Gå til innhold

Trenger anbefalinger :)

Yasmin ♡hvor.e.du.lille.spire♡

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg er lege selv, og vil kun gå til jordmor. Inntrykk av at de fleste gravide leger vil det ;)

Først og fremst fordi jeg opplever jordmor mer spesialisert på svangerskap og fødsel og at hun nok kan mer enn meg om det, og har bedre tid på kontrollene. Nå har ikke jeg noen andre sykdommer/medisiner e.l. som bør følges opp av lege og kan jo evt ta meg av det som skulle dukke opp selv..

Men tenker at en som ikke er lege, som ikke har spesielle andre sykdommer(stoffskifte, diabetes, etc) eller medisiner fint kan gå til mest til jordmor, med et og annet legebesøk innimellom kanskje..

De har et skjema her hvor jeg bor. Var litt oftere hos jordmor enn legen. Du må jo heller ikke gå på disse kontrollene. Eller velge og kun gå til en av de. Du må jo til legen på første kontroll ivertfall og ta en blodprøve. Og trenger du en sykemelding eller henvisning til fysioterapaut senere så er d legen som skriver ut d. Og legen vil gjerne måle blodprosenten litt uti svangerskapet. Noen jormødre kan og gjøre d.

Jeg føler og at jordmora har litt bedre tid til og snakke. Og d kan nok være veldig greit med første barn :)

Jeg venter mitt andre barn nå, og syns d har vært litt for mange kontroller. Men første gang så var d mye gøyere og følge utviklingen :)

Eg går på noen faste medisiner som står '' det er mulig at fosteret påvirkes. Rådføre deg derfor til lege eller apotek'' bør eg få legetime før normalt da før eventuelt å bytte til noe tryggere om de finnes av den typen? Legen min er barne spesialist men trur eg vil ha timene hos jordmor men litt usikker:/

I første svangerskap gikk jeg til lege første gangen, og så til jordmor deretter. Var bare innom legen en gang pga en sykemelding. Var superfornøyd med jordmor, så skulle ønske jeg kunne gå til henne igjen. Men nå har vi flytta, så da må jeg gå til ny jordmor. Regner likevel med at jeg går til jordmor på alle kontrollene med mindre det er noe medisinsk.

Gjest AnnaMathea

Gikk fast til jordmor. Fastlege ved behov, eks delvis sykemelding pga bekkemproblemer de siste ukene. Gikk også til min gynekolog for tidlig ul, der tok jeg alt av blodprøver og sånn. Veldig fornøyd med den løsningen!

Mye mer fornøyd med svar og oppfølging fra jordmor enn fastlege, og min fastlege da er også barnespesialist. Denne gangen har jeg ny lege og jordmor pga flytting, men satser på flest kontroller hos jordmor hvis hun er flink:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...