Gå til innhold

Noen regnskapsførere her? Trenger sårt litt hjelp

Anbefalte innlegg

Hei

Har akkurat startet opp et enkeltmannsforetak. Har et firma som skal kjøpe varer fra meg, men siden jeg ikke er momspliktig enda kan jeg jo ikke føre opp moms på utgående faktura til dette firmaet. Men kan dette firmaet få tilbake moms for det om det ikke står moms på fakturaen jeg sender til de?

Skal også bokføre regnskapet selv og trenger litt basiskunnskap og regnskap. Hva er forskjellen på debet kredit og hvordan bokfører jeg inngående og utgående faktura. Har du en enkel bok å anbefalle som passer til mitt nybegynner nivå? Jeg lærer fort og er skolesmart så jeg vet jeg kan få til dette selv da jeg allerede har snakket med regnskapsfører og å bruke 25 000 til kun bokføring er uaktuelt når jeg i tillegg må få hjelp til skatt/moms og årsregnskap når den tid kommer.

Setter utrolig pris på svar da dette er første firma og ikke privatperson jeg fakturer til og vil ikke gå bak ryggen på de hvis de ikke får tilbake momsen.

Fortsetter under...

Det stemmer som hun over meg skriver, de får ikke tilbake momsen når de ikke betaler moms! Du lurer dem ikke, og de taper ikke på det!

Ang ditt andre spørsmål: Jeg får mange sånne spørsmål hele tiden, ettersom jeg jobber som regnskapsfører og folk vet det.. Mange som driver egne selskaper som gjerne vil spare noen kroner på regnskapsføring. NKI har studier som heter Regnskapsskolen (så det nettopp i en annen tråd), virket som gode innføringskurs hvis man ikke har mye regnskapsteori fra før. http://www.nki.no/hva-tilbyr-vi/regnskapsskolen#informasjon

Se også BAS-skolen, har inntrykk av at mange bruker den.

http://bas21.net/

Men et lite stalltips vil jeg allikevel komme med. Det høres ut som du må lære deg regnskap fra grunnen av, erfaringsmessig kommer du til å gjøre noen feil i starten, og disse må rettes opp senere. Vi (byrået mitt) får alltid mange henvendelser på denne tiden av året, enkeltpersonforetak eller små AS hvor eier har ført regnskapet selv, og bare trenger hjelp til selvangivelsen/årsregnskap. Vi tar ikke imot regnskap hvor saldobalansen ikke stemmer, og det er ganske utrolig hvor mange som kommer med ufullstendig materiale til oss. Mange ganger ender dette med at vi må føre bilagene på nytt igjen, og det blir da dyrere for kunden enn om den da hadde kommet med bilagene til oss i utgangspunktet. Dette fordi vi først bruker tid på å forsøke å få det til, med materialet vi får, inntil vi avgjør at vi ikke kommer til å klare å rette opp i gamle feil, og må gjøre alt på nytt.

Jeg vil derfor sterkt anbefale deg å ha regnskapsfører nå i starten, og heller overta regnskapet etterhvert. Du må vite at du forstår hva en balanse er, hvordan den skal vedlikeholdes, hvilke lover som gjelder (reskontroføring, aktivisering av eiendeler osv) før du tar på deg jobben med å føre regnskapet selv. Husk at det er du som plikter å følge de lover og regler som gjelder for deg!

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...