Gå til innhold

Konirmasjonsgave til yngre bror, ideer og pris?

Anbefalte innlegg

Det begynner å nærme seg konfirmasjon til min yngre bror, og jeg er så usikker på hva han skal få i gave, og hvor mye penger jeg skal legge i det. Jeg føler et visst press på at det skal være en litt dyr gave, samtidig synes jeg at jeg må tenke litt på hva jeg gir i gaver ellers, og hvor mye jeg f.eks velger i gå i bryllupsgaver til søsken, jeg kan ikke gå over den summen til en konfirmasjon. Jeg kjenner at jeg er i ferd med å lande på at 2000,- er nok fra meg, mannen og barna våre. Jeg er student og jobber litt redusert de neste årene, og jeg og mannen gir aldri hverandre så dyre gaver, ungene våre får heller ikke så dyre gaver. Så, til det som kanskje er enda vanskeligere, hva gir man til en konfirmant? Vil ikke gi penger, da han har ganske mye på konto og kommer til å få en del penger senere. Min søster tar ham med på interrail. Har tenkt litt på kamera, men han ønsker seg bare speilrefleks, og det koster litt mye. Han har mye friluftsutstyr og gitarer. Noen som har gode forslag? Gjerne noe litt utradisjonellt.

Fortsetter under...

Ingen av mine søsken fikk 2000 kr. av meg til konfirmasjonen. Rett og slett fordi jeg ikke har rompa full av penger. Nå er det heller ikke vanlig å gi mye i gave i min familie heller da. Tror mine søsken fikk 500 kr. av meg. Min sønn fikk 1000 kr. av min mor og hennes samboer når han konfirmerte seg. Man må gi etter lommeboka mener nå jeg.

Kanskje du kan høre med noen andre i familien om dere skal spleise på speilreflekskamera til broren din?

Vi tjener godt og kunne godt ha gitt 2000 til en bror, men ikke mer. Derfor mener jeg du ligger høyt. Vi pleier å gi 1000 kroner til fadderbarn.

Hva med å veksle pengene inn i euro, så har han lommepenger til interrailturen? Ellers ville gjort som noen andre foreslår, spurt om noen ville spleise på speilrefleks. I våre familier spytter alle inn det de hadde tenkt å gi sånn pengemessig (etter hver sin lommebok, ikke noe press på hvor mye på hver), så tar man utgangspunkt i samlet sum og finner gave deretter.

Evt et gavekort...

Jeg har lurt på å veksle inn litt penger til turen, og muligens kjøpe noen inngangsbiletter på ting som de skal besøke. Det er ingen andre å spleise med, da det er oss tre søsken, og han har et par tanter og onkler. Ellers er det andre som ikke er i familie som skal komme i selskapet. Mine foreldre har ordnet gave. Noen som har andre forslag?

Alle våre søsken og tantebarn får gave for 1000kr, har kjøpt klokke til alle så langt og kommer til å gjøre det til mine to søstre og tantebarn denne gangen også. Har også søskenbarn som konfirmeres denne vårene og hun får gave for 400-5

Annonse

Jeg synes 2000 kr var mye til kofirmasjon... Vi tjener godt begge to, og til min bror som var konfirmant for et år siden så kjøpte vi for ca 1000 kr. Jeg vurderte også å gi mer, men kom til at konfirmasjon skal ha "mindre" gave enn f.eks bryllup og har tre brødre som konfirmeres som perler på en snor nå.

Til min bror kjøpte jeg mansjettknapper med initialene hans på. Kanskje ikke kjempe spennende nå, men tenkte at det er noe han alltid har som kan brukes i veldig mange år fremover og som han da vet at han har fått av oss. Får de med to og tre bokstaver og i sølv eller gull. Mener det var to til tre ukers leveringstid på dem. Jeg kjøpte i sølv da det var en vesentlig prisforskjell

I tillegg kjøpte jeg et røft kjede med skinnreim som han synes var veldig tøft nå fra barna våres.

Kjøpte barbermaskin til min fetter da han ble konfirmert og da var vi flere som spleiset.. Eneste kjedelige med det var at han 3 år etter konf ble kvinne, så den kom ikke i bruk :)

Jeg ga hesteleksikon til 700,- til min søster da hun ble konfirmert. Synes det var nok (jeg var student og alene med 1 barn og hadde et halvt år før betalt begravelsen til min mann)

Du har ikke spurt han da, hva han ønsker seg utenom speilreflekskamera?

Kanskje det er noe han trenger, ønsker seg av musikk/friluftsutstyr...

Eller så veit jeg at mange får, klokke, smykker, mansjettknapper, slipsnål, barbermaskin, gavekort, etc.

Du kan for eksempel åpne en egen konto til han som du setter inn de 2000 kr på og sier at det er et bidrag til, lappen eller studier eller noe ....

Gjest Filifjonka

Jeg synes 2000 kr var en høy sum, og jeg hadde ikke gått over det i hvert fall.

å fastsette et bestemt beløp og si at "dette må man gi, ellers er det for lite" blir lett feil. Folk har forskjellig økonomi. Hvis 2000 kr betyr at dere må droppe middager og leve på havregrøt en måned, så er det for mye. Har folk dårlig økonomi så kan 500 kr eller 200 kr være en meget raus gave.

Og selvfølgelig motsatt, er du Røkke eller noe kan 2000 kr være en bagatell.

Jeg støtter ellers tanken om å kjøpe noe. Har han en hobby som dere kan få tak i noe utstyr til?

Andre tips: Sovepose, tursekk (ikke dagstursekk men en stor god tursekk som han også kan bruke på Interrailturen), koffert, kniv, kule klær (spør en jevnaldrende ungdom).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...