Gå til innhold

Vi er visst mange - form og UL

eaglebeagle

Anbefalte innlegg

Jeg registrerer at vi er ganske mange som definerer oss som modne mammaer, noen for første gang, andre er erfarne. Har sett noen tråder om å bli "anklaget for å være for gammel" osv, og jeg har bare delvis orket å engasjere meg, kjenner jeg blir litt lei meg. Det finnes vel like mange grunner til at man blir modne mammaer, som det finnes mammaer - men klart, noen utfordringer er det jo med å være eldre. Selv har jeg mest kjent på dette med å være definert inn i en "risikogruppe", og få dette tilbudet om Duotest.

Nå er både den og ordinær UL gjennomført, og alt ser så bra ut som det kan gjøre. Trodde i min villfarelse at "oldismammaer" som meg (39, blir 40 rett før termin) ikke skulle gå på en evnt. overtid. Siden jeg har termin fra Riksen på 28 august, og DøST 2 sept - håper jeg jeg føder før den magiske grensen for garantert barnehageplass.. men jeg forsto på UL i går at de ikke skiller på alder mht igangsetting, så der er det "vanlig" prosedyre mht overtidskontroll en uke over termin. Har forstått at dette praktiseres ulikt ve d ulike instutisjonene. Så jeg får bare håpe nr. 3 ikke er denne luringen alle skriver om, og kommer som de to andre hhv. på termindagen og 10 dager før :-)

Ellers er formen uforskammet god, skjønner på en måte ikke at jeg er gravid - og skvetter litt til når veslesnupp i magen sparker til. Koselig er det! God påske til alle dere medmodne!

Fortsetter under...

Den diskusjonen du henviser til har heller ikke jeg orket å engasjere meg i. De får mene det de vil! De glemmer at det kan være veldig mange årsaker til hvorfor endel mødre blir modne mammaer...

Overtidskontroll tviler jeg på at skjer her. Guttungen hadde det travelt og kom 4 uker før termin, mest sannsynlig så skjer nok det denne gangen også. (Det er "vanlig" å føde for tidlig i min familie)

Formen denne gangen er....mye dårligere enn de to første. Har nå vært sykemeldt fra uke 5 pga kvalme og svimmelhet, og kvalmen sitter i :(

Formen er litt bedre nå, men kjenner at jeg er i generelt dårligere form og har fått mange plager mye tidligere enn sist...så da blir det nok SM ut ventetiden. Men det er verdt den premien som venter :)

God påske!

Endret av Celcius73

Den diskusjonen du henviser til har heller ikke jeg orket å engasjere meg i. De får mene det de vil! De glemmer at det kan være veldig mange årsaker til hvorfor endel mødre blir modne mammaer...

Overtidskontroll tviler jeg på at skjer her. Guttungen hadde det travelt og kom 4 uker før termin, mest sannsynlig så skjer nok det denne gangen også. (Det er "vanlig" å føde for tidlig i min familie)

Formen denne gangen er....mye dårligere enn de to første. Har nå vært sykemeldt fra uke 5 pga kvalme og svimmelhet, og kvalmen sitter i :(

Formen er litt bedre nå, men kjenner at jeg er i generelt dårligere form og har fått mange plager mye tidligere enn sist...så da blir det nok SM ut ventetiden. Men det er verdt den premien som venter :)

God påske!

God bedring til deg! Håper du får en fin påskefeiring selv med "plagene" - som du sier er det jo verdt det til slutt! Selv har jeg litt nummene fingre - husker jeg fikk det i de to andre svangerskapene også, Carpal tunnell syndrom eller noe sånt. Ellers er jeg frisk og fin. Sist svangerskap fikk jeg nyresten, og måtte til slutt opereres for å manuelt knuse stenen - det var så innigranskogen vondt - så ingen plager har så langt kunne måle seg med nyrestenen. Håper virkelig jeg slipper det denne gangen :-)

Deilig å føle seg i fin form da! Tror den først kommer her når babyen er ute:p

Den siste uka har kynnere og begynnede bekkenløsning kommet også ...:( og kvalmen er fremdeles tilstede - men heldigvis på retur! Endelig! :)

Håper du slipper unna nyrestein. Har ikke hatt det selv, men har forstått at det gjør utrolig vondt!

• 2 uker senere...

Jeg registrerer at vi er ganske mange som definerer oss som modne mammaer, noen for første gang, andre er erfarne. Har sett noen tråder om å bli "anklaget for å være for gammel" osv, og jeg har bare delvis orket å engasjere meg, kjenner jeg blir litt lei meg. Det finnes vel like mange grunner til at man blir modne mammaer, som det finnes mammaer - men klart, noen utfordringer er det jo med å være eldre. Selv har jeg mest kjent på dette med å være definert inn i en "risikogruppe", og få dette tilbudet om Duotest.

Nå er både den og ordinær UL gjennomført, og alt ser så bra ut som det kan gjøre. Trodde i min villfarelse at "oldismammaer" som meg (39, blir 40 rett før termin) ikke skulle gå på en evnt. overtid. Siden jeg har termin fra Riksen på 28 august, og DøST 2 sept - håper jeg jeg føder før den magiske grensen for garantert barnehageplass.. men jeg forsto på UL i går at de ikke skiller på alder mht igangsetting, så der er det "vanlig" prosedyre mht overtidskontroll en uke over termin. Har forstått at dette praktiseres ulikt ve d ulike instutisjonene. Så jeg får bare håpe nr. 3 ikke er denne luringen alle skriver om, og kommer som de to andre hhv. på termindagen og 10 dager før :-)

Ellers er formen uforskammet god, skjønner på en måte ikke at jeg er gravid - og skvetter litt til når veslesnupp i magen sparker til. Koselig er det! God påske til alle dere medmodne!

Kjekt å være i god form! Jeg er kvalm, ellers er alt bra.

Tenkte på det du skrev om overtid for modne mødre, jeg trodde også at fødende over 38 ikke skulle gå på overtid. Gikk 14 dager over tiden med førstemann og 11 dager med andremann, så hadde håpet å slippe det nå. Vil akkurat ha fylt 40 når jeg føder, men det har altså ikke noe å si?

Kjekt å være i god form! Jeg er kvalm, ellers er alt bra.

Tenkte på det du skrev om overtid for modne mødre, jeg trodde også at fødende over 38 ikke skulle gå på overtid. Gikk 14 dager over tiden med førstemann og 11 dager med andremann, så hadde håpet å slippe det nå. Vil akkurat ha fylt 40 når jeg føder, men det har altså ikke noe å si?

Nei, i hvert fall ikke på sykehuset østfold - der er det standard med overtidskontroll etter en uke. Huff, vi får satse på vi slipper det! Hvis du har gått over med de to andre, og nå venter nr. 3, kan du jo håpe din er en "luring" med å komme litt før :-) Jeg håper jo virkelig jeg får som med de to forrige, det ville vært perfekt på alle måter :-) PS. det kan jo hende det er indikasjoner som gjør at man blir satt i gang da, og slipper overtid. De er nok raskere med å sette i gang oss gamle damer, enn yngre søstre om vi har flere risikofaktorer.

Annonse

Trodde det jeg også, men på Fredrikstad var de helt klare på at de ikke skilte på alder, normal overtidskontroll og evnt igangsettelse etter ti dager. MEN, det er trolig en sannhet med modifikasjoner, for om du er eldre har du større risiko, så der de kanskje ville ventet litt med en yngre mor - vil jeg tro de setter i gang en eldre hvis det er tilleggsgrunner som høyt blodtrykk el. Men jeg har hørt at de på RIksen har en regel om 40=40, altså er du førti år skal du ikke gå mer enn 40 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...