Mamma´n til lillemor Skrevet 1. april 2012 #76 Skrevet 1. april 2012 Jeg og, litt som Marco (Marko), men synes det høres så mandig ut... Jeg sier ikke dette feil, men MANGE gjør det. Inkl. sjefen min. Irriterende. "I hytt og pine" Det er ingenting som heeeeter det!!!! Ordtakene går sånn: -i hytt og vær -død og pine Det er riktig at ordtakene opprinnelig var sånn, men jeg har alltid oppfattet i hytt og pine litt som å si trykkleif (i stedet for trykkfeil). Det er en feil man har gjort bevisst, fordi det liksom var morsomt. Så har det blitt sånn. Litt som: bake snakklengs også.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #77 Skrevet 1. april 2012 To get something straight...Denne reklamen er på trøndersk, han sier ikke Francois, men FRANSVAS, det er trøndersk for "tullkjerring" e.l. ;)hehehe må le:) Fransvas er trøndersk for tullkjerring e.l?! Hvorhen i trøndelag? Verdaln/steinkjer
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #78 Skrevet 1. april 2012 Jeg hadde passert 20 da jeg fant ut at "å kjenne lusa på gangen" handler om hvordan lusa går, og ikke i hvilket rom den er.. Hehe.. *rødme* :-) å kjenne lusa på gangen, betyr at man avslører en ting om en person. Hehe, meningen med sitatet har jeg forstått, det var hvordan man sier det. Som man sier gangen (som i måten man går) eller gangen (som i rommet). Ha ha ha, da passer jeg også inne her på forumet. *rødme*
Gjest Miryks Skrevet 1. april 2012 #79 Skrevet 1. april 2012 Trodde også i Dum og Deilig, så sang de "For jeg er dum og deilig, juba jubaaa. Ta meg foran speilet" osv.
Tatt på senga Skrevet 1. april 2012 #80 Skrevet 1. april 2012 #79, du klarte ihvertfall en linje lenger enn meg.. jeg sang "For jeg er Donald-deilig" Ellers har jeg en venninne som trodde sangen "We're going to Ibiza" var "We're going to eat pizza" Hahaha..
jente_80 Skrevet 1. april 2012 #81 Skrevet 1. april 2012 For en god stund tilbake var det en tråd her om sangtekster, om hva folk trodde de sang kontra det som artisten faktisk sang... den var morsom!!!!
prinsesse 07.01-12 Skrevet 1. april 2012 #82 Skrevet 1. april 2012 Jeg har lenge lurt på hva "hoppesagåsa" var i verstet " Hoppe SA gåsa, danse sa reven, så hopper vi så danser vi........" Hel til jeg en dag sang den til vesla og det gikk opp et lys at det var noe gåsa faktisk sa.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #83 Skrevet 1. april 2012 Jeg trodde at Varg Veum-oppstyret handlet om Varg Vikernes...
Serepta Skrevet 1. april 2012 #84 Skrevet 1. april 2012 Jeg sier pitte liten i stedet for bitte liten I Bergen sier vi også Pittelit, og Pitteliten.
Gjest Tullmusa83 Skrevet 1. april 2012 #85 Skrevet 1. april 2012 Trudde den sangen cause you are my unforseen sang cayse you are my Ann Kristin.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 1. april 2012 #86 Skrevet 1. april 2012 Jeg har ikke noen spesielle selv, tror jeg, som jeg kan komme på. Men samboeren min har et par fine; "det er hippsom og happsom" (hipp som happ) "kunstig pris" (gunstig pris) Forøvrig er det jo litt annerledes med de tingene der man egentlig vet hva som er riktig, men sier feil "med vilje" eller pga dialekt, som feks "misforstå meg rett" eller "trykkleif". Hytt og pine er jo en slik en- her sier man også i hytt og gevær, eller i hytt og pinevær. Det er bare blitt sånn, selv om sikkert de fleste vet hva det egentlig heter.
Marit 27 Skrevet 1. april 2012 #87 Skrevet 1. april 2012 Jeg sier pitte liten i stedet for bitte liten I Bergen sier vi også Pittelit, og Pitteliten. Da er jeg vel rett og slett bare litt "dialektforvirra" da
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #88 Skrevet 1. april 2012 I Maga khans sang trodde jeg de sang "bølle i støvet", det var ikke før jeg så sabeltann igjenn i voksen alder jeg hørte det var "bøy deg i støvet" Trodde vi så splitte mine brannseil.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #89 Skrevet 1. april 2012 måtte le av samboeren her som spurte meg om hvor Glampacken var(gladpack)
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #90 Skrevet 1. april 2012 Fikk noen fine av mannen her nå. Han har noen kollegaer og kamerater som bommer litt han ene trodde Saddam Hussein og Osama Bin Laden var den samme..... Den andre sier f.eks budnad i stedet for bunad, og stårfe (med litt lang å og veldig kort e) i stedet for storFE. Han er over 30 men tror ikke han vet hva det er.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #91 Skrevet 1. april 2012 "ro dæ ned nå, francoise, det e glansvask"`Altså både francoise og glansvask? Mannen sier "Ro dæ ned nå, Francoise." Det neste er dama som sier "Ke du tar mæ førr", eller lignende. Jeg har ingen problemer med høyre og venstre, men hvis noen ber meg om å gå i en himmelretning, stanser det opp. Jeg må gruble lenge for å finne ut hvor nord, sør, øst og vest er, selv på kjente steder. I tillegg er det en og/å-regel som jeg ikke har lest nøye nok, og derfor skrevet feil i alle år :-(
Anonym bruker Skrevet 1. april 2012 #92 Skrevet 1. april 2012 Apropos "Lusa på gangen" - så dreier det seg om gangen i betydningen gangelag. Det er et gammelt ordtak fra den tiden det var veldig vanlig med lus, ikke bare i hodebunn, men på resten av kroppen. Dette svarer Språkrådet på spørsmål om betydningen: "Dette er en gammel talemåte. Velkjente små og større dyr inngår ofte i slike talemåter, og poenget med å bruke dem er gjerne at en sammenligner mennesker med noe annet kjent. Før i tida var det vanlig å ha lus på kroppen, og det er disse dyra det er snakk om her, at en kjenner dem når en ser (eller føler) hvordan de går. Overført til mennesker er meningen at en kan vite hva en kan vente av noen, en kan kjenne igjen en viss (menneske)type. Uttrykket er negativt."
Gjest ronja røverdatter Skrevet 1. april 2012 #93 Skrevet 1. april 2012 Jeg sier også Henning Olsen om isen, selv om jeg inderlig godt vet at det heter Hennig Olsen. Noen vaner er vanskelige å vende, selv om det er mange år siden jeg begynte å vende den...
Fiemamma Skrevet 2. april 2012 #94 Skrevet 2. april 2012 ''Ro dæ ne no Françoise'' Noen ting er bedre på fransk, sier dama.... *ring ring* hehe, det er et vanlig jentenavn i Frankrike. Glansvask og fransvas? Niks. Pierre er navnet på mannen. Jeg har sagt isapor til isopor frem til jeg fant ut av brøleren som 18 åring Og denne er litt flau: trodde JERNIA het for Jennis til bare for noen år tilbake.. Skjønte ikke drittn av hvilken butikkjede denne Jennis var. Logoen har en a på slutten som kan se ut som en ''s'' med en type font.
Anonymor Skrevet 2. april 2012 #95 Skrevet 2. april 2012 Hehe mye moro her ja :-) Jeg har en litt pinlig en som jeg ikke helt fikk klarhet i før jeg skulle føde min førstefødte ; Jeg trodde nemlig når det var snakk om åpning at det var selve musa som åpnet seg til 10 cm..... Så jeg sa til jordmor under fødselen : Ja, nå står det på vidt gap der nede... Haha. Hun lo godt før hun forklarte meg hvordan det hang sammen :-)
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #96 Skrevet 2. april 2012 vel, jeg gav venniner en god latter da jeg spurte: sikkert dumt spørsmål, men hva er treer`n. He he he jeg er litt treig (og naiv) kanskje. Da er visst jeg også treig... Hva er treer'n? Eh, ja hva er treer'n? Er 31, burde jeg vite dette altså??? ;-D Det er å få penis i rompa. Ta`n i treer`n Unnskyld å ødelegge her, men rompa er toern. Treern har jeg alldri hørt om.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #97 Skrevet 2. april 2012 alltid sagt vaffal i stede for ihvertfall. Blitt bedre med årene. Lærte ikke å si kino, sjokolade og sånne type ord før jeg var over 20 år gammel. Skjønner nesten ingen vitser, føler meg skikkelig dum, og ler stortsett bare med fordi andre gjør det. jeg har ikke lært meg det enda, sier sj lyder hele tiden. utrolig vanskelig:P glemmer meg mange ganger med høyre og venstre:P
<3 duracellkanin <3 Skrevet 2. april 2012 #98 Skrevet 2. april 2012 dette her må være den værste av alle. men jeg trodde helt frem til for 2,5 år siden at Islam var et LAND!!! jeg var overbevist om at muslimene kom fra islam. slå den!! grografi er IKKE min sterke side for å si det sånn.. og ikke religion heller haha
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #99 Skrevet 2. april 2012 Jeg trodde frem til jeg var på leirskole at Mel Gibson = Melg Ibson....... :/
Anonym bruker Skrevet 2. april 2012 #100 Skrevet 2. april 2012 Hehe mye moro her ja :-) Jeg har en litt pinlig en som jeg ikke helt fikk klarhet i før jeg skulle føde min førstefødte ; Jeg trodde nemlig når det var snakk om åpning at det var selve musa som åpnet seg til 10 cm..... Så jeg sa til jordmor under fødselen : Ja, nå står det på vidt gap der nede... Haha. Hun lo godt før hun forklarte meg hvordan det hang sammen :-) haha, er det ikke musa som åpner seg da?? hva er det da? haha.. trudde det helt til jeg å..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå