Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenter? Hørte noe i forrige svangerskap om rhesus neg..

At hvis mor og barn har denne samme blodtypen kan det skape problemer. Rhesus virus?

Hva vet dere jenter?

Jeg har denne blodtypen. Er jeg helt på bærtur? :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Ca 15% av befolkningen har resus minus. Om du har denne blodtypen vil dine blodceller angripe barnet (som mest sannsynlig har en annen blodtype), og se det som et fremmedlegeme. Ved det første svangerskapet kan det uansett gå bra om du er RH-, men ved svangerskap nr 2 vil du ha antistoffer i blodet som er klar til å angripe barnet. Mange har jo vært gravide uten å vite det, eller hatt SA, MA..... Da skal man ha en sprøyte for å forhindre at det blir problemer i svangerskap nr 2. ;-)

Skrevet

Jeg er reshus-. Fødte en sønn ifjor som var ab+,dermed måtte jeg få sprøyte i rumpa innen 48 timer etter fødsel, slik at kroppen blir "lurt" og ikke vil "angripe" nestemann som er +.Om barnet ditt også er - trenger man ikke denne sprøyten.Lik blodtype er uproblematisk :)

Tok tidlig i dette svangerskapet blodtype blodprøven og den viste at sprøyten har gjort jobben sin, og at jeg ikke har dannet antistoffer :)

Du skal ta oppfølgingsblodprøver i uke 32 og 36 for å se om du har noen antistoffer da.

Alle som føder og er - vil de ta blodprøve av navlestreng, så du får også da sprøyten om barnet er + :)

Skrevet

Dette er svangerskap nr 2.. Førstemann kom 6 uker før med keisersnitt og skjedde så mye at jeg ikke hsuker om jeg fikk noen sprøyte etterpå. Dette er over 4 år siden.

Ikke fått høre noe av legen om dette.

Fikk svaret på blodprøvene i dag ser dere og der står det jeg skal ta prøver i uke 32 igjen. Men kan barnet blir angrepet før uke 30 da? Er 13+6 i dag..

Skrevet

Dette er sykehusene så drevne på, at dette ordner de. Hos meg har begge barna samme blodtype som meg, så jeg slapp sprøyte, men ungene blir alltid sjekket. Så dette er ikke noe å bekymre seg for, spør dere meg:-)

Jeg tar også kontroller, og alle søstrene mine og tantene mine har gjort dette. Aldri hørt om noen komplikasjoner.

Skrevet (endret)

Ville tatt det helt med ro jeg. Blodprøver er tatt nå og skal tas igjen i uke 32. Man trenger ikke mere oppfølgning enn det. Første var positiv og jeg fikk sprøyte, de to neste gikk veldig bra. Har ikke tenkt et sekund på dette nå bare så at ny test var i juni ;-)

Endret av Netti***
Skrevet

Når du ser på det arket du fikk,hva står det. For det står på det om det er dannet antistoffer eller ikke. Dette har ivertfall legen din sett,hadde du dannet antistoffer hadde du nok fått oppfølging tettere. Så du har nok ingenting å bekymre deg for :)

Og det er idag heller ingen problem om du hadde dannet antistoffer, for det første er det gjerne barn 3,4 osv som får problemer om mor har dannet antistoffer, og for det andre kan de fikse det idag om barnet hadde blitt sykt også, da får de vist faktisk blodoverføring enten mens de er i magen, eller rett etter fødsel. Fikk beskjed av jordmor og gyn sist,at idag er det stort sett uproblematisk :)

Skrevet

Ok veldig godt å høre :) Takk.

Dette er en annen lege enn jeg hadde sist, eller da gikk jeg bare til jordmor. Han jeg har nå tar meg ikke så veldig seriøs på noe som helst. Det står ingen irregulære erythrocyttantistoff påvist ser jeg nå. Og OBS OBS på at jeg må ta kontrollprøve i uke 32. Men da er det sikkert ikke noe farlig :)

Takk for beroligende svar :)

Skrevet

Når det står det er alt i orden, bare ta blodprøve igjen i uke 32 og 36 :)

Skrevet

Dette gjelder jo for øvrig bare rhesus negative jenter som er gravide med menn som er rhesus positive. Hvis mannen også er negativ vil barna også være negative, og da er det ikke noe problem.

Vet du hva slags blodtype ditt første barn har? For hvis h*n er rhesus negativ er det altså heller ikke noe problem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...