Gå til innhold

Ned i vekt etter fødsel og amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er overvektig nå og trenger og gå ned 15 kilo. men jeg ammer og vil ikke det skal gå utover baby.

Til nå går jeg trilleturer og drikker masse vann. prøver og spise salater men det reagerer baby på han reagerer også på grønnsaker. så det er veldig vanskelig og spise sunt.

Noen med noe tips?? Hvilke konsikvenser får de stoffene som går over i melka for baby??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke med de stoffene, men spis ofte og lite! Ei skive til frokost, ei ett par timer senere, så noe frukt eller grønt, så en skive, så litt middag... Skulle det skjære seg litt med at du bare måtte ha sjokolade, så er det ingen grunn til å la være å være sunn resten av dagen!

Hvis jeg bare måååå ha noe godt så pleier jeg ofte å trene først! Evt gå en tur. Da har man liksom forbrent godteriet på forhånd!

Ellers er det bare å gå i rask gange. Mye. Prøv en time hver dag! Ellers er jo mor og barn trim bra!

Skrevet

Pass på å spis grovt brød og unngå fint brød med lite fiber.

Her er en typisk dag for meg:

Frokost: Musli med melk

Mellomnmåltid: En frukt

Lunsj: To små brødskiver/knekkebrød med pålegg/stekt egg,eller salat

Mellommåltid: En liten neve nøtter

Middag: En passe porsjon middag med mye grønnsaker

Kveldsmat: Frukt

Jeg drikker nesten bare vann i løpet av dagen og unner meg heller et glass brus eller saft på kvelden hvis jeg har lyst på. Husk at lettbrus øker søtsuget. Kanksje du også kan prøve deg litt fram på grønnsaker. Det er ikke sikkert at babyen din reagerer på alt og det kan også hende at det går bedre å spise grønnsaker når han blir litt større

Skrevet

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Hvor gammel er babyen din? Det er ikke uvanlig at det tar noen måneder før man mister "svangerskapsfettet". Så lenge du fullammer anbefales det ikke å slanke seg (fordi det er lett at det går utover melkeproduksjonen, og man trenger mer næring for å lage nok melk under fullamming enn etter introduksjon av fast føde).

Slanking regner man som "aktiv slanking", altså lavkalori eller andre dietter, ikke sunt kosthold kombinert med lett trening (turgåing eller litt hardere trening - det man orker/føler for).

Det går fint an å spise sunt mens man fullammer. Det er også helt naturlig (og greit) å gå ned noen kilo i ammeperioden (det er dessverre også naturlig å ikke gå noe særlig ned...). Det vanlige er vel 0.5-1 kg/mnd for normalvektige, og kanskje noe mer for overvektige. Overvektige har mer å gå på før lavt energiinntak får konsekvenser for melkeproduksjonen.

Se http://ammehjelpen.no/artikkel/32/Slanking

Når det gjelder tungmetaller (som er det man er mest bekymret for i forhold til stor vektreduksjon i tillegg til lav melkeproduksjon) så er de fettløslige og lagres i kroppsfett. De frigjøres når man får mindre fett, uansett hvordan det skjer - om det er vel slanking eller melkeproduksjon. Konsentrasjonen av tungmetaller i fettet hos normal/undervektige er nok større enn hos overvektige, så også av den grunn kan overvektige gå ned litt mer enn normalvektige under ammingen uten at det av den grunn frigjøres tungmetaller. Mengden tungmetaller varierer etter hvor man bor og ikke minst hvor man HAR bodd gjennom hele oppveksten.

Men - tungmetaller er ikke noe man trenger å tenke på! Dersom man har en forsiktig vektreduksjon vil det frigjøres såpass små mengder at det ikke gjør noen skade, uansett om man fullammer eller ikke. Forskning fra andre deler av verden (der det har vært store utslipp eller konsentrasjon av tungmetaller, plantegifter og andre ting man er redde for at kan påvirke morsmelka) viser at barn som ammes har blitt mindre påvirket av disse stoffene enn det man "forventet", morsmelk har altså andre positive egenskaper som oppveier de negative. Det er veldig få steder man har anbefalt noe annet enn amming til tross for store giftutslipp.

http://tidsskriftet.no/article/1926343 har ganske mye informasjon om dette, med kilder til en del forsning.

Matportalen har informasjon om mat for ammende, det står noe om hva man skal unngå (og hvorfor) under "mer om" og "advarsler".

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/ammende/#tabs-1-2-anchor

Ellers gjør Vitenskapskomiteen for mattrygghet for tiden en nytte-risiko-vurdering av morsmelk (med tanke på miljøgifter), som forventes ferdig i løpet av 2012. De vil da oppsummere forskning som er gjort på dette de siste årene.

Gjest stårma
Skrevet

Hvor lenge siden er det siden du fødte? Jeg la på meg 25kg (!) under svangerskapet, veide ca 60kg før graviditeten. Nå 8 måneder etter fødselen veier jeg mindre enn hva jeg gjorde før jeg ble gravid. Mange kg forsvant av seg selv iløpet av de første ukene, så forsvant de gradvis og jeg har rast ned 2-3kg iløpet av den siste måneden. Vekten kan fort stå stille en stund før jeg plutselig raser ned 2-3kg. Jeg har ikke gjort noe stort prosjekt av å gå ned i vekt. Jeg spiser stort sett normalt sunt men må innrømme at søtsuget tar overhånd innimellom også. Det som har gjort at jeg har gått ned i vekt er ammingen og at vi går mye turer. Dager jeg evt har spist litt lite så merker jeg at det går ut over babyen, han blir mer sulten utover natten og må spise ekstra mye og ofte, så jeg føler at det jeg spiser går over i melken og gjør han mer mett evt om jeg produserer mindre når jeg spiser for lite.

Sånn ser vår dag ut:

Frokost: 2 knekkebrød med brunost, et glass juice eller melk, vann&vitaminer.

Lunsj 1: 2knekkebrød, juice eller vann

Går på tur ca 1-2timer i raskt tempo. Går ofte innom matbutikken på vei hjem og ender litt for ofte opp med å kjøpe en sjokolade.

Lunsj 2: knekkebrød/rundstykke/frukt/brød. På denne tiden snoker jeg gjerne rundt og spiser evt det jeg finner i kjøkkenskapene også

Middag: normal posjon og prøver å spise sunt, men varierer litt

kveldsmat: knekkebrød eller korn-frokostblanding

Jeg spiser mer nå enn hva jeg gjorde før graviditeten, kveldsmat spiste jeg aldri før men føler jeg trenger det nå pga natteammingen...

Skrevet

Hvor lenge siden er det siden du fødte? Jeg la på meg 25kg (!) under svangerskapet, veide ca 60kg før graviditeten. Nå 8 måneder etter fødselen veier jeg mindre enn hva jeg gjorde før jeg ble gravid.

Heldig du er da! :)

Jeg også la på meg bortimot 25 kg under svangerskapet (mye vann) men er desverre ca 8 kg unna startvekt fortsatt, 8 mnd etter fødsel... :(

Gjest stårma
Skrevet

Dette var ment som oppmuntring og ikke skryt fra min side altså:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...