Gå til innhold

Svangerskapskontrollene, eneste jeg gruer meg til!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare vært på et svangerskapskontroll, men det var og ble til et mareritt for meg med tanke det å veie meg! Jeg har siden jeg ble tenåring hadd et unormalt forhold til vekten min, å det å se at jeg går opp å hvor mye er helt forferdelig! Jeg gruer meg så fryktelig til neste kontroll nå å har mest til å avlyse bare pga veinga. Og helsekortet ligger enda hos legen og jeg har IKKE lyst å hente det pga at vekta står der. Jeg er livredd for at samboer skal klare å glimte at vekta mi står der, jeg høres kanskje gal ut men det sliter noe helt sykt på meg! Er det slikt at man MÅ veie seg? Kan ikke det være noen unntak?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har veid meg på kun én av kontrollene, hos legen. Jeg må innrømme at jeg ikke likte det, selv om jeg ikke har noe problem med vekta mi. Men hos jordmor sier jeg bare opp vekta jeg hadde fra mi egen vekt hjemme.

Kan du ikke spørre om du kan veie deg hjemme, skrive det på en liten lapp og gi den fra deg sammen med urinprøva, og at lege eller jordmor bare skriver inn dette tallet uten å ha særlig fokus på dette, i alle fall ikke på kontrollene. Så kan dere heller sette opp en egen time hvor vektproblemene dine er i fokus, og diskutere om dette er noe du bør få videre hjelp til.

Skrevet

Legen min sa at man kan veie seg hjemme. Alternativt kan du si at du ikke ønsker å veie deg. Jeg har sagt at jeg ikke vil stikkes i fingeren hver gang, enda legen mener jeg bør gjøre det som rutine. Husk at alt dette er frivillig, men at det er på eget ansvar dersom man velger bort noe.

Håper det ordner seg for deg. :)

Skrevet

kan jeg spørre hva vekten din er på siden du sliter med dette?

sist svangerskap var jeg overvektig, da gruet jeg meg til å gå på vekta, men denne gangen var jeg normalvektig.

å da var det ikke like ille føler jeg.. men liker ikke å at vekta går oppover, men samtidig så må jeg bare la være å fokusere på akkurat det. vet det er til barnets beste, å jeg kan fokusere på vekta mi når babyen er født <3

Skrevet

Forstår deg veldig godt jeg! si heller hvor mye du veier..vær ærlig og si at du liker å gå på samme vekten,din egen !! mye bedre å være bare ærlig!jeg ville tatt det opp med jordmor neste gang?ofte hjelper det å snakke med en fagperson som garantert har vært bort i det før!! vet hvordan du har det,man blir så misunnelig på de som kan akseptere st vekta går opp,sikkert vanskelig for andre som trives med kroppen sin å forstå ..ønsker deg lykke til videre

Skrevet

Jeg har bare sagt at jeg ikke vil veie meg. Ikke noe å diskutere en gang, for det er jeg som bestemmer, ikke helsevesenet AS. Og det går helt greit det. Det hender jeg veier meg hjemme, men ikke ofte. Men å liksom skulle tilstå for staten hva jeg veier... Næ. Det appelerer fint lite til meg. Men jordmor har fått beskjed om å sette ned foten dersom hun synes jeg ser avvikende ut fra normalen, med tanke på svangerskapsforgiftning og slikt. Da kan man visst gå opp mye i vekt. Men, det vil man jo se da.. Men dersom hun vurderer det slik at kontroll av vekt er viktig for enten meg eller mini, vil jeg selvfølgelig veie meg. Men ikke ellers gitt

Skrevet

Jeg har bare sagt at jeg ikke vil veie meg. Ikke noe å diskutere en gang, for det er jeg som bestemmer, ikke helsevesenet AS. Og det går helt greit det. Det hender jeg veier meg hjemme, men ikke ofte. Men å liksom skulle tilstå for staten hva jeg veier... Næ. Det appelerer fint lite til meg. Men jordmor har fått beskjed om å sette ned foten dersom hun synes jeg ser avvikende ut fra normalen, med tanke på svangerskapsforgiftning og slikt. Da kan man visst gå opp mye i vekt. Men, det vil man jo se da.. Men dersom hun vurderer det slik at kontroll av vekt er viktig for enten meg eller mini, vil jeg selvfølgelig veie meg. Men ikke ellers gitt

Så det går greit det da?:) For jeg tenker at tisseprøver, blodprøver og blodtrykk er det som betyr noe, klarer helt ikke å forstå hvorfor det skal veies..?! Jeg kommer nokk til å si i fra på neste kontroll at det ikke skal veies noe, å tror jeg skal spørre om et nytt helsekort der startvekten ikke står :) takk for svaret :))

Skrevet

Så det går greit det da? :) For jeg tenker at tisseprøver, blodprøver og blodtrykk er det som betyr noe, klarer helt ikke å forstå hvorfor det skal veies..?! Jeg kommer nokk til å si i fra på neste kontroll at det ikke skal veies noe, å tror jeg skal spørre om et nytt helsekort der startvekten ikke står :) takk for svaret :))

Jeg sa at jeg går på vekten hjemme samme dag som kontroll hos jordmor eller legen, det var ikke noe problem det. Nå står det på helsekortet at jeg kontrollerer vekt selv.

De kan ikke tvangsveie deg :)

Skrevet

Ingen kan tvangsveie deg, så det velger du selv :) Har det på samme måte som deg, har angst for å veie meg. Veier meg hjemme, og passer vekten selv. Sier ifra hvis det skulle skje noe drastisk bare :)

Skrevet

Liker det ikke jeg heller, selv om jeg er slank... Jeg veier meg hjemme, og oppgir vekta på kontroll. Synes det blir det beste for min del, for er jo den vekta jeg veide meg på før jeg ble gravid, og dermed den som er mest nøyaktig i forhold til hva man går opp...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...