Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #1 Skrevet 1. april 2012 Her taper vi ca 10 000 i mnd når han skal i permisjon, synes det er veldig mye! Jeg valgte 80 % og da følger det han også, hadde ikke trodd at tapet skulle bli så stort....
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #2 Skrevet 1. april 2012 Føler med deg. Vi hadde ikke råd til 80 % her. Her taper pappan inntekt selv om vi velger 100% Og tapet skal vare i 12 uker. Fint at han skal få være hjemme lenge med barnet, men det blir for dumt når myndighetene skal bestemme hvor lenge. Ikke alle har råd. Før var det 4 uker, så kunne vi velge selv etter det. Lønner seg å regne ut om 80% lønner seg økonomisk, og heller spare penger selv og ta ulønnet permisjon. Med høy inntekt så er det mange som har høyere utgifter. KJedelig \å tape så mye.
Fjellrypa venter gutt nr 2 Skrevet 1. april 2012 #3 Skrevet 1. april 2012 Her taper vi penger både på mammaperm og pappaperm, men mest i mammapermen (jeg skal være borte fra jobb i 10 måneder) på 100 % og noe ulønnet i tillegg. Jeg har regnet ut at jeg taper en halv million på å gå hjemme med baby, mens pappaen også taper en god del de tre månedene han skal gå hjemme. Er det verdt det? Uten tvil! Men det er så klart tøft økonomisk dette året, men vi løser det ved å prioritere det som er viktig og disponere pengene på en fornuftig måte.
cent Skrevet 1. april 2012 #4 Skrevet 1. april 2012 Man taper alltid på å ta 80% dekningsgrad framfor å ta 100% (det står til og med i skjemaet til NAV om jeg ikke husker helt feil). MEN, tar du 100% dekningsgrad(lønn) og så 10 uker ulønnet permisjon etter det så bør du være klar over at du ikke har krav på sykepenger etc. dersom du skulle ha behov for det. Du sier dermed fra deg noen rettigheter som kan være gode å ha hvis det skulle skje noe.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #5 Skrevet 1. april 2012 Jeg kan ikke si jeg synes synd på folk som i utgangspunktet har en så høy lønn at de får dette "problemet". Tjener man så godt bør man være i stand til å legge litt til side når man vet at man får reduserte inntekter om 9 til 15 månder.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 1. april 2012 #6 Skrevet 1. april 2012 Her har ikke pappaen tatt perm, vi har ikke råd til det.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #7 Skrevet 1. april 2012 Dere som ikke har råd til pappaperm eller taper masse på det, er ikke spesielt synd i dere Vi er i den situasjonen at vi begge taper på å gå hjemme, men velger man å få barn så må man klare å ofre litt inntekt en periode. Man kan og velge å ta permisjonen gradert. Har man permisjon 1 dag pr uke f eks så blir ikke tapet så stort at man ikke har råd til å være hjemme. Er vel ingen som har tvunget dere til å få barn? Jeg kunne selvsagt ha tenkt meg at de oppjusterte til 7-8-9 G, men en plass må de jo sette grensen.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #8 Skrevet 1. april 2012 du om det.Ikke alle som har så veldig god råd.Her har vi kun råd til å spare 1000 i mnd.Jeg har netto utbetalt 12000 i mnd mannen netto 25.Valgte 80% lønn men ser nå at vi må utsette pappapermen.Ikke råd til det nå da mannen har vært permittert...Så ja syns synd på mannen osm virkelig har lyst til å være hjemme men ikke har økonimi til det
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #9 Skrevet 1. april 2012 du om det.Ikke alle som har så veldig god råd.Her har vi kun råd til å spare 1000 i mnd.Jeg har netto utbetalt 12000 i mnd mannen netto 25.Valgte 80% lønn men ser nå at vi må utsette pappapermen.Ikke råd til det nå da mannen har vært permittert...Så ja syns synd på mannen osm virkelig har lyst til å være hjemme men ikke har økonimi til det Er jo deres valg å ta 80%... Alle vet jo at man får mindre med 80% enn 100%.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #10 Skrevet 1. april 2012 Man går gravid i omlag 9 måneder så det er plenty med tid til å spare penger slik at man kan ta permisjon. Kan ikke forvente at staten skal dekke alt. Man har også et ansvar selv. Og klarer man ikke å spare og vil man ikke leve for litt mindre så er det frivillig å ta permisjon så man kan avstå fra å ta det dersom man ikke ønsker.
NoraLill82 Skrevet 1. april 2012 #11 Skrevet 1. april 2012 HI, det var trist at dere fant ut dette nå, og selv om andre her hoverer litt, så syns jeg faktisk informasjonen på NAVs sider er litt vel komplisert. Man kan godt si at alle vet at man taper på å ta 80%, men det er ikke så enkelt å regne på HVOR mye. Skjønner deg! Mamman til Will&Ailo, dere vet at dere kan ta ut permisjonen fram til barnet er 3 år? Feks 2 uker før og etter sommerferien i 3 år? Men husk at far må søke om fedrekvote FØR fellespermisjonen er over, ellers mister dere fedrekvoten. Mulig du visste det, men sånn i tilfelle
abella Skrevet 1. april 2012 #12 Skrevet 1. april 2012 Her taper vi ca 50.000 på min permisjon, ingenting på pappen sin permisjon. Men pappaen skal ha noen måneder ulønnet perm etter vanlig permisjon. Inntektstapet har ikke påvirket hvordan vi har lagt opp permisjonen. Vi har grei økonomi og har planlagt i forhold til dette.
Maitrollet Skrevet 1. april 2012 #13 Skrevet 1. april 2012 Det koster å få barn, slik er det bare. Vær glad du noe i Norge hvor du har mulighet til nesten ett år permisjon! Det er ikke mange land i verden som gir den muligheten!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 1. april 2012 #14 Skrevet 1. april 2012 HI, det var trist at dere fant ut dette nå, og selv om andre her hoverer litt, så syns jeg faktisk informasjonen på NAVs sider er litt vel komplisert. Man kan godt si at alle vet at man taper på å ta 80%, men det er ikke så enkelt å regne på HVOR mye. Skjønner deg! Mamman til Will&Ailo, dere vet at dere kan ta ut permisjonen fram til barnet er 3 år? Feks 2 uker før og etter sommerferien i 3 år? Men husk at far må søke om fedrekvote FøR fellespermisjonen er over, ellers mister dere fedrekvoten. Mulig du visste det, men sånn i tilfelle Ja, jeg vet det Men, pappaen kan ta ut avspasering på jobb,så litt tid får han med han og han var hjemme i 7 uker når han ble født for han fikk 2 uker betalt perm av jobben+ 5 uker ferie. Så for oss så funket det best å ikke ta perm. Jeg har heller ikke perm, valgte heller engangsstønaden, da jeg er på aap og tiltaket mitt var å søke om uføretrygd og vente på svar på det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå