Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte dere med grøt? :)

Gleder meg til den tid kommer :)

Skrevet

4,5mnd.. Småporsjoner i 1-2uker, deretter fast kveldsmat. Kveldene og nettene ble mye bedre, og det var kjekt for pappen å kunne gi litt mat også :)

Skrevet

Har ei på snart 7 mnd. Ho er mest glad i puppen. Prøver graut kvar dag, men det meste kjem ut att. I går prøvde eg banan, og det såg ut som det meste heldt seg i munnen :o;)

Skrevet

Vår lille er 4,5mnd og vi har prøvd med litt grøt. Det gikk veldig fint den første uka, men de siste par ukene har det bare kommet ut igjen, så jeg prøvde å lage velling som hun kunne få på flaske isteden men da bare hyler hun så vi venter litt og prøver igjen om en ukes tid. Hun trenger ikke fast føde ennå, men vi ville venne henne til konsistens og smak. Tenkte kanskje vi skulle prøve med litt frukt midt på dagen isteden også blande det i grøten når vi prøver det igjen

Skrevet

Leser her at dere har ventet med det til de minst er 4 mnd. Jeg startet litt tidligere jeg da...er det feil eller? Tuppa mi bare glupser det i seg, og lager god lyder. Men opplever at hun ikke vil ha så mye melk( morsmelkerstatning) jeg da...Jeg sluttet å amme når mensen kom tilbake igjen. Hun ville rett og slett ikke ha mer. Helses.mente at kanskje melken smaker rart og at de da ikke vil ha. Så at jeg startet med grøten når hun var 3,5 mnd.er feil? Også startet vi likså godt med litt middags glass....Uff...føler at det ble kanksje lit tidlig for denna frøkena her. Hmm...!?!?! Noen andre her som har gjort det like tidlig som meg eller? Hun virker da fornøyd, og glad jente. Ikke noe forsoppelse eller mageplager.

Gjest peacock
Skrevet

Vi begynte med smaksprøver når gutten var 4,5 mnd (grønsaker fra 4 mnd). Gikk vel i hvert fald en måned før vi var oppe i en halv porsjon. Nå, ved nesten 7 mnd spiser han en hel porsjon både morgen og kveld.

Skrevet

Begynte i går. Da var snuppa 6 md. Så er vell på tide å introdusere ett grøtmåltid! Mitt inntrykk er at mange begynner med mat tidlig. Det gjør sikkert ikke noe skade det. Men det er jo anbefalt å fullamme i 6 md. Evt gi litt smak på tunga fra 4 md. (tror mange misforstår dette, og gir måltider fra 4 md). Mener verdens helseorganisasjon anbefaler fullamming i ett år! Så det haster nok ikke å gi de mat!

Selv synes jeg det er greit å slippe måltid så lenge som mulig. Blir mye mer arbeid å lage grøt/middag og mate de flere ganger daglig. Og når man reiser bort må man ha med mat. Nå har jeg en toåring som også skal ha oppfølging med matbordet, så er nok derfor jeg synes det et veldig lettvint å bare amme babyen :) Men vi har som sagt begynt med ett kveldsmåltid grøt nå. (smaksporsjon størrelse).

Gjest peacock
Skrevet

Begynte i går. Da var snuppa 6 md. Så er vell på tide å introdusere ett grøtmåltid! Mitt inntrykk er at mange begynner med mat tidlig. Det gjør sikkert ikke noe skade det. Men det er jo anbefalt å fullamme i 6 md. Evt gi litt smak på tunga fra 4 md. (tror mange misforstår dette, og gir måltider fra 4 md). Mener verdens helseorganisasjon anbefaler fullamming i ett år! Så det haster nok ikke å gi de mat!

Selv synes jeg det er greit å slippe måltid så lenge som mulig. Blir mye mer arbeid å lage grøt/middag og mate de flere ganger daglig. Og når man reiser bort må man ha med mat. Nå har jeg en toåring som også skal ha oppfølging med matbordet, så er nok derfor jeg synes det et veldig lettvint å bare amme babyen :) Men vi har som sagt begynt med ett kveldsmåltid grøt nå. (smaksporsjon størrelse).

Tror mange babyer slutter å gå opp i vekt rundt fire mnd og at mange mødre derfor får beskjed av HS om å begynne med mat rundt 4 mnd... Det fik vi, og kjenner mange som også har fått det. For de som bare får MME er det også vanlig å begynne med mat rundt da. Enig med deg i at amming er enklere enn å gi måltider, men når ungen plutselig vil ha mat hver halvannen time dag og natt, eller man ikke har nok melk er det ikke det!

Tror de fleste har hørt om anbefalingene til de norske sunnhetsmyndighetene, men dette er jo bare generelle anbefalinger som ikke gjelder for alle (og da kan man få en annen anbefaling fra HS)...

WHO anbefaler fullamming i 6 mnd og amming ved siden av mat i 2 år eller mer: http://www.who.int/topics/breastfeeding/en/

Skrevet

Mulig who har endret da? Ganske sikker på det var ett år sist jeg hadde baby (2 år siden). Alle gjør jo det man synes er best for babyen sin! Tror ikke det utgjør så stor forskjell om man begynner tidlig eller sent. Men jeg for min del synes iallefall det er mest lettvint å amme :)

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Her startet storebror med grøt når han var 4 mnd, fikk fruktmos/purè og grønnsakspurè da han var 3 mnd, hadde ikke andre valg, han startet å avvise flaska si, ville ikke vite av den, fikk lokket han til å få i seg 100-250 ml mme pr dag, men ikke mer, helsesøstra ba oss starte forsiktig med tilvenning av purè, gik tråki men han spiste da litt hvertfall, på denne tiden fikk han allerede tynn velling hver kveld (det startet vi med når han var 2,5 mnd, da flaskenektet startet, han avviste også kopp ol, og startet å gå ned i vekt) Når han var 4 mnd rådet helsesøster oss til å gi litt smaksprøver av grøt, men var ikke oppe i full porsjon før han var 6 mnd. Etter dette skøt han opp i vekt som en "tulling", nå er han snart 14 mnd og veier vel ca13 kg.

Håper vi kan holde oss til mme lengre med lillesøster, så vi følger "normalen", men flaskebarn sies det vist at man skal gi små porsjoner med fast føde fra de er 4 mnd? Er hvertfall det helsesøstrene her vi bor praktiserer. Men håper vi slipper å starte med velling ol så tidlig som på storebror.

Skrevet

Ikke fullamming i et år. Barnet har behov for jern og jernlageret begynner å bli tomt rundt 6 mnd alder. Babyen har også mest sannsynligvis behov for mer mat rundt 6 mnd alder.

Jeg begynte med smaksprøver på mine etter 4 mnd, fullverdige porsjoner etterhvert.

Skrevet

Nei, nei...ikke fullamming i et år. Kan gjerne amme så lenge man vil selvsagt, men babyen har behov for JERN etter en tid, ca. 6 mnd. Da begynner jernlageret til babyen å bli tomt og babyen trenger daglig jerntilskudd som grøt er rik på. BAbyer trenger også mer energi rundt 6 mnd alder, bare morsmelk holder ikke. Men, fortsett å amme - bare ikke glem jern. KJempe viktig med jern!!

Vi begynte med grøt såvidt rundt 5 mnd alder og brødskriver rundt 7-8 mnd alder.

Når mine var 1 år spiste de ganske normal kost, samme som vi spiste. Fikk morsmelk innimellom.

Skrevet

WHO anbefaler amming i 2 år eller mer, men fullamming i 6 mnd.

Når det gjelder MME og fast føde så er det ingen regel der heller som sier man må starte ved 4 mnd. For ALLE barn gjelder det at det er barnets behov som bestemmer - dersom barnet legger for lite på seg, ser ut til å trenge mer mat, er veldig interessert i resten av familiens mat osv - så kan man gi smaksprøver på fast føde, og etterhvert øke til litt større porsjoner. Er ikke barnet interessert i dette, er det ingen grunn til å forsøke å tvinge i det fast føde - da er det bare å vente.

For ammebarn anbefales det å prøve med fast føde i stedet for å gi MME dersom det trenger mer mat etter 4 mnd, fordi det å introdusere flaske fort kan forstyrre ammingen mer enn det å gi litt fast føde. MME-barn får alt flaske, så her kan man velge om man øker mengden MME litt (det kommer selvsagt an på hvor mye barnet får fra før!) eller om man gir fast føde.

Skrevet

Jeg begynte med grøt like før snuppa var 4mnd, og hun hadde bare fått mm. HS anbefalte grøt siden jeg ammet opp til 15 ganger om dagen. Nå er vi oppe i 2 fulle porsjoner (5 1/2mnd) og ammer ca. 5 ganger om dagen. Livet er mye enklere. Hun nekter flaske med mm eller mme, og at hun nå spiser fast føde gjør at jeg kan være borte fra henne mer enn 1 time om gangen.

Gjest Hippoღ
Skrevet

Jeg tror nok vi begynner med grøt rundt 4 mnd. Han får mme og blir fort sulten igjen. Er 2 mnd.

Begynte dere med grøt i samråd med helsesøster? Og hvilken grøt velger man?

Gjest peacock
Skrevet

Jeg tror nok vi begynner med grøt rundt 4 mnd. Han får mme og blir fort sulten igjen. Er 2 mnd.

Begynte dere med grøt i samråd med helsesøster? Og hvilken grøt velger man?

Jeg drøftede det med helsesøster, ja, og vi ble enige om å starte med smaksprøver ved 4 mnd. Tok lang tid før vi var oppe i noe likna på en porsjon... Om du vil bruke ferdiggrøt velger du de som er fra 4 mnd. Også fint å starte med grønsaksmos og frukt siden dette fordøyes lettere enn grøt.

Om du vil lage grøt selv er det bra å starte med noe glutenfritt som er rikt på jern (hirsegrøt) eller eventuelt mais, ris og bokhvete. Viktig å supplere med en c-vitaminrik kilde (eks frukt), så opptas jernet bedre. Etterhvert kan du begynne med havre, rug og hvete - gradvis og forsiktig siden dette inneholder gluten. :-)

Skrevet

Når begynte dere med grøt? :)

Gleder meg til den tid kommer :)

da storebror var 5 mnd. Sov ikke bedre på natta, så denne gangen blir det ved 6 mnd hvis det ikke dukker opp noe...

Skrevet

Leser her at dere har ventet med det til de minst er 4 mnd. Jeg startet litt tidligere jeg da...er det feil eller? Tuppa mi bare glupser det i seg, og lager god lyder. Men opplever at hun ikke vil ha så mye melk( morsmelkerstatning) jeg da...Jeg sluttet å amme når mensen kom tilbake igjen. Hun ville rett og slett ikke ha mer. Helses.mente at kanskje melken smaker rart og at de da ikke vil ha. Så at jeg startet med grøten når hun var 3,5 mnd.er feil? Også startet vi likså godt med litt middags glass....Uff...føler at det ble kanksje lit tidlig for denna frøkena her. Hmm...!?!?! Noen andre her som har gjort det like tidlig som meg eller? Hun virker da fornøyd, og glad jente. Ikke noe forsoppelse eller mageplager.

Jenta mi ble 3 mnd i går å ho fikk smake grøt for første gang i dag. det var ikke snakk om en tskje ho ville ha en gang, ho suttet litt grøt av fingeren min bare. ho fikk det kun for å smake, ikke for å bli mett av.
Skrevet

De anbefaler ikke grøt før 4 mnd, helst ikke før 6 mnd og det er fordi magen/tarmene til de små ikke er ferdig utviklet enda og det er en sjanse for intoleranser og magevondt.

Jeg har et barn som ble foret opp på mme, og han fikk grøt fra han var 4,5 mnd siden han ikke ble mett av anbefalt dagsdose med melk. Da anbefaler de grøt i tillegg fremfor å gi mer enn anbefalt dose mme.

De andre barna mine ammet jeg og da begynte vi ikke med grøt før 5,5/6 mnd alder.

Jeg begynte med glutenfri grøt til dem, for å minske sjansen for reaksjoner. Brukte Sinlac grøt, risgrøt og maisgrøt.

Skrevet

Småen fikk grøt første gang når han var 4,5 måned. Jeg hadde bestemt meg for å fullamme til 6 måneder, men etter tre-fire uker med kortere og kortere tid mellom måltidene på natta innså jeg at han rett og slett trengte mer mat og begynte med grøt på kvelden. (Han sov vanligvis 5-7 timer mellom måltidene på natta og når han var nesten fire måneder gikk det ned til hver 3.-4. time og ble bare kortere og kortere, når han våknet hver 1.-2. time på natta innså jeg at det ikke bare var en økeperiode.)

Han brukte ganske lang tid på å komme seg opp i å spise mer enn én isterning med grøt, ble vel nesten 6 måneder før han spiste en hel porsjon, men det skulle ikke mye til for å hjelpe på søvnen. Vi ble nok begge bedre mennesker etter litt grøt selv om han ikke var 6 måneder før han fikk noe annet enn mm :)

Siden han også brukte så lang tid på å venne seg til å spise litt mer enn bittebittelitt fikk vi også anbefalt av hs å begynne med grønnsaker til middag regelmessig når han var ca. 5 mnd bare for å venne seg til det. Han er nå 7 måneder og spiser godt med grøt og frukt, men er ikke så veldig begeistret for noe annet.

Dersom han ikke hadde trengt mer mat ville jeg ikke begynt med grøt/grønnsaker, rett og slett fordi det blir mer pes med å ha med seg mat når man skal rundt. Skulle gjerne sluppet det litt til, det var myyyye enklere å bare ta med seg puppen :)

Skrevet

Vi begynte med velling da han var 3 1/2 mnd og grøt med skje da han var 4 mnd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...