Gå til innhold

Når sender dere inn papirer til NAV om svangerskapspermisjon?

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å vente til jeg får KS-dato, men får ikke time før i uke 34... Er det for seint?

For KS blir jo 7-10 dager før termin, og jeg må ta ut 3 uker persmisjon før termin. Da er vi allerede på uke 36... da har altså NAV max 2 uker til å behandle søknaden?

Høres knapt ut....

Fortsetter under...

Du har already fått termin dat fra fastlege eller jordmor. Du kan bare sende papir til NAV ( søknadskjema og tremin attest ) i tillegg kontakt til arbeidsgiveren din slik at de kan også sende inntektsopplysninger. Hvis NAV lurer på noe da kan de ringe deg. Det er lurt å ringe og høre etter noe dager etter at du har sendt papir slik ta de kan sjekke status på saken din . NAV tlf: 55 55 33 33

Djiiis... Men jeg har hørt at NAV vil ha KS-dato... Kjipt å miste 1-2 uker permisjon pga at termindato er mye senere enn KS-dato...

Kanskje ringe legen min, og be om å få time tidligere!

Jeg tenkte å vente til jeg får KS-dato, men får ikke time før i uke 34... Er det for seint?

For KS blir jo 7-10 dager før termin, og jeg må ta ut 3 uker persmisjon før termin. Da er vi allerede på uke 36... da har altså NAV max 2 uker til å behandle søknaden?

Høres knapt ut....

Du må ha attest etter uke 26 på termin datoen, og han jeg snakket med i NAV sa det var 3mnd vente tid, og anbefalte meg da å sende 3mnd før termin.

Annonse

Det er alltid 3 mnders behandlingstid på alt man sender til NAv,betyr ikke at det ER reelt 3 mnder. Søkte svangerskapspenger for 3 uker siden,fikk brev om at de har mottatt søknaden og det er 3 mnd behandlingstid.

Det Nav har ventet på var at lønningskontor skulle sende inntektsopplysninger, da jeg endelig ringte lønningskontor selv fikk de endelig sendt opplysningene. De sendte det på tirsdagen i forrige uke, på torsdag hadde nav fattet vedtak,og på mandag fikk jeg beskjed om at de var innvilget. Så trenger ikke ta 3 mnd heldigvis :)

Uansett foreldrepenger kan du ikke søke om før du er i 27 uke, og de må ha skriv fra lege/jordmor at du er 27 uker (eller over).

Dei tar ikkje hensyn til avtalt KS, kun UL termin. Vennepar slåss som juling med Nav fordi dei hadde planlagt KS i uke 37 og ville derfor ha det behandla som termin, men fekk klart NEI. Dei mista dei tre ukene vi skal ha før termin.

Dei tar ikkje hensyn til avtalt KS, kun UL termin. Vennepar slåss som juling med Nav fordi dei hadde planlagt KS i uke 37 og ville derfor ha det behandla som termin, men fekk klart NEI. Dei mista dei tre ukene vi skal ha før termin.

Ei venninne hadde planlagt KS i uke 38, og fikk godkjent det som termin. Startet permisjon i uke 35. Ei anna hadde planlagt KS i uke 37, fikk godkjent det som termin, startet permisjon i uke 34. Begge i Rogaland. Kan hende det er tolkning av lovverket som gir ulike utslag?

send inn søknaden så fort som mulig. Tidligst i uke 27 da. Jeg sendte da og jeg står uten penger nå i begynnelsen av permisjonen fordi jeg missforstod og sendte termin bekreftelse fra uke 26. Og det klarte de å fortelle meg to uker ut i permisjonen at det var feil. så det tok dem 3 mnd å si ifra. De ringer ikke! fikk bare et brev i posten på en fredag slik at jeg for sikkerhets skyld måtte vente over helga for å få sendt inn nye papirer.

Jeg er i uke 33, har ikke søkt enda, venter på at inntekstopplysningene mine blir riktige.. Men man får uansett etterbetalt fra man har gått ut i permisjon, men ganske kjipt å gå uten inntekt den første tiden..

Du skal fylle ut, og sende inn skjema: NAV 14-05.09. På dette ber de deg legge ved attest fra lege at du er gravid, og denne skal fylles ut i uke 26.

Dersom far også "finns" skal også han sende inn dette skjema. Det er da nok at du kopierer din legeattest og legger ved hans skjema.

NAV tar kontakt med arbeidsgiver om lønn og de er snare og ringe deg om det skulle være noe...

Annonse

Du skal fylle ut, og sende inn skjema: NAV 14-05.09. På dette ber de deg legge ved attest fra lege at du er gravid, og denne skal fylles ut i uke 26.

Dersom far også "finns" skal også han sende inn dette skjema. Det er da nok at du kopierer din legeattest og legger ved hans skjema.

NAV tar kontakt med arbeidsgiver om lønn og de er snare og ringe deg om det skulle være noe...

OBS! det er uke 27 ikke uke 26. som jeg skrev over så har jeg ikke fått perm-pengene mine enda nettopp fordi jeg fikk terminbekreftelse fra uke 26.

Dette fant jeg under utvidet informasjon om søknadssskjemaet på NAV.no: "Termindato skal bekreftes av lege eller jordmor, og må være datert etter 26 svangerskapsuke. Det samme gjelder eventuell kopi av helsekort. Når far søker, skal han ikke legge med dokumentasjon på termindato."

Det står jo faktisk ETTER, det praktiseres tydeligvis mye ulik tolkning rundt dette, men da venter jeg til uke 27 med å få bekreftelse. Det var greit å få vite!

Gjest peacock

Du må ha attest fra jordmor eller lege fra tidligst uke 26. Her er det 3 mnd ventetid (Oslo), noe som betyr at de kanskje ikke har ferdigbehandlet søknaden når babyen kommer. Min permisjon begynte i august i fjor, men fikk ingen penger før i september.

Søk fortest mulig etter uke 26, men skriv i søknaden at du fremsender dato for KS så fort du får den. Det som tar tid er å utregne hvor mye du skal ha i stønad; når permisjonen faktisk finner sted er nok lettere å justere i etterkant. Ta evt en telefon til NAV og spør :-)

Lilje<3 - det er veldig rart at du sier uke 27, jeg ringte NAV og de sa uke 26.

jeg sendte fra uke 26 og jeg fikk beskjed fra NAV om at de skal ha fra uke 27. Som det står over og i søknaden, så står det ETTER uke 26. Men gjør som dere vil, bare prøver å advare jeg ;-) jeg tolka det som uke 26, men det var feil! Jeg har også sendt inn en klage på dette til NAV, men tviler på at det blir forandra med det første. Flere må vel klage for at det skal skje.

Blir det samme for medmor her? Må jeg som medmor sende inn det skjema far sender inn?

Blir det samme for medmor her? Må jeg som medmor sende inn det skjema far sender inn?

dersom du skal ha lønnet permisjon, vil jeg tro det gjelder deg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...