Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hippoღ
Skrevet

Noen som har tips til å få en 2 mnd gammel baby til å rape?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Vi slet også veldig de første ukene, og startet derfor med å gi han Minifom før ca annenhvert måltid. Hadde god erfaring med dette fra storesøster (som hadde kolikk), så tenkte det var verdt et forsøk.

Nå raper han som en voksen mann ;)

Er forresten snart 7 uker, og vi bruker mindre og mindre Minifom.

Gjest Hippoღ
Skrevet

Tusen takk for tips! Det skal prøves :)

Skrevet

Vi er heller ikke verdens beste til å rape. Her har det blitt bedre hvis jeg tar henne opp til skulderen min flere ganger under ammingen, ikke vente til hun ferdig for da er hun så døsig. Er 8 uker.

Skrevet

Min er også 2 mnd og vi sliter med og få han til og rape, men i noen dager nå så har jeg gjort noe som får han til og rape masse.

Legger han på magen påmin mage og hode hans på brystet mitt. sånn sovner han ofte. Men før jeg legger han ned sitter han med bena presset opp på magen min og da kommer de hehe helsestasjonen sa noen babyer trenger bevegelse for og få opp rapen

Skrevet

TÅLMODIGHET er nøkkelordet. Enkelte netter kunne vi holde pÅ i et kvarter og lenger. Det føltes som en evighet. Mitt tips er Å legge babyen pÅ ryggen, ta han opp over skulderen, stryke og stryke han over ryggen. Gjenta, gjenta helt til rapen kommer. For rape,ja det lønner seg.GÅ med babyen mens du stryker, legg han pÅ underarmen din (pÅ magen) stryk... Lykke til

Skrevet

Ja, tålmodighet er viktig ja :) Det er ikke unormalt å måtte vente mye mer enn et par-tre-fem minutter på rapen, eller et kvarter som den anonyme i natt sier. Bevegelse hjelper ofte.

Dersom barnet ikke er plaget av å ikke rape er det heller ikke nødvendig å gjøre det. Lufta kommer ut den ene eller andre vegen uansett, og det er ikke alltid det kommer i form av en "mannerap" (eller mannefis). Om man bærer barnet mye i bæresjal etc så vil det ofte erstatte "rapeløfting" fullstendig.

Godt sugetak eller andre ammestillinger vil også kunne hjelpe en del barn som svelger mye luft, uten at raping av den grunn nødvendigvis er noe tegn på at sugetaket er dårlig.

Skrevet

Vi hadde også det problemet de første månedene. Fikk beskjed om å legge han ned i ca 10 min for så å ta han opp igjen og prøve på nytt. Da gikk det som regel bra, men fikk beskjed fra helsesøster om at det ikke var krise om vi ikke fikk det til hver gang. Lufta kommer ut til slutt. Det kan også hjelpe å legge babyen på magen ved jevne mellomrom.

Skrevet

Jeg hadde også problemer m dette til eldsstemann. Prøvde alle mulige råd men han ville ikke rape. Så på 6ukers kontrollen kunne helsesøster fortelle meg at ikke alle babyer rapte, nettopp fordi de ikke super så mye luft. Så d kan jo være at babyen din også er sånn? Nr to hos Odd MÅ rape, ellers gulper han m en gang. Barn er så forskjellig! :-)

Skrevet

Her hender det også at hun rett og slett ikke trenger å rape. Og hvis hun må rape, kommer det ofte ikke med en gang. Jeg legger henne stort sett ned (ihvertfall på natta), og etter noen minutter merker jeg det på henne om hun brygger på en rap eller ikke. Hvis hun begynner å kave seg opp og etterhvert skrike, er det bare å løfte henne opp og da kommer rapen stort sett med en gang. Og hvis hun sovner eller forholder seg rolig så er det jo ikke noe problem ;)

Gjest Hippoღ
Skrevet

Takk for mange gode råd :)

Ang. Minifom så sa de på apoteket at baby bør være over 3 mnd. Og at det skal brukes i samråd med lege.

Babyen må rape for det blir så fort mageknip :( Men bevegelse og stryking på ryggen hjelper. Bruker lang tid noen ganger som dere nevner. Noen ganger kommer rap, mens andre ikke.

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Takk for mange gode råd :)

Ang. Minifom så sa de på apoteket at baby bør være over 3 mnd. Og at det skal brukes i samråd med lege.

Babyen må rape for det blir så fort mageknip :( Men bevegelse og stryking på ryggen hjelper. Bruker lang tid noen ganger som dere nevner. Noen ganger kommer rap, mens andre ikke.

Da tror jeg apoteket har gitt deg feil informasjon. Minifom er mot 3mnds kolikk, så det vil si at man som regel ikke trenger å bruke det lengre enn til barnet er 3 mnd. Så kanskje du hørte feil, fordi det er omvendt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...