Tante_Esel Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 jeg har hørt man kan lage knekkebrød av havregrøt... altsaa man lager havregrøt, smører den tynt over bakepapir og steker... aldri prøvd, men tror jammen jeg skal prøve det en da havregryn er alltid her i skapet ihvertfall!
Gjest Gul stjerne Skrevet 29. mars 2012 #3 Skrevet 29. mars 2012 Vel, siden det ikke rauser inn med svar, og jeg i grunn er ganske utålmodig, fant jeg på en oppskrift selv etter litt googling, og nå står to brett i ovnen. Brukte litt hvetemel og havregryn for å binde massen sammen, i tillegg til kruskakli, linfrø, solsikkekjerner, mandler, salt, tror det var det jeg hadde i skapet. Nå er jeg spent
MrsMilla Skrevet 29. mars 2012 #4 Skrevet 29. mars 2012 Knekkebrød er griseenkelt faktisk.... Ta det du har i skapet, eksempelvis solsikkekjerner, linfrø, nøtter, hakkede mandler, grovt sammalt mel, havregryn, speltflak - you name it - og ha sånn omtrentlig 6 dl av en mix av dette i en bolle. Ha i litt salt ved behov. Bland inn litt vann med og rør med en slikkepott (sånn omtrentlig 3 dl). La det stå sånn 5 min før du smører hele greia på et bakepapir eller to og steker det. så tynt du kan! Forresten ta mengdemålene som ca-mål, for jeg tar dette egentlig uten dl-mål - bare på øyemål. Skal være en seig klebrig masse. Stek brettene på 160 grader, varmluft, det ene brettet øverst, det andre nederst i en halv time. Ta en pizzaskjærer og kutt opp i passelige stykker, og bytt plass i stekovnen på brettene og stek de ferdig i 45 min.
Gjest Gul stjerne Skrevet 29. mars 2012 #7 Skrevet 29. mars 2012 Nå er de ferdige, det ser bra ut, men de er kanskje litt tykke, lite visste jeg om at de hevet under stekingen. Likevel, et vellykket prosjekt, gleder meg til å smake
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå