Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, leser en del på nettet at noen mister tileggene sine når de er sykemeldt, mens andre ikke gjør det.

Synes det er rart at folk forskjellsbehandles så går dermed utfra at den ene gruppen tar feil. mEn hvem er det?

Her er min situasjon.

Jeg er gravid i 12 uke har desverre ikke fast jobb men jobber fra 75%-100% stilling kombinert barnehage- Sykehjem.

Grunnen til at jeg nå har 75% er fordi jeg har vært kvalm så ønsker litt mer fri da, men regner med å gå opp til 100 % over påske.

Jeg har som sagt barnehage jobb der jeg kun får vanlig timelønn, men fra sykehjemmet har vi ulike tilegg for natt/aften/helg.

Har nå hørt om en jente som var i lik situasjon som meg som ble sykemeldt før permisjon og nå mener hun har mistet tileggene sine alle de 6 mnd man skal ha godkjent for å få foreldrepenger.

Jeg er litt usikker på om hun egentlig har mistet så mye da hun utfra det hun sier hun får utbet hver mnd tjener stortsett det samme som jeg gjør nå med tileggene.

Min lege sier man mister tileggene den mnd man er sykemeldt ikke for de mnd man allerede har "sikret seg"

Dette er nok pga at jeg kun er vikar og ikke fast ansatt.

Er nå redd for å gjøre noe feil slik at jeg også mister tileggene mine da jeg nå har utbetalt 75-100 % lønn pga tileggene. Mister jeg alle tileggene for alle mnd vil jeg nok "ryke" ned i 50% lønn.

(jobber stortsett hver helg og har de siste 2 mnd jobbet fulle nattevaktsmåneder)

Så jeg har rett og slett ikke råd til å miste de.

ønsker nå å finne ut hva som egentlig stemmer da jeg har mulighet til å jobbe hver dag i barnehage, noe som vil tilsvare fulle uker og mer penger om jeg mister tileggene.

Men da regner jeg med at jeg blir mer sliten siden barnehage er ganske tungt i mellom og siden jeg da må jobbbe 5 dager etter hverandre.

Men må man så må man :)

Dette ble veldi langt men håper noen vet hva som er riktig. ønsker nemlig ikke å gjøre feil valg, spes ikke når jeg har vist om det på forhånd.

På forhånd tusen takk :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143923754-610-mnd-og-sykemelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting er helt sikker at NAV betaler ikke tillegg som du får fra sykehjemmet. NAVfast lønn for betaler kunn fastlønn og det kan du se på lønnslipper hva er time/ uke eller måned.

Hvis du jobber på lørdag eller søndag og får utbatelt noe tilegg da dessverre NAV betaler ikke det.

Du jobber som vikar og du må lever arbeidskontrat slik at NAV kan se din stilling prosent og periode osv.

Vanligvis NAV har oversikt over siste tre års lønn og de har grunnlag etter de tre års inntektet di men de trenger ny opplysninger fra arbeidsgiveren din som forteller om lønnet ditt.

hvis gjeonmsnitt of siste tre års inntekt er høyere enn du har nå da NAV bruker den for å fastsette sykepenger eller foreldrepenger. ellers bruker de din nye lønnet for å fastsette grunnlaget ditt.

Her har du fått masse feilinformasjon...

Du har rett på tilleggene dine når nav beregner sykepenger/foreldrepengegrunnlag. Tillegg som du får på kveld, helg og tillegg for ubekvem arbeidstid tas med. Men du får ikke med tillegg som overtid og helligdagstillegg.

Nav trenger ikke noe arbeidskontrakt fra deg. Hvis de trenger den vil de be spesifikt om det, men det er i helt spesielle tilfeller.

Om du blir sykemeldt eller søker foreldrepenger skal din arbeidsgiver sende inn et inntekts-og skatteopplysningsskjema. Her får nav all den informasjonen din trenger som f. eks når du startet og din lønn. Det er altså din arbeidgsiver som oppgir din pånærende lønn til nav. Har du jobbet variabelt vil din arbeidgsiver regne et snitt av siste månedene, og i inntekten som oppgis tar arbeidsgiver også med tilleggene du har krav på å ha med.

Når nav så skal fastsette grunnlaget ditt er det riktig at de har tilgang på tre siste års inntekter.

Men snittet av disse tre årene brukes kun som sammenligningsgrunnlag. Er det mer enn 25% avvik mellom inntekten du har nå og snittet av tre siste år KAN nav skjønnsfastsette grunnlaget ditt. Dersom det er en forklaring på avviket, f eks at du har startet i ny jobb eller økt stillingsprosent så får du grunnlaget arbeidsgiver har oppgitt. Det er svært sjelden nav fastsetter grunnlaget til snitt av tre siste år, og det er hvertfall ikke i tilfeller som situasjonen HI beskriver.

Wella: hvor har du fra at nav bruker snittet av tre siste år dersom det er høyere? Det er jo helt feil!

Så konklusjon; du mister ikke tilleggene dine når sykepenger/foreldrepengegrunnlaget skal beregnes.

Hei Nisand, så lanh som jeg vet NAV betaler ikke tillegg , men kanskje du har mer info.

her er lit mer om beregning og jo det stemmer som du skrevet i fht. 25 % avvik

Når trygden yter sykepenger, fastsettes sykepengegrunnlaget ut fra den aktuelle ukeinntekten (§ 8-28), som omregnes til årsinntekt. Se likevel andre ledd.

Dersom omregnet årsinntekt etter første ledd avviker mer enn 25 prosent fra den pensjonsgivende årsinntekten, skal sykepengegrunnlaget likevel svare til den sistnevnte inntekten. Sykepengegrunnlaget fastsettes i så fall etter bestemmelsene i tredje, fjerde eller femte ledd.

Sykepengegrunnlaget skal svare til den pensjonsgivende årsinntekten som beregnes på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene (§ 3-12) som er fastsatt for de tre siste årene. Det gjennomsnittlige poengtallet omregnes til pensjonsgivende årsinntekt ut fra grunnbeløpet på sykmeldingstidspunktet.

Dersom sykepengegrunnlaget etter tredje ledd ikke er representativt for den pensjonsgivende årsinntekten på sykmeldingstidspunktet, fastsettes sykepengegrunnlaget ved skjønn ut fra den pensjonsgivende årsinntekten som kan godtgjøres på dette tidspunktet. Dette gjelder også for et medlem som ikke har pensjonspoeng for de siste tre årene på grunn av for lav inntekt.

For en arbeidstaker som blir arbeidsufør i et tidsbegrenset arbeidsforhold på under seks måneder, fastsettes sykepengegrunnlaget etter første ledd, selv om dette sykepengegrunnlaget avviker mer enn 25 prosent fra sykepengegrunnlaget etter andre ledd. Dette gjelder bare for det tidsrommet arbeidsforholdet skulle ha vart. Deretter kan det ytes sykepenger etter tredje eller fjerde ledd dersom medlemmet kan dokumentere inntektstap.

Her kommer lit info om tillegg som jeg mente :)

Lønnsinntekt og andre godtgjørelser som er resultat av arbeidstakerens egen arbeidsinnsats tas med når den aktuelle ukeinntekten skal beregnes. Tillegg for ubekvem arbeidstid og ulempetillegg for spesielle arbeidsforhold regnes med.

Godtgjørelser som helt eller delvis skal dekke utgifter i forbindelse med utførelsen av arbeidet, tas ikke med. Dette gjelder blant annet diettgodtgjørelse, bilgodtgjørelse, verktøygodtgjørelse og smussgodtgjørelse. Overskudd på utgiftsgodtgjørelser regnes med og gis den verdien som nyttes ved forskottstrekk av skatt.

Lønn for overtid tas ikke med. Overtidslønn skal likevel tas med når overtiden er pålagt i arbeidsavtalen som fast overtid og dette ikke er i strid med lovbestemmelser om arbeidstid.

God Påske. Vi lærer fr ahverandre . takk for info.

Annonse

Jeg vet desverre ikke helt sikkert hvordan de regner dette. Sendte en mail til mitt nav kontor der jeg lurte på dette, og han sa de kunne ikke gi meg et svar på hvordan de kom til å regne det ut på meg før jeg hadde opptjent disse 6 mnd.

Noen blir gjennomsnittsberegnet utfra inntekt de siste 3 år(dette gjelder nok for de som har vært ansatt i samme bedrift i 3 år uten så mye lønnstigning), noen blir gjennomsnittsberegnet disse 6 av 10 mnd(dette gjelder vist for de som har stor variasjon på lønn. Slik som han trodde jeg kom til å havne under. Og siste er denne 3 mnd som du beskriver dette er nok for de som har litt ujevn lønn.

Forstår det fortsatt slik at blir man sykemeldt får man vist et gjennomsnitt av hva man tidligere har jobbet minus tilegg selvsagt da det er umulig å si hvor mange seinvakter feks man ville hatt.

virker som at det lureste er å holde seg i jobb hele veien så man ikke mister noe, å heller jobbe litt redusert som jeg gjør slik at man får hvile litt mellom "slagene" :)

Her kommer lit info om tillegg som jeg mente :)

Godtgjørelser som helt eller delvis skal dekke utgifter i forbindelse med utførelsen av arbeidet, tas ikke med. Dette gjelder blant annet diettgodtgjørelse, bilgodtgjørelse, verktøygodtgjørelse og smussgodtgjørelse. Overskudd på utgiftsgodtgjørelser regnes med og gis den verdien som nyttes ved forskottstrekk av skatt.

Lønn for overtid tas ikke med. Overtidslønn skal likevel tas med når overtiden er pålagt i arbeidsavtalen som fast overtid og dette ikke er i strid med lovbestemmelser om arbeidstid.

God Påske. Vi lærer fr ahverandre . takk for info.

Dette er helt andre tillegg enn det man vanligvis har i en turnus.

Tillegg som regnes med når grunnlag skal beregnes er tillegg for kveld/natt og ubekvem arbeidstid.

Overtid, feriepenger og helligdagstillegg regnes ikke med.

Du finner dette hjemlet i § 8-29.

Hei Nisand, så lanh som jeg vet NAV betaler ikke tillegg , men kanskje du har mer info.

her er lit mer om beregning og jo det stemmer som du skrevet i fht. 25 % avvik

§ 8-28), som omregnes til årsinntekt. Se likevel andre ledd.

Sykepengegrunnlaget skal svare til den pensjonsgivende årsinntekten som beregnes på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene (§ 3-12) som er fastsatt for de tre siste årene. Det gjennomsnittlige poengtallet omregnes til pensjonsgivende årsinntekt ut fra grunnbeløpet på sykmeldingstidspunktet.

For en arbeidstaker som blir arbeidsufør i et tidsbegrenset arbeidsforhold på under seks måneder, fastsettes sykepengegrunnlaget etter første ledd, selv om dette sykepengegrunnlaget avviker mer enn 25 prosent fra sykepengegrunnlaget etter andre ledd. Dette gjelder bare for det tidsrommet arbeidsforholdet skulle ha vart. Deretter kan det ytes sykepenger etter tredje eller fjerde ledd dersom medlemmet kan dokumentere inntektstap.

Når grunnlag skal beregnes brukes først 8-28 som du viser til her. Så bruker § 8-30. Første leddet i 8-30 viser til 8-28.

Så ser i 8-30 at dersom det er 25% avvik mellom det som kommer frem av 8-28 (inntekt som er oppgitt av arbeidgsiver) og snitt av tre siste år, så skal grunnlaget beregnes etter tredje eller fjerde ledd i 8-30.

Er det fortsatt slik at de tar utgangspunkt i de 3 siste utbetalte lønningene, før man ble sykemeldt?

Det kommer an på hva slags inntekt du har.

Har du fast og varig inntekt legges siste 4 uker til grunn.

Jobber du som vikar og har variabel lønn legges ofte 3 siste mnd til grunn. Dersom de 3 siste mnd ikke gir et riktig bilde av ditt inntektstap kan de 6 eller 9 siste mnd legges til grunn. I noen tilfeller siste året.

Hensikten er at man finner det grunnlaget som gir et riktig bilde av inntekten du taper når du er i permisjon/sykemeldt.

Jeg vet desverre ikke helt sikkert hvordan de regner dette. Sendte en mail til mitt nav kontor der jeg lurte på dette, og han sa de kunne ikke gi meg et svar på hvordan de kom til å regne det ut på meg før jeg hadde opptjent disse 6 mnd.

Noen blir gjennomsnittsberegnet utfra inntekt de siste 3 år(dette gjelder nok for de som har vært ansatt i samme bedrift i 3 år uten så mye lønnstigning), noen blir gjennomsnittsberegnet disse 6 av 10 mnd(dette gjelder vist for de som har stor variasjon på lønn. Slik som han trodde jeg kom til å havne under. Og siste er denne 3 mnd som du beskriver dette er nok for de som har litt ujevn lønn.

Forstår det fortsatt slik at blir man sykemeldt får man vist et gjennomsnitt av hva man tidligere har jobbet minus tilegg selvsagt da det er umulig å si hvor mange seinvakter feks man ville hatt.

virker som at det lureste er å holde seg i jobb hele veien så man ikke mister noe, å heller jobbe litt redusert som jeg gjør slik at man får hvile litt mellom "slagene" :)

Gjennomsnitt av siste tre år brukes i helt spesielle tilfeller. Det er sjelden vikarer som jobber variabelt regnes etter snitt av tre siste år. Eksempelet du viser til her om at de som har jobbet i samme bedrift siste år uten lønnsstigning får snitt av tre siste år er nok ikke riktig. De som har fast lønn og har hatt det over lang tid er et typisk eksempel på de som får grunnlag etter 4 siste uker. Men inntekten vil nok være lik den de har hatt siste år.

De som har variabel lønn i opptjeningstid vil få regnet et snitt av 3/6/9 siste mnd, evt siste år i noen tilfeller.

Om man blir sykemeldt får man med kvelds/natt tilleggene på sykepengene. Det har ingen betydning at man ikke vet hvor mange senvakter man skal ha. Grunnlaget beregnes etter hva man tjente FøR man ble syk, og ikke etter.

Det vil si at når det regnes et snitt etter 3/6/9 mnd så tas kveld/natt tillegg med i grunnlaget. Har man f. eks hatt mange senvakter siste 3 mnd før sykemelding så får man et høyere grunnlag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...