Gå til innhold

Straff eller konsekvens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen på straff og konsekvens?

Jeg oppfatter det slik at konsekvens er noe som følger naturlig av en handling. Roter du må du rydde opp igjen, ødlegger du noe må du reparere det eller betale for en erstattning, nekter du å spise må du gå sulten osv.

Straff derimot oppfatter jeg som noe andre, ofte foreldrene, kommer med i tillegg for å markere at noe var en gal handling.

Her inne ser jeg ofte at å inndra privilegier som TV tid ikke blir oppfattet som straff men konsekvens, selv om det ikke r noen logisk sammenheng mellom handlingen og "konsekvensen". Er "knsekvens" bare et mer moderne ord for straff?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja sånn er det. Vi liker å pynte på det vi gjør sånn at det høres mer pedagogisk ut. Av en eller annen merkelig grunn tror vi jo at det er veldig viktig å være "pedagogiske" i familien.

Skammekroken har jo også blitt omdøpt til time-out. Og så kaller vi bare time-out for en konsekvens og er fornøyd fordi "det funker!". Det visst jo besteforeldrene våre også så det er jo ikke noe nytt. Om det er sunt for barna er mindre viktig for mange.

Skrevet

Jeg er lærer, og bruker aldri ordet straff. Holder meg kun til konsekvens. Og jeg er enig med deg; det er en følge av en handling.

Tror at man idag vil bevisstgjøre barn på flere av valgene de tar, ikke bare de som har en negativ konsekvens og sånn sett vil føre til "straff". Kanskje det er derfor man snakker mest om konsekvenser?

Jeg forteller mine elever i 1. trinn at de alltid har et valg, og må ta konsekvensene av dette. Ja, jeg har bestemt at det skal være ro i klassen, men det er elevene som faktisk må bestemme seg for å være det. Vi snakker mye om konsekvenser av valg, både positive og negative.

De negative konsekvensene (straffen) blir noe de "velger" selv, og kanskje blir de mer motivert til å velge annerledes neste gang. :-)

Skrevet

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme som deg hi.

Jeg syns ikke det er noe galt i at barn får straff.(ikke fysisk selvfølgelig)

Barn har ikke noe vondt at å få straff.

Gjør man noe galt så får man straff. Sånn er det for voksene og sånn er det for barn.

Jeg syns barn i dag slipper alt for billig unna når de har gjort noe galt, det er derfor det er så mange ufordraglige unger nå til dags.

Barn i dag har ikke respekt for feks lærere ol..

Jeg har en bekjent som har et barn som ble innlagt på psykriatisk avd pga at han ble mobbet så fælt på skolen, han har veldig angst og må gå på medisiner pga av dette. Han har ikke gått på skolen siden des. Han er 9 år! Han har det så jævlig pga at foreldrene til mobberne ikke gjør noe med de små jævelungene sine!

Skrevet

Å bli straffet kan jo være en konsekvens av en handling. Det er jeg enig i, men jeg synes likevell barn bør lære forskjellen pÅ konsekens og straff. Om du rÅkjører med bil kan en konsekvens være at du krasjer og blir alvolig skadet. Det ville være en konsekvens og ingen straff. Om du derimot blir tatt og fÅr en bot for rÅkjøringen er det en straff.

Skrevet

Dersom et barn mobber et annet fortjener det ikke straff?

Hadde mitt barn mobbet noen skal jeg love det hadde vanket både konsekvenser og straff. Konsekvensen ville feks vært å troppe opp på døren til barnet som ble mobbet og bedt om unskyldning.

Staffen ville vært ingen feks ukelønn, ingen spilletid og ingen tvtid( for dette er straff som svir) og vi ville snakket om det som hadde skjedd til det kjedsomlige og til alvoret sank inn.

Ja til både konsekvenser og staff som svir!

Skrevet

konsekvensen av en handling er at vedkommende får en straff, så enkelt er det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...