Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er snuppa 6 1/2 mnd, og trur hun begynner å bli lei grøt til morgen og kveld.

hvordan skal jeg begynne med brød, hvilket osv.

skal jeg på pålegg på eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Gjest happyfeet<3
Skrevet

Vi begynte med "smule-smaksprøver" fra før hun var 6 mnd og hun ELSKET det, jammet og nammet noe veldig. Gikk over til større og større biter (0,5x0,5 cm) fra 6 mnd med tynt lag leverpostei og det var veldig populært. Sa alltid fra starten av:"tygge godt", hun skjønte jo ikke det men hun smattet veldig og har aldri satt i halsen, men barn er jo så forskjellig i hvordan de liker/takler biter så det er vel bare å prøve seg fram..

Fikk brødskive til lunch fra 6 mnd alder, 1/2-3/4 skive.

For noen funker det å dyppe i melk (mm/mme) eller fruktmos så de blir litt bløte.

Skrevet (endret)

Begge mine barn har spist brødbiter fra de var 6 mnd, har ikke hatt noe problemer med det. Vesla puttet brødet i munnen og tygget i vei som hun aldri hadde gjort annet! :)

Hun har akkurat blitt 7 mnd nå og spiste til og med skorpe i går.

Vi lager brødet selv. Hadde ikke på pålegg de første gangene fordi jeg vil hun skal kjenne at brødet er tørt og forstå at hun ikke kan svelge med en gang. Nå bruker vi leverpostei.

Endret av abella
Skrevet

Vi begynte med rundstykker til lillegutt da han var ca.6 mnd. Lot han bare sitte med et helt rundstykke og spise på det selv:-)

Så begynte vi smått å gi brød etter det.. men det er ikke før nå (11 mnd.) at han faktisk spiser bra under brødmåltidene:-)

Skrevet

Begynte når snuppa var 7 måneder med normalstore biter med prim og leverpostei. Atså ikke mini mini mini biter som så mange begynner med. Gikk helt fint!

Skrevet

Husker ikke helt når vi begynte, Men ved 7 mnd ca har hun fått store biter med skorpe og alt som hun spiser på selv, ca litt mindre enn halve brødskiver, har hatt på tynt lag leverpostei, smør eller prim sålangt. Hender jeg putter inn noen småbiter underveis så det blir et måltid ut av det, er fortsatt ikke store mengdene hun får i seg, men hun er blitt mye flinkere allerede til å spise selv og blir kjent med maten ved å kjenne på og styre matinntaket selv :)

Skrevet

6 mnd var vår jente. Hun nekta grøt så da ble det brødskive. Her får hun det 2 ganger daglig. Morgen og kveld. er 8 mnd nå!

Spiser prim, leverpostei og skinkeost på. Bløtet i melk på et fat:)

Skrevet

hvilket brød bruker dere? =) altså om det er veldig grovt eller ikke? baker selv, men i det brødet jeg har nå er det en del frø. går d bra?

Skrevet

hvilket brød bruker dere? =) altså om det er veldig grovt eller ikke? baker selv, men i det brødet jeg har nå er det en del frø. går d bra?

Vi baker også brødet selv, det er nokså grovt. Men bruker ikke hele frø, da babyene kan sette dem i halsen. Bruker kun knuste linfrø i babyens brød.

Gjest Hippoღ
Skrevet

Huff, jeg syns det er så vanskelig å vite når de skal begynne å spise forskjellige ting!!!

Godt dere kan gi råd ;)

Skrevet

Med elsdstemann begynte vi med å la han smatte på brøskorper, mest fordi han klødde så i gommene når han fikk tenner og da så det ut til å hjelpe når han fikk smatte og gnage på noen skorper. Satt ved siden av han og passet på at han ikke fikk av store biter som han kunne sette i halsen. I begynnelsen bare smattet han på dem og når han begynte å tygge mer på dem så fikk han bittesmå brødbiter. Hadde ikke pålegg på de første gangene men vi prøvde oss frem med diverse smørepålegg etterhvert.

Skrevet

Her begynte vi med brød da han var 6 mnd. Har så langt kun prøvd leverpostei og smør som pålegg, og han elsker det. Jeg gir skiva i små biter med skje- fant ut at det var mindre sølete enn å gi de bittesmå bitene oppskjært :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...