Anonym bruker Skrevet 29. mars 2012 #1 Skrevet 29. mars 2012 Jeg må levere inn en Hemofec test over påske, noe som betyr jeg må leve på strengt kosthold i påska (ikke mye jeg kan spise ser det ut til, ut i fra lista). Men vet noen om sjokolade eller marsipan kan spises? Det står moderat på melkeprodukter, og da utgår vel melkesjokolade? Men hva med mørk (70%) sjokolade? Dumt hvis jeg ikke kan kose meg med noe i påska, men vil ikke ta sjansen på å få feil resultat på testen heller. Og hva vil egentlig moderat mengde melkeprodukter si...
geitemarken Skrevet 29. mars 2012 #3 Skrevet 29. mars 2012 Hm, hemofec er for å teste blod i avføringen og av det jeg vet så er det bare jerntabeletter du skal holde deg unna da. Men har du fått et skriv med deg så forholder du deg til det. Hvis ikke ringer du til den som ønsker at du skal ta denne prøven og undersøker hva som egentlig menes.
NormaJean Skrevet 29. mars 2012 #4 Skrevet 29. mars 2012 Hmm, hva for en liste er det du har fått? Hemofec skal jo sjekke for blod i avføringen din. Kostholdet ditt skal jo ikke reguleres? Er du sikker på at du ikke har fått en diettliste til en annen form for undersøkelse utlevert ved en feil? Hadde jeg vært deg så hadde jeg ringt den personen som har utlevert testen og forhørt meg en gang til. Sier ikke at det er feil, men jeg har aldri vært borti at en pasient skal ha diettplan i forbindelse med hemofec. Men er det sånn at de mistenker feks at du har chrons eller ulcerøs colitt? tenker bare på forbindelsen mellom hemofectesten og matinntaket ditt.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2012 #5 Skrevet 29. mars 2012 Hemofec er for å teste blod i avf.. og kan sees samme dag. dersom du skal utelukke noen sykdommer osv.. skal du holde normalt kosthold frem til du får bedskjed om noe annet.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2012 #6 Skrevet 29. mars 2012 Jeg fikk utlevert testpakningen, der det utenpå står listet opp en hel rekke med matvarer som ikke kan spises, hva som kan inntas moderat og et par ting som kan spises. Skal gå på denne dietten i 7 dager, de tre siste dagene skal jeg ta avføringsprøver. Så jeg trodde det var noe alle måtte gjøre siden det står sammen med bruksanvisningen? (altså ikke noe vedlagt ark, men trykt på pakningen fra produsenten). Jeg har vært plaget med dårlig mage i 6-7 uker og skal sjekke om det er blod i avføringen.
NormaJean Skrevet 30. mars 2012 #7 Skrevet 30. mars 2012 Da skal jeg ikke si at det er feil;) Men jeg har aldri vært borti ett sånt opplegg for kun en hemofec. Hva heter testen/produsenten? Dette må jeg sjekke opp på jobben;)
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2012 #8 Skrevet 30. mars 2012 Hei. Hemofec er er avføringsprøve som tas for å se om det er blod i avføringen. Det er visse forhåndsregler du må ta ift mat som kan gi falsk positivt utslag på prøven. Som f.eks rødt kjøtt, rødvin, rødbeter, fisk med mørkt kjøtt(laks, tunfisk, makrell og sardiner), blomkål, pepperrot, rå tomater, reddiker, melon, bananer og soyabønner. Slik mat kan gi falske positive resultater. Det samme gjelder alkohol. Du må heller ikke bruke følgende medikamenter 4 dager før prøven tas og i prøvetiden: acetylsalisylsyre, kortisonpreparater, askorbinsyrepreparater (medikamentene kan fremkalle blødninger i ventrikkel/tarm eller aktivere et ulcus) og jernpreparater Til informasjon er det også viktig at du tar disse 3 forskjellige dager og at den oppbevares i kjøleskapet frem til den leveres helsepersonell for testing. (kjøleskapet er også for at det ikke skal kunne gi falskt utslag)
NormaJean Skrevet 30. mars 2012 #10 Skrevet 30. mars 2012 Du anonym 08:58. Dette jobber du tydeligvis med, mtp på ditt utfyllende svar. Spørsmål: mine pasienter går gjerne på albyl e, prednisolon osv. Hvorfor er det slik at det tydeligvis er forskjellig praksis på disse tingene? Jeg har aldri vært borti ett diettopplegg i forkant av hemofec. Dog er pasientene inneliggende og som oftes tas hemofec pga feks lav HB Vil det si at fordi pasientene ikke har seponert medisinene i forkant at man egentlig må anta at vi får ofte falsk positive svar? Nå kan de ikke akkurat slutte å ta albyl e og prednisolon da, hehe
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2012 #11 Skrevet 30. mars 2012 Produsent ja, hmm... det står bare HEMO-FEC TEST, og så IVD i en firkant, og CE. Til deg som kan litt om dette: hvor forsiktig må man være med melkeprodukter? Der står "moderate mengder".
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2012 #12 Skrevet 30. mars 2012 Det stemmer det som HI sier, jeg fikk selv med meg en hemofec test fra legen i dag. På testpakningen står det en hel liste over ting man skal unngå. Men min lege sa at det som var viktig, var at jeg ungikk blodmat fordi det kunne gi feil på prøvene, ellers så skulle jeg ikke bry meg så mye om alt det som sto der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå