Gå til innhold

Drikker dere litt alkohol?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Burde nå uansett klare seg uten 1 slurk i 9 mnder.....de fleste av oss greier det fint, for å være på den sikkre siden!! Det gjelder barna våre nemlig...ville tro det kommer før alt annet, om det er å være hysterisk. Er jeg stolt av å være hysterisk!!!!

spurte legen min om dette da vi fylte ut helsekortet. Ikke fordi jeg ikke klarer meg i 9 mnd uten men av nyskjerrighet. Jeg er selv av disse som blir litt stram i øynene når jeg ser gravide nippe til et vin glass, uansett om det er kun 1 slurk. Det er etikken det er snakk om. som en over her sier. Man ville aldri funnet på å gi en liten baby en slurk vin, hvorfor skal man da gjøre det med fostre?

Det er sikkert ikke Så veldig farlig, det ser bare latterlig ut.

Legen min svarte iallfall at det var ingen anbefalt nedre grense på inntak av alkohol. Enten krysset man av på avhold eller drakk man en munn/glass i ny og ned så drakk mann i mellom.

Dette burde man også være forsikti med å krysse på da mange ble kontaktet av barnevernet etter slike kryss. For å få en samtale om videre oppfølging.

En blir kontaktet av barnevernet? Syns det virket veldig rart. Da vil jo det si at sykehuset sender en bekymringsmelding til barnevernet.. Da er det nok snakk om litt mer en et glass vin og to hvis jordmor spør om dette på ultralyd..

enig med vaarsol :) Synes nesten det er festlig at turbolykkelig halshugges fordi hun tar litt vin paa tungen eller tar en slurk hun spytter ut igjen... Da er det ikke forsiktighet lenger, men hysteri. Det finnes faktisk ikke forskning som viser at en slurk, eller til og med et halvt glass (GISP!) vin i ny og ne er farlig. Grunnen til at man anbefaler totalavhold er fordi det finnes mange idioter der ute som tolker "smaa mengder" som en flaske eller tre glass, og det tryggeste er aa anbefale totalavhold for aa unnga at folk synser og tar valg som KAN vaere skadelig.

Lurer forresten paa hvor mange norske foreldre som folger forskningen som viser at babyer boer ha hverken dyne eller lammeskinn der de sover fordi det oker sjansene for krybbedoed? Det er MYE forskning som viser det, men jeg har ikke moett mange norske foreldre som tar DET alvorlig.

Må innrømme jeg har fnist litt av dette, ja :) Men siden en god latter forlenger livet - burde vi jo alle være takknemlige!

Annonse

Dere, kom igjen.

Spørsmålet her var "tar dere en slurk alkohol fordi dere savner alkohol så mye?". Det er pretty much et ja/nei-spørsmål, og her er det faktisk de som svarer nei som blir angrepet og kalt for hysteriske.

De fleste her skriver i jeg-form, og svarer personlig. (Ikke alle, såklart, men det gjelder begge veier.)

Dette forumet har ikke så mye plass til å lytte til andre som har annerledes meninger enn seg selv, og det er synd men helt naturlig. Alkoholen er ikke en stor del av mitt liv, derfor savner jeg det ikke.

Jeg er ikke hysterisk. Jeg har èn klar grense for hva jeg overhodet ikke skal ha i meg under min graviditet, og det er nikotin og alkohol. Det svarer jeg her, og VIPS så er jeg hysterisk.

Jeg kaller det sunn fornuft.

Endret av Frk.Karidotter

Dere, kom igjen.

Spørsmålet her var "tar dere en slurk alkohol fordi dere savner alkohol så mye?". Det er pretty much et ja/nei-spørsmål, og her er det faktisk de som svarer nei som blir angrepet og kalt for hysteriske.

De fleste her skriver i jeg-form, og svarer personlig. (Ikke alle, såklart, men det gjelder begge veier.)

Dette forumet har ikke så mye plass til å lytte til andre som har annerledes meninger enn seg selv, og det er synd men helt naturlig. Alkoholen er ikke en stor del av mitt liv, derfor savner jeg det ikke.

Jeg er ikke hysterisk. Jeg har èn klar grense for hva jeg overhodet ikke skal ha i meg under min graviditet, og det er nikotin og alkohol. Det svarer jeg her, og VIPS så er jeg hysterisk.

Jeg kaller det sunn fornuft.

Jeg synes ikke du er hysterisk for å la være, men jeg synes de som mener det er gaaaaaaaalskap å ta en dråpe vin på tungen er en smule hysteriske ;)

Da min mor gikk på overtid med meg var ho hos legen og fikk denne beskjeden "Nå drar du hjem og spiser et tungt godt måltid, tar deg et glass vin og et heftig knull. Så kommer ungen!"

Det skal sies at dette er snart 22 år siden og tidene forandrer seg.

Selv fikk jeg utrolig lyst på øl i første svangerskap og tok en slurk alkoholfri øl i Tyrkia, men stolte ikke på etiketten og turte ikke ta mer. Nå har jeg en kveld der jeg drakk noen glass øl på brygga med ei venninne, men det var lenge før jeg fikk vite at jeg var gravid. Ville aldri rørt noe i dag.

Men må si at det er ille hysteri over en stusselig dråpe. Selv har jeg aldri vært en som drikker noe særlig annet enn en kald øl i ny og ne så savner ikke noe som helst, verre med røyken som jeg slutta med.

Uansett er det forskjell på ei dråpe og et glass som dessverre noen tar seg. Alkohol sies å være verre enn både røyk og dop i et svangerskap.

Nå når solen har begynt å komme tilbake og man lengter litt etter sommeren, så kjenner jeg faktisk at jeg savner en skikkelig kald pils eller et glass vin om kvelden i helgene med min kjære. MEN! klarer da fint å vente ;) vil ikke risikere noe. Men det er jaggu mye en skal holde seg unna og listen blir bare lengre og lengre, så det er vanskelig å følge med synst jeg.. Prøver så godt jeg kan ;)

Annonse

Har ikke drukket alkohol, og ikke kommer jeg til å gjøre det eller..man skal IKKE nyte alkohol under svangerskapet, ikke engang en liten slurk fra mannens glass fordi man savner det...!

Jeg savner gooood vin - helt klart! Men jeg holder meg jo unna det. Men tok en deilig, liten slurk av min manns vin da vi feiret bursdagen hans. Smakte nydelig, og jeg har altså ingen dårlig samvittighet. En slurk i løpet av noen måneder er ikke det som gjør utslaget - mener nå jeg.

Det jeg har mer dårlig samvittighet for er de helgene jeg drakk vin og øl de første 5-6 ukene - før jeg ante at jeg var gravid!! Det har bekymret meg - men når jeg har nevnt det for legene så har jeg bare fått høre at det går så fint og at det skjer for mange...

Forrige svangerskap var ivf - og da rørte jeg ikke alkolhol en måned i forveien...men denne gangen var det hele en stor overraskelse :-)

Gjest Shanti ♥

Til vanlig drikker jeg kanskje 1-2 glass vin i uka, men i graviditeten har det naturlig nok vært full stopp. Det har hendt jeg har kost meg med en Munkholm eller Hansa 0% i ny og ne, vel vitende at de inneholder opptil 0,7% alkohol, men med god samvittighet siden Matportalen sier det er greit. Det er jo litt alkohol i kefir, nystekt gjærbakst og godt modne druer også..

Derfor mener jeg at en liten slurk alkohol (ikke sprit, selvsagt - men vin eller øl) er greit, det er såpass små mengder at det ikke overstiger Matportalens anbefaling eller hva man vil finne i vanlig hverdagsmat. Når det er sagt tar jeg meg ikke en slurk, men det er av prinsipp og ikke fordi det er farlig på noe vis. Lukter ofte på mannens øl og vin, da :)

Enig med Vårsol, hvis man er redd for å smake vin i munnen, for deretter å spytte ut - da er man altfor bekymret! Det er da helt umulig at barnet kan alkoholpåvirkes når man ikke engang svelger alkohol, og en teskje med vin - hallo! Skal man være så overnervøs tror jeg babyen blir mer stresset og påvirket enn det babyen blir av en teskje med vin!

Og når det først er sagt, så kan jeg påpeke at jeg ikke drikker noe alkohol overhodet, jeg smaker heller ikke, men det er fordi jeg føler det er mest riktig i forhold til å ta vare på vår etterlengtede skatt. Enhver må gjøre det som føles riktig. Noen drink ville jeg ikke smakt på, men alkoholfri vin har jeg smakt på.

jeg har lest at 1 glass i uken ikke er skadelig, men det er jo kanskje ikke lurt å ta noen sjanser..gravide i norge er litt ekstreme iforhold til resten av verden, bare se på våre skandinaviske naboer..men 9 måneder uten alkohol er ingenting, men så er det jo de som plusser på alle månedene de ammer og, og da er vi oppe i snart 2 år...

Men hva er vitsen med å ha èn liten dråpe på tungen? Jeg er glad i vinen min jeg også, men aldri når jeg er gravid.

Og èn dråpe er jo bare et slag på kjeften, man få jo ikke smaken av vinen da, så da kan man jo like gjerne la være ;)

Og det er faktisk en del gode alkoholfrie viner man kan nyte. Eller som en annen nevner, drinker, bare i virgin utgaven.

Og helsedirektoratet sier selv at de ikke vet den nedre grensen for alkoholskader, altså om en teskje nå og da er farlig, men det aller beste er uansett totalavhold, da man ikke vet omfanget av hvor lite alkohol som skal til.

Og jeg vil ikke si at de som drikker en teskje, eller lar vinen rulle på tungen er totalavholds. Er man totalavholds, så SMAKER man ikke alkohol.

Før jeg ble gravid drakk jeg relativt ofte alkohol, og var forberedt på at dette kom til å bli vanskelig å holde seg helt uten.

Jeg tenkte derfor at en slurk av og til, ikke kom til å skade.

Det jeg opplevde etter at jeg ble gravid, var at alkohol overhodet ikke fristet. Ikke i det hele tatt! Trolig fordi jeg vet at det ikke er bra.

For meg er det mye vanskelige å holde seg unna spekemat og rød biff... men jeg klarer det fint. Det skulle jo bare mangle. Det er et stort luksusproblem, det som de fleste andre gravid-problem.

God alkoholfri påske! :-D

Jeg er med på en undersøkelse som noen jordmødre har om drikkevaner i svangerskapet. Grunnen til dem har det er for å få frem viktigheten av TOTAL avhold gjennom hele svangerskapet da alkohol er det stoffet som er MEST skadelig for fosteret!!!! Det er sykt, men sant! I det du drikker litt alkohold vil hjernecellene til fosteret slutte å formere seg til alhoholen er ute av kroppen til den lille, derfor kan det fort oppstå hjerneskader hos fosteret. Ved bare små mengder alkohol kan fosteret bli født med ADHD, dysleksi og konsentrasjonsvansker.

Så er det verdt å ta den sjansen når det KUN er snakk om 9 mnd?

NEI :)

Nyt et alkoholfritt svangerskap og nyyyt tiden med babyen i magen :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...