msunicorn Skrevet 29. mars 2012 #1 Skrevet 29. mars 2012 Har en jente på 3 måneder som den siste uka har villet ha mat sjeldnere og sjeldnere. Begynte med 4-5 timer, nå er det opp i 5-7 timer mellom hver amming. Snakket med en ammehjelper, men hun sa ikke noe jeg allerede har lest. Følge med på bleiene f.eks. Det jeg egentlig trenger å høre er at det er normalt, at jeg ikke kommer til å miste melka siden det går over 12 timer fra pupp til pupp. Noen med erfaring her?
miepia30 Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 4-5 timer høres greit ut, og 5-7 timer greit på natt. Men 5-7 på dag er lenge. Hva med å ta en ekstra veiing på helsestasjon? Og du kan jo pumpe når det har gått 3 timer hvis du er redd for å miste melka
lillenims Skrevet 29. mars 2012 #3 Skrevet 29. mars 2012 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Melka mister du nok ikke, men produksjonen kan gå ned. Samtidig vil jenta di få i seg all melka du har, og etterspørre mer, dersom du IKKE gir noe annet enn pupp. Jeg anbefaler altså at du fullammer, dvs tenker på det som økedøgn om hun viser tegn til at det blir for lite mat for henne. Du kan gjerne pumpe litt innimellom om du vil, men jeg ville i første omgang puttet melka i fryseren i stedet for å gi den på flaske samme dag - for å ikke forstyrre amminga mer enn nødvendig. Det er vanlig at barna dier mer effektiv når de blir eldre, så det kan godt hende at hun får i seg nok melk på de måltidene. Det ser du på bleiene - de skal være godt våte - og på at hun legger på seg. Jeg ville tatt et par ekstra veiinger på helsestasjonen, dvs med en ukes mellomrom, og så enda en veiing dersom det ikke så ut som det var helt nok (dersom hun tisset like før veiing nr 2 så kan det utgjøre mye - de tisser sjeldnere og større mengder nå enn som nyfødte). Barn på 3 mnd er såpass store at de har litt å gå på, de blir ikke underernært eller syke av å spise litt (for) lite en kort periode. Så lenge hun virker fornøyd og ikke slapp/syk, samt har våte bleier, så er det nok ingen grunn til bekymring (Alt dette avhenger av at hun ellers er en normalt frisk og fornøyd unge med normal fødselsvekt og normal vektoppgang. Premature og syke barn kan trenge ekstra oppfølging fra helsepersonell.)
msunicorn Skrevet 29. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 29. mars 2012 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Melka mister du nok ikke, men produksjonen kan gå ned. Samtidig vil jenta di få i seg all melka du har, og etterspørre mer, dersom du IKKE gir noe annet enn pupp. Jeg anbefaler altså at du fullammer, dvs tenker på det som økedøgn om hun viser tegn til at det blir for lite mat for henne. Du kan gjerne pumpe litt innimellom om du vil, men jeg ville i første omgang puttet melka i fryseren i stedet for å gi den på flaske samme dag - for å ikke forstyrre amminga mer enn nødvendig. Det er vanlig at barna dier mer effektiv når de blir eldre, så det kan godt hende at hun får i seg nok melk på de måltidene. Det ser du på bleiene - de skal være godt våte - og på at hun legger på seg. Jeg ville tatt et par ekstra veiinger på helsestasjonen, dvs med en ukes mellomrom, og så enda en veiing dersom det ikke så ut som det var helt nok (dersom hun tisset like før veiing nr 2 så kan det utgjøre mye - de tisser sjeldnere og større mengder nå enn som nyfødte). Barn på 3 mnd er såpass store at de har litt å gå på, de blir ikke underernært eller syke av å spise litt (for) lite en kort periode. Så lenge hun virker fornøyd og ikke slapp/syk, samt har våte bleier, så er det nok ingen grunn til bekymring (Alt dette avhenger av at hun ellers er en normalt frisk og fornøyd unge med normal fødselsvekt og normal vektoppgang. Premature og syke barn kan trenge ekstra oppfølging fra helsepersonell.) Tusen takk for svar! Prøvde å legge henne til nå etter 2,5 timer siden sist, og hun ville ha! Fikk sjokk, og selvfølgelig kom det ingen melk. Amming er bare stress for tida, ikke gøy i det hele tatt. Bruker Syntocinon mye for tida, selv om jeg helst ikke vil, men akkurat nå så gjelder det at melka kommer ganske fort, så hun ikke mister interessen og slipper. Måtte avbryte ammingen å prøve spray, noe som resulterte i full nekt selvfølgelig. Men prøvde igjen etter noen minutter og da drakk hun litt. Jeg takler dette ufattelig dårlig, det at jeg ikke aner når hun vil ha mat, og at det går så lang tid mellom ammingene, det at hun avviser brystet så ofte. Blir sliten, lei meg og mister matlysten. Ammetrøbbel er effektiv slankekur Skal veie igjen på mandag og er spent på om hun har lagt på seg. Igjen,tusen takk for beroligende svar.
lillenims Skrevet 29. mars 2012 #5 Skrevet 29. mars 2012 Du nevner stress og amming som slankekur - begge deler er nok en av de aller vanligste årsakene til ammeproblemer rundt "lite melk". Stress hemmer utdrivingen - slapp av og tenk gode tanker! Tenk feks på en elv av melk som fosser (Beklager dersom noen plutselig begynte å lekke melk nå!) Likedan er det utrolig viktig å få i seg nok mat og drikke. I tillegg til et alminnelig ikke-slanke-kosthold trenger du ca to skiver brød med pålegg og to glass melk om dagen når du fullammer (ca 600 kcal går rett ut med morsmelka hver dag). Om du går ned i vekt pga amminga også 3 mnd etter fødselen så kan det nok tyde på at du får i deg litt for lite næring. Tenk gjennom hva du spiser i løpet av en dag, trenger du øke mengdene noe, eller gjøre det lettere å få i deg nok? Kanksje det hjelper å smøre (eller om noen smører for deg!) "matpakke" når du lager frokost - sett en tallerk eller to med påsmurt brød i kjøleskapet, så er det bare å ta med seg til sofaen når det er tid for lunsj/mellommåltid. Youghurt og musli er også kjekt, små esker med rosiner eller ei skål med nøtteblanding, og ei lita skål med frukt (feks et eple, en pære og en banan - og du skal psise alle tre i løpet av dagen) på bordet foran der du pleier sitte. For drikkens del kan du fylle ei stor brusflaske med vann med litt sitron etc hver kveld og sette i kjøleskapet, og så skal den være tom når du legger deg (da kan du fylle den på nytt). (Juice, melk etc kan du også drikke, det kan være særlig lurt om du ikke får spist noe særlig.) Og om det er virkelig vanskelig å få i seg nok sunn og riktig mat: spis heller snop enn å ikke spise! Når det gjelder signaler på sult så har ammehjelpen en artikkel om dette: http://ammehjelpen.no/artikkel/9/Signaler-pa-sult Denne er kanskje mer aktuell for mindre barn, men det kan godt hende det er noen av disse som stemmer for jenta di også. Kanksje kan det være lurt å ha henne veldig nær deg (på fanget, i bæresele eller sovende i vognbag i sofaen rett ved deg - når jeg her sier nær så mener jeg cirka innen en armlengde) i noen dager nå fremover, slik at du veldig lett kan se når hun våkner, hvordan hun oppfører seg osv, og se om du kan lese noe fra kroppsspråket hennes om når hun er sulten og når hun har andre behov? Og selvsagt fortsette å legge henne til i tide og utide (når hun er våken) - vil hun ikke ha så prøv igjen om noen minutter. En sånn "amme hele tiden"-runde kan gjøre underverker både for produksjon, selvtillit og ammerytme. Syntocinon KAN hemme den naturlige utdrivingen, så det er lurt å begrense bruken om du kan. Du kan feks forsøke å klemme ut/håndmelke litt slik at melka kommer - da er det ikke sikkert du trenger bruke sprayen. En annen virkning av den kan være at melka kommer så fort at barnet spiser seg veldig fort mett (med god sugeteknikk, så det tømmer brystet raskt når det er mye melk som drives ut på en gang), og noen barn reagerer på det med gråt/uro, fordi de rett og slett hadde et større sugebehov - melka tok slutt etter 5 minutter, mens de egentlig ville/trengte suge i 15 minutter. Det er ikke sikkert at noen av disse tingene gjelder deg - men det er kan være verdt å ha i bakhodet iallfall.
msunicorn Skrevet 30. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 30. mars 2012 Du nevner stress og amming som slankekur - begge deler er nok en av de aller vanligste årsakene til ammeproblemer rundt "lite melk". Stress hemmer utdrivingen - slapp av og tenk gode tanker! Tenk feks på en elv av melk som fosser (Beklager dersom noen plutselig begynte å lekke melk nå!) Likedan er det utrolig viktig å få i seg nok mat og drikke. I tillegg til et alminnelig ikke-slanke-kosthold trenger du ca to skiver brød med pålegg og to glass melk om dagen når du fullammer (ca 600 kcal går rett ut med morsmelka hver dag). Om du går ned i vekt pga amminga også 3 mnd etter fødselen så kan det nok tyde på at du får i deg litt for lite næring. Tenk gjennom hva du spiser i løpet av en dag, trenger du øke mengdene noe, eller gjøre det lettere å få i deg nok? Kanksje det hjelper å smøre (eller om noen smører for deg!) "matpakke" når du lager frokost - sett en tallerk eller to med påsmurt brød i kjøleskapet, så er det bare å ta med seg til sofaen når det er tid for lunsj/mellommåltid. Youghurt og musli er også kjekt, små esker med rosiner eller ei skål med nøtteblanding, og ei lita skål med frukt (feks et eple, en pære og en banan - og du skal psise alle tre i løpet av dagen) på bordet foran der du pleier sitte. For drikkens del kan du fylle ei stor brusflaske med vann med litt sitron etc hver kveld og sette i kjøleskapet, og så skal den være tom når du legger deg (da kan du fylle den på nytt). (Juice, melk etc kan du også drikke, det kan være særlig lurt om du ikke får spist noe særlig.) Og om det er virkelig vanskelig å få i seg nok sunn og riktig mat: spis heller snop enn å ikke spise! Når det gjelder signaler på sult så har ammehjelpen en artikkel om dette: http://ammehjelpen.n...ignaler-pa-sult Denne er kanskje mer aktuell for mindre barn, men det kan godt hende det er noen av disse som stemmer for jenta di også. Kanksje kan det være lurt å ha henne veldig nær deg (på fanget, i bæresele eller sovende i vognbag i sofaen rett ved deg - når jeg her sier nær så mener jeg cirka innen en armlengde) i noen dager nå fremover, slik at du veldig lett kan se når hun våkner, hvordan hun oppfører seg osv, og se om du kan lese noe fra kroppsspråket hennes om når hun er sulten og når hun har andre behov? Og selvsagt fortsette å legge henne til i tide og utide (når hun er våken) - vil hun ikke ha så prøv igjen om noen minutter. En sånn "amme hele tiden"-runde kan gjøre underverker både for produksjon, selvtillit og ammerytme. Syntocinon KAN hemme den naturlige utdrivingen, så det er lurt å begrense bruken om du kan. Du kan feks forsøke å klemme ut/håndmelke litt slik at melka kommer - da er det ikke sikkert du trenger bruke sprayen. En annen virkning av den kan være at melka kommer så fort at barnet spiser seg veldig fort mett (med god sugeteknikk, så det tømmer brystet raskt når det er mye melk som drives ut på en gang), og noen barn reagerer på det med gråt/uro, fordi de rett og slett hadde et større sugebehov - melka tok slutt etter 5 minutter, mens de egentlig ville/trengte suge i 15 minutter. Det er ikke sikkert at noen av disse tingene gjelder deg - men det er kan være verdt å ha i bakhodet iallfall. Har lest om forskjellige tegn på sult, og fram til nå trodde jeg jo at jeg så når hun var sulten. Smatter, tar hånden opp til munnen, hodet virrer fra side til side. Men når jeg prøver så spenner hun hele kroppen før jeg i det hele tatt får lagt henne i ammestilling. Nå skjedde det jo noe snedig i går kveld og inatt ettersom hun spiste 19.30, 22.30, 02.00 og 04.00. Skjønner ingenting. Har prøvd å gi henne nå men hun er ikke interessert. Skulle tro hun har snudd døgnet i forhold til ammingen. Begge nattammingene fikk vi til uten spray ettersom vi begge er roligere da. Men når det gjelder sprayen så funker den motsatt på meg enn det du beskriver. Altså når min egen utdrivningsrefleks setter igang så kommer melka med stor kraft, med sprayen kommer den ganske forsiktig, kjenner knapt at det prikker i brystene Amming er bingo for tiden, men jeg ser jo at hun kan spise ofte også, så får jeg bare amme ofte om natta hvis hun vil det. Viktigste er at hun spiser.
lillenims Skrevet 30. mars 2012 #7 Skrevet 30. mars 2012 Nattamming høres ut som det kan funke for deg nå ja Det er kanskje slitsomt, men jeg ville absolutt satset på det nå (og så prøvd å sove når jeg kunne ellers), og deretter snudd døgnet (spisemessig) når ammingen går litt bedre. (Sovemessig så er det ikke så mye nattamming, egentlig, 2 måltider i den perioden du helst vil sove er ikke så ille Om du vil sove før 23 så kan du evt forsøke å "bråke" litt mer når du vil legge deg, slik at hun våkner og kan ammes før du sovner.) Det kan også hende at det kan hjelpe å gjenskape noe fra nattammingene på dagen, feks. amme i mørket på soverommet, eller amme liggende? Kanskje det begynner bli for mye spennende å se på rundt dere i stua nå?
msunicorn Skrevet 1. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 1. april 2012 Nattamming høres ut som det kan funke for deg nå ja Det er kanskje slitsomt, men jeg ville absolutt satset på det nå (og så prøvd å sove når jeg kunne ellers), og deretter snudd døgnet (spisemessig) når ammingen går litt bedre. (Sovemessig så er det ikke så mye nattamming, egentlig, 2 måltider i den perioden du helst vil sove er ikke så ille Om du vil sove før 23 så kan du evt forsøke å "bråke" litt mer når du vil legge deg, slik at hun våkner og kan ammes før du sovner.) Det kan også hende at det kan hjelpe å gjenskape noe fra nattammingene på dagen, feks. amme i mørket på soverommet, eller amme liggende? Kanskje det begynner bli for mye spennende å se på rundt dere i stua nå? Her har alt plutselig snudd, nå skal det ammes ca annehver time, kun fra ene brystet. I starten av snu-perioden skulle det ammes hver 2,5 time fra begge brystene, leenge. Døgnet rundt. Ammer på stua, det har ingenting å si faktisk. Når hun nektet så hadde det ikke noe å si om det var stille og mørkt heller, Deilig at hun snur seg mot brystet og er interessert igjen! Håper det varer! Så nå går det lite Syntocinon, siden mor slapper bedre av, og babyen tar seg tid til å jobbe litt for maten. Kommer det en ny periode med nekt nå så har jeg i allefall erfaring, og vet det kommer til å endre seg igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå