Leirha Skrevet 29. mars 2012 #1 Skrevet 29. mars 2012 Det er bare til å hive seg på med moroheter fra fødsel om dere har noe å komme med, utsagn fra den fødende eller far? Opplevelser fra deg selv eller andre? TIng du har gjort selv, eller som bare er morsomme å dele. Har hørt flere festlige ting oppgjennom.. 1- Fortalt av en jordmor og er en sann historie ( denne historien ler jeg en del av). En kvinne kom inn til føden og mente at fødsel var nær forestående. Jordmor sjekket åpning, men det var ingen åpning å finne. Det var lukket og aldeles ikke avflatet, og ikke særlig modent. Den fødende syntes dette var rart for hun hadde gode rier, og hadde hatt det en stund. Jordmoren sjekket for åpning en stund senere, men det var ingen framgang. Ikke lenge etter mente kvinnen at hun måtte presse, så jordmoren sjekket åpning igjen...Og fant heller ikke nå noen tegn til åpning og fortalte dette til den fødende. Men kvinnen hadde pressrier, og jordmoren var ganske forvirret over dette. Da ungen kom ut skjønte hun med en gang hva som hadde hendt. Ungen kom med ansiktet først... Det hun hadde kjent på hele tiden, var barnets munn.
prøver1991 Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 for en syyyyk historie! hu jordmora måtte ha vært klin gærn alltså :S
Leirha Skrevet 29. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 29. mars 2012 for en syyyyk historie! hu jordmora måtte ha vært klin gærn alltså :S Neinei, det var en dreven jordmor, hadde jobbet i mange år. Men at ansiktet kommer først er veldig sjeldent.
Selja Skrevet 29. mars 2012 #4 Skrevet 29. mars 2012 Haha, enda bra hun ikke ble sendt hjem igjen! Jeg hadde en grei fødsel, men var rimelig lei mot slutten. Da jeg endelig fikk beskjed om at hodet var ute tenkte jeg i mitt stille sinn at nå var det endelig over, nå kunne de ta ham, og brølte ut "Ja men så få ut resten av ham da!"
Mamma til to guttegull Skrevet 29. mars 2012 #5 Skrevet 29. mars 2012 Da vi fikk gutten vår får snart 21 mndr siden, var mannen min fast bestemt på å stå oppe ved hodeenden under hele fødselen. Han skulle under ingen omstendigheter se noe "der nede". Gutten vår ble født og pappa'n ble tatt med ned til den andre enden av føderommet for å veie, måle og stelle lillegutt, mens jeg skulle "føde" morkaka og sys litt. Jordmora som skulle fikse meg ba meg om å presse slik at morkaka kunne komme, samtidig som hun skulle dra forsiktig i navlesnoren. Joda, jeg presset jeg og morkaka kom, men jordmora var ikke helt klar. Hun vimset med noe annet. Og PLASK rett i gulvet sammen med 450 ml blod datt morkaka. Pappa'n snudde seg og fikk sett det hele. Det gikk bra med han, men jeg skulle gjerne hatt ansiktsuttrykket hans på video
Leirha Skrevet 30. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 30. mars 2012 Har lest noen gode historier i jordmorblad da jeg jobbet på føden i sommer, jeg lo så tårene trillet. Husker ikke så mange, men noen kan jeg dra fram. Det er tydelig at mange fedre stresser litt når kvinnen går i fødsel - En far ringte føden og sa at han trodde konen skulle føde og lurte på om det var fult på føden, for han hadde fått med seg at det var fødselsboom akkurat da. Så han lurte på om det var plass.. Joda sa jordmor, her har vi plass, ta med en feltseng og kom dere, sa hun. Jordmoren syns det tok ganske så lang tid og begynte å bli bekymret. De kom til slutt, mannen med et glis om ørene og fortalte at han til slutt hadde funnet en felstseng, men det var jammen ikke lett midt på natten! Moralen i den historien? Tja, tenk deg om før du slår an en spøk kanskje? Er det virkelig situasjonen og den riktige personen å spøke med? Stakkar far, trodde vel gjerne det var helt vanlig med en felstseng på føden i travle tider... - En annen far ringte føden ganske hysterisk og nærmest ropte inn i telefonen at konen skulle føde,og at barnet sikkert kom hver øyeblikk! Jordmoren spurte om det var første barnet eller andre barnet. -Nei! Det er faren!
bamali 2rosa og 1blå Skrevet 30. mars 2012 #9 Skrevet 30. mars 2012 Denne har jeg lest et eller annet sted. En småhysterisk far ringte føden og fortalte at vannet hadde gått. Jordmoren spurte om hodet til babyen var festet. Hvorpå faren brøt ut: Hva?!? Ligger den i flere deler der inne???!!???
Hannepålandet Skrevet 30. mars 2012 #10 Skrevet 30. mars 2012 Søstra mi sa til jordmor lettere oppgitt da ungen sto i åpningen " Men så ta han ut da!"
Leirha Skrevet 30. mars 2012 Forfatter #11 Skrevet 30. mars 2012 Denne har jeg lest et eller annet sted. En småhysterisk far ringte føden og fortalte at vannet hadde gått. Jordmoren spurte om hodet til babyen var festet. Hvorpå faren brøt ut: Hva?!? Ligger den i flere deler der inne???!!??? Haha Det har jeg opplevd selv også! Eksen min studerte til å bli psykolog og anså seg selv for å være ganske belært og trodde han visste ganske så mye. (men han visste ikke alt). Vi var i 50årsdag hvor jeg kom i snakk med en mann som ventet at dattera skulle føde om kort tid. Han fortalte at hun hadde fått bekreftet at hode nå var festet seg. Hvor eksen min (stakkar) utbrytter forferdet, men i alle dager, dere kan da ikke tro seriøst at hodet til babyen IKKE er festet! Den blir ikke skrudd sammen i det den kommer ut heller! Jeg måtte bare se rart på ham, for han trodde tydeligvis at vi var helt på blåbærtur.
holaho Skrevet 30. mars 2012 #12 Skrevet 30. mars 2012 Jeg hørte en jeg syntes var morsom en gang... Pappaens første kommentar da han så barnet: "Oj, en dverg!" (dette var et helt vanlig barn på rundt 50cm)
Leirha Skrevet 30. mars 2012 Forfatter #13 Skrevet 30. mars 2012 Jeg hørte en jeg syntes var morsom en gang... Pappaens første kommentar da han så barnet: "Oj, en dverg!" (dette var et helt vanlig barn på rundt 50cm) Det er da jeg lurer på hvor store barn han forventer vi skal bære frem
Valmuen Skrevet 30. mars 2012 #14 Skrevet 30. mars 2012 Når mamma skulle føde søsteren min lå hun og presset og når hodet var på vei ut sa jordmoren "Ta fat!" (som i "press skikkelig nå", hun er dansk), og min mor tar tak i ungen med begge hender og drar henne ut
Leirha Skrevet 31. mars 2012 Forfatter #15 Skrevet 31. mars 2012 Kom nettopp på en liten morhoet fra da jeg jobbet som barnepleier på føden. Barnepleieren er jo jordmorens medhjelper og det varierer fra fødsel til fødsel hva oppgavene er. Det gjelder å både lese situasjonen og jordmor, hva hun ønsker, for vi skal snakke minst mulig. Det varier alt fra å finne fram ting jordmor trenger,holde beina til den fødende, gi press på magen hvis ungen må hjelpes ut, ta på CTGbelte.. Men en ting vi ofte gjor, er å skru ned lystgassen når pressriene begynner. Skrur ned på lystgassmengden og øker O2-mengden. Dette er nødvendig for pressriene blir lite effektive av lystgass, den fødende konsentrerer seg med om å pyste i maska enn å presse, og riene blir heller ikke så effektive. (Selv om jeg selv ikke fatter og begriper hvordan en kvinne med pressrier klarer å holde maska til ansiktet, jeg haraldri klart det selv). Uansett, å ta fra en fødende kvinne lystgassen er ikke alltid populært, og derfor så gjørs dette ofte ubemerket, ve å stille opp oksygenet så trøkket i maska blir det samme. Hun som fødte hadde begynte på pressriene, og de var lite effektive,hun knuget maska til ansiktet. Jeg spurte så jordmor forsiktig om jeg skulle skru ned lystgassmengden. Spørsmålet var selvfølgelig ment til jordmor, men i det jeg åpner munnen blir det helt stille i fødestuen..... Så den fødende får med seg dette. Hvorpå hun svarer "DET SKAL DU FAEN MEG IKKE FINNE På EN GANG!!!" Jeg blir ganske paff, men vi ler av det etterpå. Men når neste pressri begynner, hvisker jordmor meg stille i øret... Skru ned lystgassen. Riene blir deretter effektive, og babyen kommer strax etter det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå