Gå til innhold

Grøtlei, noen andre matforslag? (8mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini har begynt å bli lei av maten sin. Frokostgrøten har jeg erstattet med skive med leverpostei, som ble godt likt. I kveld fikk han yoghurt etter at grøten kom opp igjen, men er redd det ikke er mettende nok til for å sove gjennom natta. Har dere noe forslag til god kveldsmat, evt. pålegg til skive?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Har du forsøkt å gi most avokado og banan?

Datteren min spiste veldig mye av det en lang periode, og jeg fikk inntrykk av at det mettet bra.

Skrevet

Da skal jeg prøve avokado og banan. Kan det fryses ned eller er det best om det er ferskt?

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Jeg aner faktisk ikke om man kan fryse det ned, da jeg kun har lagd det når hun skal spise det.

Tar bare 2 minutter å mose en halv avokado og en halv banan. Og det er genialt å ha med seg hvis man f.eks skal på tur eller reise. Da kan man mose det i en plastboks rett før man skal spise, og det trenger ikke å oppbevares kaldt.

Et lite tips er også å ta en ts med olje oppi.

Skrevet

Brødskive med noe godt på? Prim, leverpostei... Osv. Avokado og banan gikk ned på høykant. En periode pleide jeg å ha most banan eller finrevet eple oppi grøten, og da smakte det bedre og gikk ned fortere.

Fingermat, altså jeg kan tenke meg eggerøre i spiselige biter, kokt gulrot, skinkebiter, små biter av andre grønnsaker som han kan spise med hendene. Makaroni eller annen pasta. Suppe som er finmost(drikkes utav kopp). Gjør det litt spennende :)

Skrevet

Jeg har servert most avokado og banan til begge mine som kveldsmat. Det er mettende mat som passer bra til kvelds. Dessuten er det godt så de spiser gjerne en stor porsjon.

Det kan gjerne fryses. Men lages også enkelt hvis du skraper/rasper både avokado og banan ut av skallet med en skje.

Gjest stårma
Skrevet

Gutten min på 8mnd ELSKER laks og grønnsaker. Vi steker laksen som vanlig inni ovnen og passer på å ikke krydre en laksefilet som da er hans, så har vi en pose med frosne grønnsaker (gulrøtter, blomkål og brokkoli) som vi koker. Lager en stor posjon til han som jeg moser med stavmikser og fryser ned i passelige størrelser. Kjempelettvint og sunt. Han elsker det og det er det eneste han gaper ordentlig for og virker som om det holder han mett minst like lenge som grøten, han er også grøtlei

Skrevet

Her er det grøt stopp, så det er brødskive til frokost og kveld her :)

Skrevet

Bare et lite tips; jeg trodde det var slutt på grøt her, men etter en ukes tid med brødskive var det god apettitt på grøten igjen. Moser en banan i morgengrøten og gir fruktmos i kveldsgrøten. Så her er det variasjon som er nøkkelen:)

Ellers går det mye i mat som frøkna (10 mnd) kan spise selv - bønner, dampete grønnsaker osv....

Melon, røde bønner og hjemmelaget fruktpure med havregryn er det stort hit her om dagen!

Skrevet

Virker som det bare er min lille frøken som ikke er begeistret for banan. Det tipset går igjen overalt synes jeg, at man kan blande litt banan å gi sammen med andre ting f.eks avokado som hun heller ikke liker, prøvd mange ganger med begge deler altså. Men får vel bare fortsette å forsøke. Banan spiser hun forsåvidt litt av men ikke med glede for å si det sånn! :P

Håper det kommer enda mere tips på tråden her, føler det blir mye grøt til tider.

appelsin må du bløtlegge havregryn eller kan de bare spises som de er? Jenta mi er 8 mnd da, og har ikke lettkokt havregryn, er det best tro? :)

Skrevet

Min lillefrøken har aldri vært så glad i brød, men noe hun elsket og kunne spise mye av var kokte grønnsaker! Ikke tidkrevende å lage, når man skjærer grønnsakene opp i små små biter mens vannet koker opp under lokk. Så fikk hun sitte på stolen sin og plukke selv de fargerike bitene med fingrene, eller så ble det mos og mating med skje hvis vi hadde dårlig tid :)

Skrevet

Nå har vi prøvd å blande avokado og banan, men det var ikke så godt likt her. Avokado og litt leverpostei, derimot, gikk ned med et smil. Så her ble banan skrapt til dessert.

Skrevet

Virker som det bare er min lille frøken som ikke er begeistret for banan. Det tipset går igjen overalt synes jeg, at man kan blande litt banan å gi sammen med andre ting f.eks avokado som hun heller ikke liker, prøvd mange ganger med begge deler altså. Men får vel bare fortsette å forsøke. Banan spiser hun forsåvidt litt av men ikke med glede for å si det sånn! :P

Håper det kommer enda mere tips på tråden her, føler det blir mye grøt til tider.

appelsin må du bløtlegge havregryn eller kan de bare spises som de er? Jenta mi er 8 mnd da, og har ikke lettkokt havregryn, er det best tro? :)

Jeg koker bare alminnelig havregrøt på Bjørns havregryn, men har ikke salt i. Sparer masse penger på å bruke alminnelig havregrøt i forhold til baby-havregrøt og jerninnholdet er akseptabelt. Med en brødskive med leverpostei til lunsj er vi mer enn godt nok dekket inn:)

Skrevet

Jeg koker bare alminnelig havregrøt på Bjørns havregryn, men har ikke salt i. Sparer masse penger på å bruke alminnelig havregrøt i forhold til baby-havregrøt og jerninnholdet er akseptabelt. Med en brødskive med leverpostei til lunsj er vi mer enn godt nok dekket inn:)

Og det spiller ingen rolle om du bruker lettkokte eller vanlige, de siste tar bare litt lenger tid å koke!

Skrevet

Takk for svar:) da prøver jeg det i dag! :)

Skrevet

Takk for svar:) da prøver jeg det i dag! :)

Hvordan gikk det?

Skrevet

appelsin jeg prøvde med havremel istedet da jeg leste om det et eller annet sted, men tror jeg skal prøve med vanlige havregryn i morgen :) Hadde fruktpurè på grøten, men hun er ikke så begeistra for akkurat den typen purè så er usikker på om grøten egentlig falt i smak, hun spiste det i allefall dog litt motvillig.

Skrevet

Min lille liker best at det er litt klumper i grøten og at den ikke er altfor tynn. Derfor er havregrøt et hit. Jeg liker ikke selv fruktpureene vi får kjøpt, så derfor gir jeg ikke henne heller. Jeg kjøper god frukt som er på tilbud, gjerne mango, blåbær, kiwi osv og en pose frosne jordbær. Kjører det til pure i blender og har i grøten . Det er så mye friskere, og med litt havregryn i blir det også supert mellommåltid! Mye penger å spare er det også:)

Lykke til - spennende å høre!

Skrevet

Når tennene var på plass gikk havregrøt med frukt i ned på høykant ;) middagsmuffins likte han også , laget grov deig og tok i kylling, mais og andre ting han liker :) fant oppskrift på nettet. Youghert med havregryn. Skive med makrell i tomat,leverpostei, prim, servelat, syltetøy... Småen her liker ikke lyst eller kneip brød, liker kun grov brød heldivis :) mer smak av det,og metter jo lenger.

Skrevet

Ja har merket at hun liker bedre hjemmelaget her også. Har laget f.eks mos av svisker, epler, pære og bringebær selv og det liker hun kjempegodt, men denne kjøpings aprikosmosen som hun fikk rynket hun veldig på nesa av. Men hun liker ellas kitchen smoothies da :) Skal prøve havregrøt, hun er ganske vant til klumper i maten så kan være lurt å fortsette med det nå, mulig jeg kjøper den snarkokte så det ikke tar så altfor lang tid hver gang. Lager du store porsjoner grøt å fryser ned eller lager du ny fra gang til gang? Har lurt litt på det ang de melsortene som skal bløtlegges også nemlig, hadde jo vært greit å kunne lage litt større mengder når man først var i gang.

Her har hun ikke vært så ivrig på middagsmaten, men har merket meg at hun ikke liker når jeg blander sammen mat. F.eks potet, brokkoli og gulrot, hun er glad i det hver for seg, men moser jeg det sammen vil hun overhodet ikke ha! rart :) Spennende med denne maten, men mye å sette seg inn i synes jeg!

Skrevet

Nei, jeg lager en porsjon av gangen når hun skal spise den. Det tar 5 min, maks - like lang tid som det tar å finne frem skål og skje. Bare pass på at den ikke brenner.

Lille her er 10 måneder, men ikke fått tenner enda. Men har veldig sterke gommer, så hun spiser nesten som om hun har fått gommer. Hvis vi har litt tid når det er klart for middag, bare damper jeg en del grønnsaker og kanskje litt fisk eller kjøtt og lar henne spise selv. Det er kjempestas. Sånt som me brokkoli-buketter, sukkererter, røde bønner og pasta penne er et stort hit! Det griser, men de er så skjønne når de spiser og synes det er så stas!

Jeg har bestilt flergangs-smoothie poser fra E-bay, så kan lage smoothie selv og ha med på tur så vi slipper å kjøpe Ella hver gang!

Ja, det er kjempegøy og spennende, og flott å høre hvordan andre gjør!

Skrevet

I kveld fikk hun hjemmelaget havregrøt kokt på store havregryn. Hun spiste det med sviskemos og det gikk ned :) Det ble jo ganske store korn, men hun hadde ikke noen problemer med det, synes hun er kjempeflink å spise i grunn, begynner kanskje å bli vant med en del mat med tykkere konsistens nå, er jo veldig sjelden hun får most mat egentlig. Jeg pleier også å gi henne hele biter kokte grønnsaker, det spiser hun godt av :) Men har ikke prøvd pasta enda, det må vi prøve i morgen :) Ingen tenner her heller, men hun tygger i vei med gommene sine :D Så lurt med slike poser.

Skrevet

Når tennene var på plass gikk havregrøt med frukt i ned på høykant ;) middagsmuffins likte han også , laget grov deig og tok i kylling, mais og andre ting han liker :) fant oppskrift på nettet. Youghert med havregryn. Skive med makrell i tomat,leverpostei, prim, servelat, syltetøy... Småen her liker ikke lyst eller kneip brød, liker kun grov brød heldivis :) mer smak av det,og metter jo lenger.

Har du oppskrift på middagsmuffin, evt hvor fant du den? Hørtes ut som noe min lille kan like.

Skrevet

I dag fikk jenta mi fullkornpastaskruer til middag, det var godt det!! hehe så morsomt, tror det er det hun har likt best til nå, spiste mange og var skikkelig ivrig :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...