 1 1/2 år for å unngå nye betennelser - og det fikk hun heller ikke. Ettersom hun vokste rettet "problemet" seg og urinleder gav ikke lenger reluks til nyren. Hun slapp operasjon - og er helt frisk. Den ene nyren virker 100% - den andre med tidligere refluks ca. 70 - 80%. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143924768-noen-som-har-barn-med-vesikoureteral-refluks-nyre-refluks/#findComment-144130425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
<3 duracellkanin <3 Skrevet 4. april 2012 #4 Del Skrevet 4. april 2012 jeg ble født med den diagnosen. men jeg vokste det heldigvis av meg hos meg fant de det ut da jeg ble innlagt med nyrebekkenbetennelse for 3. gang i en alder av 9 mnd. jeg var mye ut og inn på sykehuset fram til jeg var 3 år men da fant de ut at det ville rette seg selv etterhvert. jeg hadde endel UVI oppigjennom årene men på kontroll da jeg var 12 år fant de ut at det hadde rettet seg så bra gikk det derimot ikke hos lillesøsteren min som er operert for det, for hun sliter med det ennå . mormoren min er nyretransplantert og onkelen min er også operert for reflux uten at operasjonen er serlig vellykket. i tillegg har vi flere i slekten som har denne diagnosen. har ikke så mye erfaring med det annet enn at det kan være en fordel å være oppmerksom på arvelighet i allefall. i vår familie er det i allefall påvist minst 6 tilfeller innenfor 3 generasjoner.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143924768-noen-som-har-barn-med-vesikoureteral-refluks-nyre-refluks/#findComment-144130438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. april 2012 #5 Del Skrevet 4. april 2012 Takk for svar alle sammen! Ja det var røntgen med mucg vi var på. Gikk kjempefint, han sa ikke et pip under hele undersøkelsen. Er nok en fordel sånnt sett at han er så liten. Gruer meg mer til undersøkelsene når han blir eldre..Så får håpe at det fremdeles finnes noe de gir de som er beroligende. Så da blir det antibiotikabehandling mest sannsynlig noen år fremover da.. Har ikke fått noe brev fra sykehuset etter vi var der enda, så alt jeg vet er ting de på røntgenen kunne svare meg på. Han går på noe som heter Triometiprim (noe sånt?), får håpe den ikke er av de som er fulle i sukker. Det høres forferdelig ut å måtte trekke tenner på sin lille treåring!! Kan de fremdeles få infeksjoner selv om de går på antibiotika altså? Trodde litt av poenget med den var at det skulle forhindre nye infeksjoner.. Da får jeg være ekstra obs. Håper han vokser det av seg, og det mest vanlige er vel at de gjør det. Og at han ikke har skadet noen av nyrene sine. Her vet jeg ikke om noen i familien som har det samme, men har lest at det ofte er mer av det i enkelte familier. HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143924768-noen-som-har-barn-med-vesikoureteral-refluks-nyre-refluks/#findComment-144130996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krisa71 Skrevet 4. april 2012 #6 Del Skrevet 4. april 2012 Takk for svar alle sammen! Ja det var røntgen med mucg vi var på. Gikk kjempefint, han sa ikke et pip under hele undersøkelsen. Er nok en fordel sånnt sett at han er så liten. Gruer meg mer til undersøkelsene når han blir eldre..Så får håpe at det fremdeles finnes noe de gir de som er beroligende. Så da blir det antibiotikabehandling mest sannsynlig noen år fremover da.. Har ikke fått noe brev fra sykehuset etter vi var der enda, så alt jeg vet er ting de på røntgenen kunne svare meg på. Han går på noe som heter Triometiprim (noe sånt?), får håpe den ikke er av de som er fulle i sukker. Det høres forferdelig ut å måtte trekke tenner på sin lille treåring!! Kan de fremdeles få infeksjoner selv om de går på antibiotika altså? Trodde litt av poenget med den var at det skulle forhindre nye infeksjoner.. Da får jeg være ekstra obs. Håper han vokser det av seg, og det mest vanlige er vel at de gjør det. Og at han ikke har skadet noen av nyrene sine. Her vet jeg ikke om noen i familien som har det samme, men har lest at det ofte er mer av det i enkelte familier. HI Ja de kan få gjennombruddsinfeksjoner som de kaller det selv om de går på forebyggende behandling, så får han feber uten andre symptomer er det greit å sjekke urinen for å utelukke uvi.Min datter gikk også på Trimetoprim i perioder, men også andre typer antibiotika som var så søte at fy, men som jeg skrev her før så tror jeg mye av sukkeret er borte fra dagens medisiner. Ved langvarig forebyggende behandling bytter de på antibiotikatypene for å hindre at han blir resistent. Hvor lang behandling sønnen din trenger kommer an på hvordan refluxen "utvikler" seg, forhåpentligvis vokser han det av seg, det er mest vanlig fikk vi beskjed om. De er gode på dette, så dette går nok helt fint :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143924768-noen-som-har-barn-med-vesikoureteral-refluks-nyre-refluks/#findComment-144131112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå