Gå til innhold

Enorm vekstavvik.... Noen som kan dette? :'(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på UL i dag, 11+1 på vei... Var ikke direkte gode nyheter å få....

De vanlige datoene først....

Første dag i siste mens: 17.januar.

EL: 27,28 januar.

Hadde sex 25,26,27 januar. Siden da har jeg IKKE hatt sex.

Positiv test 5 og 6 dager over forventet mens, første hjemme, andre hos lege, dette var 23 og 24 februar. Da var jeg 5 uker og et par dager på vei.

Så i dag var jeg på tidlig UL pga tidligere spontanaborter, og pga noen medisiner jeg går på (som ikke skal være skadelig for fosteret, har to friske barn fra før,og brukte medisinen da også).

Legen som tok UL ble brått stille da han så på skjermen, og sa at jeg ikke var mer enn 8 uker på vei. Jeg var 8+6 uker, babyen 6+6. Fosteret ble målt til 24mm.

Dette stemmer ikke. Jeg kan ikke ha blitt gravid senere fordi jeg ikke har hatt sex etter 27januar, og spermiene overlever ikke i så lang tid heller (over 2 uker).

Det var jo legen enig i, og ble ennå mer stille. Så pratet han om at fosteret kan gå i dvale... Dette finner jeg svært lite info om.

Jeg føler at legen holder tilbake info, han ble så rar... Babyen er jo halve lengden av hva det skal være. Det er jo et avvik på 50%.

Jeg er livredd, og føler at jeg egentlig sitter å bare venter på en blødning... At den kommer til å dø, eller blir født med alvorlige feil/mangler... Dette er ikke normalt vel? Er babyen syk? Har jeg gjort noe galt for å forårsake dette, eller er det fra naturens side?

Jeg har jo blitt satt tilbake 2 uker og 3 dager, og det KAN IKKE gå an ift sex, EL og mensen. Og reaksjonen til legen var så rar... Er han ikke pliktet til å fortelle sannheten om han så noe galt?

Jeg har alltid hatt stabil syklus på 29 dager, aldri vært noe kluss.

"Hjertet slår da, i det minste", avsluttet han UL med... Så fikk jeg ny time om 2 uker.... Så lenge klarer jeg ikke gå rundt å være livredd... Jeg har tynnslitte nerver nok fra før, tåler ikke ekstremt vonde ting så godt, og har en liten en å ta meg av i tillegg (8mnd).

Er det noen her som vet noe om sånt? Erfaring,visdom eller utdanning?

Håper noen har noe å si... På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at jeg har lest før at slikt kan skje, er ikke så sikkert at det er helt uvanlig, heller. Stadig vekk opplever gravide å bli satt noen uker fram eller tilbake i forhold til menstermin, og jeg tenker at det sikkert er det samme som har skjedd med deg. Antakelig vokser også fostre litt i rykk og napp, slik som barn, slik at fosteret i magen din har vokst lite nå, men plutselig vokser det mer. For å få et gjennomsnittstall å gå ut i fra, må dessuten noen være store og noen være små...

Jeg har ikke opplevd dette selv, men var jeg deg, ville jeg spurt om å få en ny ultralyd om noen uker, for å se at fosteret vokser som det skal. Det vil være betryggende for deg å få vite dette.

Selv opplevde jeg på tidlig ultralyd på grunn av smerter å få se et foster der hjertet ikke slo, og legen ble veldig skeptisk, for han mente at hjertet burde slått da i forhold til menstermin (jeg visste som deg at menstermin var riktig). Jeg hadde to grusomme uker med mye gråt, men på neste ultralyd var alt som det skulle og hjertet slo som bare det. Babyen var selvsagt helt fin da hun ble født.

Prøv å ikke bekymre deg, selv om det ikke er lett!

Skrevet

Jeg har opplevd det samme som deg. Visste nøyaktig dato for graviditet (hadde kun sex en gang på ukesvis og testet positivt før IKM)

Gikk jevnlig til ul (hos samme lege) annenhver uke av diverse årsaker og veksten hang ikke på greip.

De første ukene vokste spiren knapt og legen var sikker på at det ikke var liv laga. Brått vokste spiren "flere uker" i løpet av en uke. Så stoppet vekst i 2 uker igjen. Sånn fortsatte det gjennom hele graviditeten. Han hadde aldri vært borti lignende og trodde ikke helt det han så.

Skrevet

Jeg mener at jeg har lest før at slikt kan skje, er ikke så sikkert at det er helt uvanlig, heller. Stadig vekk opplever gravide å bli satt noen uker fram eller tilbake i forhold til menstermin, og jeg tenker at det sikkert er det samme som har skjedd med deg. Antakelig vokser også fostre litt i rykk og napp, slik som barn, slik at fosteret i magen din har vokst lite nå, men plutselig vokser det mer. For å få et gjennomsnittstall å gå ut i fra, må dessuten noen være store og noen være små...

Jeg har ikke opplevd dette selv, men var jeg deg, ville jeg spurt om å få en ny ultralyd om noen uker, for å se at fosteret vokser som det skal. Det vil være betryggende for deg å få vite dette.

Selv opplevde jeg på tidlig ultralyd på grunn av smerter å få se et foster der hjertet ikke slo, og legen ble veldig skeptisk, for han mente at hjertet burde slått da i forhold til menstermin (jeg visste som deg at menstermin var riktig). Jeg hadde to grusomme uker med mye gråt, men på neste ultralyd var alt som det skulle og hjertet slo som bare det. Babyen var selvsagt helt fin da hun ble født.

Prøv å ikke bekymre deg, selv om det ikke er lett!

Hei, og takk for svar. Godt å høre at barnet ditt ble født frisk og fin! :)

Men jeg klarer likevel ikke å ikke bekymre meg... Livredd her jeg sitter...

HI

Skrevet

Jeg har opplevd det samme som deg. Visste nøyaktig dato for graviditet (hadde kun sex en gang på ukesvis og testet positivt før IKM)

Gikk jevnlig til ul (hos samme lege) annenhver uke av diverse årsaker og veksten hang ikke på greip.

De første ukene vokste spiren knapt og legen var sikker på at det ikke var liv laga. Brått vokste spiren "flere uker" i løpet av en uke. Så stoppet vekst i 2 uker igjen. Sånn fortsatte det gjennom hele graviditeten. Han hadde aldri vært borti lignende og trodde ikke helt det han så.

Hei, og takk for svar til deg også :)

Kan jeg spørre om hvordan det gikk med barnet ditt da? Ble det født velskapt? Har det vært friskt etter fødsel?

Jeg har så mange skrekktanker, og er livredd, så klarer ikke helt å slappe av...

Spesielt siden jeg har lest at når fostre vokser så lite så tidlig så skyldes det ofte sykdom hos mor, hos barnet, kromosomfeil eller morkakesvikt...

Og legens oppførsel ble så himla rar, han snudde skjermen tilogmed, og sa på slutten "Hjertet slår, i det minste", og ikke særlig positiv var han da heller... :( Jeg fikk ikke sett stort, så bare raskt livmor, og omrisset av noe inni der... Har jo to friske barn fra før, og UL har ikke vært sånn noen gang tidligere...

HI

Skrevet

Det er da bare to drøye ukers forskjell eller...? I din uke? Når du sier 11+1 regner jeg med at du snakker om din uke og ikke babyens?

Om jeg har forstått det riktig så er det jo ikke så store avvik å snakke om.

Skrevet

Min mor gikk visstnok gravid med meg i over 10 måneder..... Jeg vet ikke, men sånn var det de fant det ut den gang i tiden. Dette var lenge før UL, målinger der og alt sånt. Kun mensen og sex. å ha mensen i romjulen siste gang(28 dagers jevn syklus), for så å føde midt i november, er liksom ikke 9 måneder....

Jeg skulle blitt født 5 uker før jeg kom. Det var min mors termin etter mensens signaler.

Men jordmor sa visstnok at jeg ikke så overtidig ut likevel, så jeg tenker at en form for dvale er det som må ha skjedd.

Skrevet

Fosteret kan gå i dvale. Det er veldig normalt.

OG! Et befruktet egg kan "rusle" noen dager/uker før det fester seg.

Legen var da kanskje i tvil her og ikke ville gi deg noen forhåpninger. Hjertet slår, så får dere se videre.

Men det er veldig normalt at embryoet går i dvale.

Slapp av og vent i 2 uker så ser du hva som skjer.

Lykke til

Skrevet

Offda. Håper alt blir bra.

Har ikke opplevd det likt som deg.

Men Jenta mi som er mitt første barn og første påviste graviditet.

Grunnen ting jeg ikke orker å fortelle var jeg til ul-lyd i barnets uke 7.

Fikk vite der ikke var liv (ingen hjerte) Og at jeg kom til å begynne å blø innen få dager.

Etter ei uke måtte jeg på utskraping da dette ikke hadde skjedd.

og Mens jeg ble forberdet på hva jeg skulle gjennom, Fant legen hjerteaktivitet.

Hun er en smart jente på 6 år :)

Skrevet

Her ble jeg satt tilbake 13 dager. Men tulla mi ble født 11 dager før termin, altså to dager på "overtid" av mens-termin.

De ser på hvor langt babyen er på vei i forhold til vekstmålingene.

Min datter lå på linje med vanlige vekstmål i forhold til de 13 dagene på "overtid."

Men hun kom ut og veide 4,5 kg og 52 cm lang 11 dager før UL-termin.

Ingenting å bekymre seg for, for all del kan det være babyen kommer før tiden :)

Skrevet

Med nr 2 ble jeg satt tilbake 3 uker på tidlig ul, i uke 12. Jeg var i samme situasjon som deg at jeg visste akkurat når jeg ble gravid. Fødte 3 uker før ul termin :)

Skrevet

Jeg var på UL i dag, 11+1 på vei... Var ikke direkte gode nyheter å få....

De vanlige datoene først....

Første dag i siste mens: 17.januar.

EL: 27,28 januar.

Hadde sex 25,26,27 januar. Siden da har jeg IKKE hatt sex.

Positiv test 5 og 6 dager over forventet mens, første hjemme, andre hos lege, dette var 23 og 24 februar. Da var jeg 5 uker og et par dager på vei.

Så i dag var jeg på tidlig UL pga tidligere spontanaborter, og pga noen medisiner jeg går på (som ikke skal være skadelig for fosteret, har to friske barn fra før,og brukte medisinen da også).

Legen som tok UL ble brått stille da han så på skjermen, og sa at jeg ikke var mer enn 8 uker på vei. Jeg var 8+6 uker, babyen 6+6. Fosteret ble målt til 24mm.

Dette stemmer ikke. Jeg kan ikke ha blitt gravid senere fordi jeg ikke har hatt sex etter 27januar, og spermiene overlever ikke i så lang tid heller (over 2 uker).

Det var jo legen enig i, og ble ennå mer stille. Så pratet han om at fosteret kan gå i dvale... Dette finner jeg svært lite info om.

Jeg føler at legen holder tilbake info, han ble så rar... Babyen er jo halve lengden av hva det skal være. Det er jo et avvik på 50%.

Jeg er livredd, og føler at jeg egentlig sitter å bare venter på en blødning... At den kommer til å dø, eller blir født med alvorlige feil/mangler... Dette er ikke normalt vel? Er babyen syk? Har jeg gjort noe galt for å forårsake dette, eller er det fra naturens side?

Jeg har jo blitt satt tilbake 2 uker og 3 dager, og det KAN IKKE gå an ift sex, EL og mensen. Og reaksjonen til legen var så rar... Er han ikke pliktet til å fortelle sannheten om han så noe galt?

Jeg har alltid hatt stabil syklus på 29 dager, aldri vært noe kluss.

"Hjertet slår da, i det minste", avsluttet han UL med... Så fikk jeg ny time om 2 uker.... Så lenge klarer jeg ikke gå rundt å være livredd... Jeg har tynnslitte nerver nok fra før, tåler ikke ekstremt vonde ting så godt, og har en liten en å ta meg av i tillegg (8mnd).

Er det noen her som vet noe om sånt? Erfaring,visdom eller utdanning?

Håper noen har noe å si... På forhånd takk!

Hei

jeg hadde det på akkurat samme måte som deg. Helt stabil syklus osv.

Jeg ble satt tilbake 2 uker og 2 dager på UL. Jeg sa til jordmoren at dette ikke kunne være mulig ettersom jeg ikke kunne ha blitt gravid på noe annet tidspunkt da mannen min var bortreist 3 uker før, og 3 uker etter det tidspunktet vi hadde samleie.

JM sa at de uansett gikk etter UL-terminen, så slik ble det stående i papirene. Dette var på den ordinære ultralyden. Jeg hadde en UL i uke 24 og da var plutselig babyen nesten 20% større enn det den skulle være ifølge forrige UL. Jeg spurte JM om det kunne være fordi termin var feil, og da sa hun at det var helt sikkert det, men at de aldri endret termin når den først var satt.... Spesielt ikke etter den ordinære UL.

Det hele endte i alle fall med et planlagt KS 3 uker før UL termin (4 dager før vår termin), og jenta var frisk som en fisk. Barnelegen som undersøkte henne i etterkant sa at hun ikke var for tidlig født og at den terminen vi hadde fått måtte ha vært feil...og at vår termin var den riktige. Akkurat det samme skjedde med vår jente nr 2..... der ble termin flyttet 13 dager. Leger og jordmødre nektet fortsatt å høre på oss når det gjaldt termin.

Så selv om Ul viste en annen termin enn din, så vil jeg nok ikke bekymre meg altfor mye hvis jeg var deg. Embryoet kan visst gå i dvale en stund, og de vokser også i ulik takt. Spesielt fram til uke 18-20. Det er jo derfor også den ordinære UL tas i disse ukene ettersom fostrene da er mest mulig lik hverandre.

Lykke til videre :)

Skrevet

Hm, vet ikke helt hvorfor hele innlegget ditt ble med på toppen der, men men ;)

Skrevet

Hahhaahaha de legene tror de vet alt mellom himmel og jord.... har hørt fra flere at de har blitt satt tilbake typisk et par uker, og da holder det ikke at det ikke er fysisk mulig...

Skjedd hos meg også.

Synes det er fantastisk at man kan teste positivt på graviditeten før den har funnet sted hehe

Jeg tror dette kan være en god forklaring, alternativt at hos noen går det saktere i starten enn hos andre av ulike årsaker, uten at man kan vite noe sikkert. alternativet er vel at cellene kan overleve lengre enn man tror.

Men dette blir jo bare synsing - egentlig ingen som vet.

Skrevet

Termin regner ikke på når barnet ble lagd, men når det forventes å bli født og en vanlig graviditet varer alt fra 8 til 10 måneder

Skrevet

Huff, dette er ingen god følelse - MEN jeg skal gi deg en historie som kan vise at det kan gå fint også ;)

Gikk jevnlig på kontroller frem til uke 14 uten særlig bekymringer eller noe - helt til legen skulle finne hjertelyden. No response... Fikk beskjed om å vente en ukes tid for å så komme innom for å se om vi fant den. Det gjorde vi ikke..

Ble sendt opp til ultralyd og trodde det verste. Men der var en fin, frisk baby som levde og hadde det bra. Da ble jeg satt tilbake til 12 uker.

Da ordinær ultralyd kom, ja da tenkte jeg at da kunne jeg vel ikke bli satt tilbake i det hele tatt. Men joda - det ble en uke til - altså 3 uker tilbake! Hører folk snakker om dager i forskjell på terminene sine, men her ble det lenger enn som så.

En frisk gutt ble født til ultralydtermin i fin størrelse og var frisk som bare det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...