Gå til innhold

Måling av baby på ultralyd

charnelle

Anbefalte innlegg

Var på ul i uke 12+3 men legen målte barnet til å være 12+6. Men siden vi har ICSI forsøk, vet man befruktningsdatoen og legen holdt på termindato.

Hva vil det si at babyen ligger 3 dager foran normalt skjema? Er det fordi den kommer til å bli større/høyere eller vokser raskere? Eller er det bare tilfeldigheter? Kan det ha noe med at egget festet seg umiddelbart ved innsetting, og ikke flere dager senere?

Fortsetter under...

Gjest Shanti ♥

De vokser faktisk ganske likt de første ukene!

Men det er en måleunøyaktighet på ca +-4 dager på tidlig UL, bl.a. fordi babyen kan ligge skrått når du måler osv, det er jo snakk om få millimetre om å gjøre. I tillegg har forskjellige gynekologer/ultralydmaskiner "tabeller" over størrelse vs svangerskapslengde, som varierer med 3 dager. Noen regner f.eks. 6 uker + 1 mm kroppslengde/dag, andre 6,5 uke + 1 mm/dag..

Om alderen er beregna utfra biparietaldiameter (hodediameter), er den enda mer unøyaktig før uke 12. Når det er sagt er man mer bekymra dersom barnet er smått for alderen, noe som kan tyde på kromosomfeil.

Så med måleunøyaktighet, forskjellige tabeller og at barnet var i-hvertfall-ikke-for-lite tenker jeg du kan ta det heeelt med ro :)

• 3 uker senere...

Målingen på min ultralyd var 2 uker seinere enn første termin. Da jeg var på ultralyd var jeg på sykehus for intravenøst. Kiloene gikk bare nedover, og babyen var liten. Nå begynner jordmora jeg går til å lure på om det er første termin som stemmer likevel. Bør de ikke gi meg en ultralyd for å finne ut dette, siden det er ett sååå stort sprang. ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...