Gå til innhold

Noen som har peiling på dette med engangsstønad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke rett på foreldrepenger, så tenkte å søke om engangsstønad. Men nå er det sånn at pappan er svensk, og vi skal flytte til Sverige før fødselen. Barnet vil derfor bli født i Sverige. Kan jeg alikevel søke om engangsstønad? Jeg er jo norsk, og vi flytter ikke enda..

Skrevet

Ja, så lenge du fortsatt er medlem i Folketrygden så har du rett på engangsstønaden.

Nav.no sier: "Du har rett til å få utbetalt engangsstønad dersom du får barn under utenlandsoppholdet hvis du er medlem av folketrygden på det tidspunktet du føder eller adopterer barnet"

Skrevet

Men jeg blir vel automatisk utmeldt av folketrygden når jeg flytter til et annet land? Det jeg tenkte var at siden stønaden blir utbetalt i uke 26, og da er jeg jo medlem av folketrygden. Har jeg krav på den da, selv om jeg flytter før fødselen og antageligvis blir utmeldt av folketrygden?

Skrevet

Dersom du fortsatt er medlem av Folketrygden på det tidspunktet du mottar stønaden så er det lovlig og greit.

Du kan også velge å vente med å melde utflytting til Sverige dersom dere flytter før stønaden kommer. Det er også lovlig og greit.

Et tredje alternativ, dersom dere flytter lenge før, er å opprettholde ditt meldmesskap i Folketrygden. Hvordan det gjøres er jeg usikker på, men jeg vet at det er mulig selv om man er utflyttet til et annet land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...