Gå til innhold

Ang. flytte på eget soverom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemor på 8 mnd sover fortsatt på soverommet vårt( i sin egen seng). Ammer ikke på natt lenger, men på morgenen når hun våkner. Selv om vi ikke nattammer syns jeg det er veldig praktisk og greit å ha henne ved siden av senga slik at jeg ikke må stå opp om hun våkner på natta og vil ha smokken o.l. Hun forstyrres ikke av oss, og foreløpig er det altså helt uproblematisk å ha henne inne hos oss.

Men jeg har hørt at jo lenger man venter med å flytte babyene inn på eget soverom, dess vanskeligere kan denne overgangen bli for babyen. Stemmer det? I så fall burde hun kanskje flytte til eget rom snart...? Når flyttet deres små inn på eget soverom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet ikke om det blir vanskeligere jo eldre barnet er, men vårres var 9 mnd og det gikk veldig greit. Jeg ammet fremdeles ca 2 ganger per natt og det gikk også greit :) Tenkte seinest i natt at det egentli ikke er så mye mer slitsomt å måtte ut av rommet og inn på neste hvis han våkner. Det som er mest slitsomt er uansett å komme seg OPP fra senga ;) Og det måtte jeg jo også når han sov inne på vårres rom :) Og jeg sover Så MYE bedre nå som han sover på sitt eget rom (og ungen har det også fint ).

Skrevet

Vi flyttet vår lille inn på eget rom i forbindelse med nattavvenningen (6mnd). Angrer ikke, både baby og foreldre sover mye bedre. Jeg vil anbefale det, men samtidig er det mange som bor på foreldrenes rom til de er over 1år, og har ikke hørt noen problemer med det heller. Da er det uansett lettere å snakke med/overtale barnet om det skulle være noen problemer.

Skrevet

Det anbefales at de ikke ligger på eget rom før de er 1 år. Så hvis det ikke er noe problem for verken dere eller baby så ville jeg ventet:)

Skrevet

Siden soverommet på hytta er litt mindre, og ikke har plass til reisesenga, fikk guttungen eget rom der.

Og hva skjedde? Joda, han sov han. Som en stein! :) Sovna rundt halv åtte, og fikk mat i femtia på morran. Etter det sov han til sju. Herlig!

Vi har satt i gang oppussinga av barnerommet, slik at vi har det klart, i det minste. Enn så lenge sover han i senga si inne på rommet vårt.

Gjest yrild
Skrevet

Jeg trodde anbefalingen var 1 år jeg, men mulig jeg tar helt feil. Vi flyttet eldstemann over på eget rom når han var 1 og det gikk knirkefritt :-)

Skrevet

Godt å høre at vi ikke trenger å stresse med det. Velger å tro at det ikke blir noe problem senere :)

Mulig jeg er litt lat men syns det er veldig deilig å slippe å stå opp og gå inn på et annet rom om natta. Senga til Lillemor står helt inntil vår seng og jeg kan bare lene meg over til henne og gi henne smokken osv. Var i hvertfall glad for at vi har det sånn i natt, da hun våknet x antall ganger...

Skrevet

Eldstemann var rundt 7mnd da vi flyttet han over på eget rom. Siden vi skal gjøre om litt på fordelingen av soverommene så har vi tenkt at vi skal pusse opp det rommet som eldstemann skal ha sånn at det står klart til bursdagen hans til sommeren og så pusse opp hans gamle rom som babyen skal få. Regner med at lille snuppa er ca 7mnd når rommet hennes er klart og da flyttes hun over hvis hun har begynt å sove hele natta uten måltider

Skrevet

Blir vel lynsjet jeg nå, men vår er et 100% flaskebarn, og flyttet på eget rom da han var 4mnd...har alltid hatt calling med kamera. Aldri følt oss utrygge på det. Han har sovet veldig godt hele veien, og da får vi jo fine dager når alle er opplagte :)

Skrevet

Vår lille flyttet inn på eget rom ved ca 3mnd, fordi jeg sov nesten ikke i det hele tatt når hun lå på samme rom. Det gikk kjempefint, både hun og jeg sov søtt fra første natt. Rommet er vegg-i-vegg da, og vi har babycall med kamera. Ammer henne i min seng en gang ila natten og legger henne tilbake i egen seng/rom etter ammingen.

Jeg har aldri hørt om denne ett års regelen.....

Skrevet

Vi flyttet guttungen på eget rom når han var 10 mnd. Da ville han ikke ha mer mm, og vi forstyrret hverandre når vi sov.

Noen kvelder var det vanskelig og legge ham, og måtte stå lenge inne på rommet for å vise at jeg var der, og andre kvelder sovnet han før han traff puta :-) men han har sovet mye bedre på eget rom :-)

Gjest peacock
Skrevet

Vår lille flyttet inn på eget rom ved ca 3mnd, fordi jeg sov nesten ikke i det hele tatt når hun lå på samme rom. Det gikk kjempefint, både hun og jeg sov søtt fra første natt. Rommet er vegg-i-vegg da, og vi har babycall med kamera. Ammer henne i min seng en gang ila natten og legger henne tilbake i egen seng/rom etter ammingen.

Jeg har aldri hørt om denne ett års regelen.....

Gro Nylander sier 1 år, krybbedødforeningen sier 6 mnd... Veldig fint forklart her: http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=7907

Skrevet

Får litt dårlig samvittighet av at lillegutt sover på eget rom. Han er 10 uker, og har gjort det siden han var 4 uker. Han sov veldig lett på vårt rom, våknet hver gang mannen min snorka og om vi snudda oss i senga. Det ble slitsomt. Han sover bra på eget rom, når han blir lagt etter et nattemåltid så sovner han med en gang. Jeg er oppe 2 ganger om natta, nesten til samme tid for da vil han ha mat. Og jeg har en babycall med kamera ved siden av senga, våkner av hver minste lyd han lager og rommet hans er vegg i vegg med vårt. Så hører han godt igjennom den å.

Gjest peacock
Skrevet

Får litt dårlig samvittighet av at lillegutt sover på eget rom. Han er 10 uker, og har gjort det siden han var 4 uker. Han sov veldig lett på vårt rom, våknet hver gang mannen min snorka og om vi snudda oss i senga. Det ble slitsomt. Han sover bra på eget rom, når han blir lagt etter et nattemåltid så sovner han med en gang. Jeg er oppe 2 ganger om natta, nesten til samme tid for da vil han ha mat. Og jeg har en babycall med kamera ved siden av senga, våkner av hver minste lyd han lager og rommet hans er vegg i vegg med vårt. Så hører han godt igjennom den å.

Tror ikke du skal ha dårlig samvittighet om gutten sover bedre alene :-) WHOs anbefalinger er generelle, og det er derfor ikke sikkert det passer for alle. Høres ut som om det fungerer stort sett som om han lå på rommet deres, bortsett fra at han ikke hører dere og han derfor sover bedre :-)

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor det anbefales at barnet sover på eget rom frem til det er 1 år? Her sov jenta på eget rom fra vi kom hjem fra sykehuset(3dager gamel) og der sover ho natten gjennom, nå er ho 3 mnd.

Gjest peacock
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor det anbefales at barnet sover på eget rom frem til det er 1 år? Her sov jenta på eget rom fra vi kom hjem fra sykehuset(3dager gamel) og der sover ho natten gjennom, nå er ho 3 mnd.

Det er fordi det er høyere forekomst av krybbedød blant babyer som sover på eget rom vs de som sover på samme rom som foreldrene... Se link i mit innlegg over :-)

Skrevet

det skulle stå: hvorfor er det anbefalt at barnet ikke sover på eget rom før det er 1 år gamelt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...