Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #1 Skrevet 2. april 2012 Jeg har lest en artikkel om at gravide får matangst av alt snakket om hva man skal unngå, faren for infeksjoner, miljøgifter, unaturlige stoffer osv. Og jeg må si jeg kjenner meg igjen.. Kantine/kafèmat ser jeg for meg vokser over av bakterier og parasitter - med listeria i den kokte skinka på rundstykket, og toxoplasma i salatbaren eller grøntforet på rundstykkene... Jeg bestiller middagen på restaurant "uten friske urter på toppen", fordi det er en typisk ting som ikke vaskes før det legges på tallerkenen og dermed "flommer over av toxo". Og når vasket jeg egentlig kjøleskapet sist....? Er mat som har ligget der inne egentlig trygg? Tørr jeg spise av posene med ferdigvasket salat - tenk om det har vokst listeria i den fordi det har blitt fuktig og litt gjæra... Inneholder den ferdige fiskegratengen noen av de farlige fiskesortene? Kaster cappuchinoen halvdrukket i frykt for å få for mye koffein. Dårlig følelse av aspartamen i Tab x-traen... Angeren etter å ha spist et stykke biff uten å ha pinlig nøye kontrollert at hver bit ikke er rosa. Hva er "trygt" å spise da? Potetgull, rosinboller, sjokolade og juice? Ungen kommer jo til å bli for stor til å komme ut, og usunn, feilernært og få vitaminmangel... Litt satt på spissen. Og ja; jeg vet det er overdrevet. Men er det noen som kjenner seg igjen? Hvordan håndterer dere det?
Mammaigjen<3 Skrevet 2. april 2012 #2 Skrevet 2. april 2012 Guuuud ja! Som å lese om meg selv!! Må le litt også, for selv om jeg VET det er hysterisk, går jeg i samme angstfella hvert eneste svangerskap .
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #3 Skrevet 2. april 2012 Som å lese om meg selv....og jeg har mange barn... GODT å se at vi er flere som har det sånn...!!! Jeg er bare slik at jeg aldri hadde tilgitt meg selv om jeg hadde spist eller drukket noe som kunne skadet babyen min... derfor lider jeg meg gjennom dette gang på gang Men premien er altfor høy til at jeg ser på det som noe stort tap, men det har vært tøft mange ganger...og jeg spiser bare hjemme eller det som jeg vet er trygt!
Anonym bruker Skrevet 3. april 2012 #4 Skrevet 3. april 2012 Så "godt" å høre at vi er flere som har det slik!! Hvis jeg har spist noe jeg er det minste usikker på, får jeg skikkelig dårlig samvittighet og blir veldig stressa etterpå - det er IKKE verdt det! Jeg ville aldri tilgi meg selv om barnet ble sykt eller døde pga noe jeg hadde spist eller gjort, om jeg hadde vært "skjødesløs".. Jeg spiser egentlig ganske mye ute (restaurant/kafè), og det er ganske vanskelig å finne sunn og god mat som "garantert" er toxo- og listeriafri.. Skulle ønske jeg klarte å slappe mer av, men samtidig er jeg glad jeg ikke "slipper opp"... HI
gutt11spire12 Skrevet 5. april 2012 #6 Skrevet 5. april 2012 Åj...utrolig at gullet overlevde og kom ut normal!!!!Holder meg unne de tingene de sier pÅ matportalen jeg, og vasker druer og salaten før jeg spiser den, men thats it.....alt det andre der offrer jeg ikke en tanke!! NÅ ble jeg bekymra derimot...
Kotten Skrevet 8. april 2012 #7 Skrevet 8. april 2012 Henger meg på "gutt11spire12" jeg... Altså, folk har fått barn i årtusener, før man ens visste om alle disse bakteriene og kjøleskap fantes. Dermed ikke sagt at man ikke får lov å være forsiktig, jeg går etter helsedirektoratets liste men nekter å tru at all mat er farlig! For meg føles det som at babyen potensielt tar mer skade matstressen vi blivende mødrer blir utsatt for. Tar noen forholdregler og prøver å slappe av jeg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå