Gå til innhold

Jentungen kommer drassende hjem med "alt mulig dritt" fra skolen...

Anbefalte innlegg

Dattern til samboern min er så uheldig,stakkar, og drar på seg alt som er av lus og fotsopp hele tiden. Har noen i hennes omgangskrets på skolen noe, så kan jeg garantere at hun får det med seg hjem, og smitter oss andre med det. Vi har hatt så mange omganger med dette nå at jeg begynner å bli lei all behandlingen vi må holde på med, pluss at hun blir livredd og tror hun skal dø hver gang dette skjer. Har prøvd å roe henne,trøste henne,forklare at det ikke er farlig, og at det ikke er hennes skyld, men det hjelper ikke. Har varslet skolen hver gang. Men det hjelper ikke. Nå er jeg lei irriterende symptomer, sterilisering av huset og en redd jente, for ikke å snakke om skyhøye utgifter. Forebyggende midler ser ikke ut til å hjelpe på.

hva gjør vi nå? Varsle kommunen? Sende regningene for all behandling til skolen så de kanskje kan gjøre noe selv for å forebygge? Kan ikke fortsette å sterilisere alt og alle her hele tiden heller... Og å spyle henne med antibac før hun kommer inn er heller ikke aktuelt, hehe :-P :-S Uff, så fortvila og lei nå, og håper noen har råd :-)

Fortsetter under...

Huff, høres nesten ut som meg, bare at min kommer hjem med barnemark hver vår. 4. eller 5. våren nå. Og jeg synes det er verre enn lus.

Jeg var hysterisk første gangen men siden har jeg roet ned med sterilisering og vasking. Ingen andre i husholdet har blitt smittet så vidt vi vet (tatt kur vi også selvsagt).

Det irriterer at skolen ikke opplyser om dette hvis de vet det slik at vi kan ha litt kontroll. Tør ikke foreldrene nevne at det henger mark ut av rumpa på ungene??? åhhh....er bare så irritert.

har hun mange ikke vestlige i klassen???? de er ofte ikke helt oppdatert på viktigheten ved å ta disse krypa.... og hvordan de skal ta de. ( nei ikke rasist, dette er fakta ) min datter har en såkalt luseklasse på sin skole,,, der er det alltid lus, og det er nesten 80% ikke vestlige, de andre klassene har ikke slike problemer...

så dere som vil korsfeste meg, det er kun antagelser. Jeg hentyder ikke at de er urenslige ( da lus har det best i rent hår), bare at de er lite informerte

har hun mange ikke vestlige i klassen???? de er ofte ikke helt oppdatert på viktigheten ved å ta disse krypa.... og hvordan de skal ta de. ( nei ikke rasist, dette er fakta ) min datter har en såkalt luseklasse på sin skole,,, der er det alltid lus, og det er nesten 80% ikke vestlige, de andre klassene har ikke slike problemer...

så dere som vil korsfeste meg, det er kun antagelser. Jeg hentyder ikke at de er urenslige ( da lus har det best i rent hår), bare at de er lite informerte

Hei. Ingen planer om å korsfeste deg, hehe :-) Nei, hun går på spesialskole pga sykdom, og i hennes klasse er det bare norske elever. Men denne skolen er tilknyttet vanlig skole og sfo, og der er det jo som overalt ellers, og de har gym og svømming på samme plass som alle andre. Det er mulig med felles kontakt mellom skolene i friminutter, men spesialelevene leker ikke med de normale elevene pga mobbing bl.a, og lærere passer på de til enhver tid. Så jeg antar hun blir smittet av de i klassen ang lus, og svømmehallen og gymmen med fotsoppen....

HI

=) det er jo ofte sløvhet fra de hjemme som gjør at denne lusen sprer seg og får formere seg.. jeg hadde lagt press på skolen jeg,,, de må jo ta tak de også såklart... men jobben ligger vel hos foreldrene=)

=) det er jo ofte sløvhet fra de hjemme som gjør at denne lusen sprer seg og får formere seg.. jeg hadde lagt press på skolen jeg,,, de må jo ta tak de også såklart... men jobben ligger vel hos foreldrene=)

Vi har varslet skole, foreldrene til vennene og jentas mor hver gang. Jeg er i overkant hysterisk-hygienisk, så her får hverken lus eller fotsopp trives, men vi blir smittet gang på gang likevel. :-(

Annonse

Hvis det var din egen, biologiske datter ville du kanskje ikke blitt så lei?

Jeg visste det ville komme noe sånt tull fra en stemorhatende person ja! Jo, jeg ville blitt like lei om det var min egen datter jo. Det er et fett HVEM som drar smitten i hus, det er alle plagene og dritten som følger med jeg er lei, ikke jentungen. Fatter ikke hvorfor folk her inne skal lire av seg dritt mot stemødre hele tiden, du må ha hatt en ond stemor i ditt liv. Leser du hovedinnlegget på nytt, så ser du jeg syns synd på henne, og er lei av at SKOLEN aldri gjør noe for å forhindre dette.

HI

Hvor lenge mellom hvert utbrudd av de forskjellige tingene? Kan jo være at fotsoppen og lusa begynner å bli motstandsdyktig etter all bhd? Da får barnet symptomer igjen en stund etter endt bhd. Man har gjerne fullført hele bhden og det virker som det har fungert. Men det som har skjedd er at bhden har utryddet det meste av problemet, men så er det "den harde kjerne" som ikke har respondert på bhd. Det går det en tid før at stammen har bygget seg opp igjen og at barnet får symptomer igjen. Da kontakter man lege slik at de kan få tatt prøver av dette og satt familien/barnet på rett bhd.

Noen barn har lavere immunforsvar og plukker opp div lettere. Ikke noe gøy når man går gjennom en sånn periode, men det bruker å roe seg etterhvert.

Endret av geitemarken

Hvor lenge mellom hvert utbrudd av de forskjellige tingene? Kan jo være at fotsoppen og lisa begynner å bli motstandsdyktig etter all bhd? Da får barnet symptomer og bhd og man fullfører hele bhden og det virker som det har fungert. Men det som har skjedd er at bhden har utryddet det meste av orblemet, men så er det "den harde kjerne" som ikke har respondert på bhd. Da går det en tid før at stammen har bygget seg opp igjen og at barnet får symptomer. Da kontakter man lege slik at de kan få tatt prøver av dette og satt familien/barnet på rett bhd.

Noen barn har lavere immunforsvar og plukker opp div lettere. Ikke noe gøy når man går gjennom en sånn periode, men det bruker å roe seg etterhvert.

Hei du, og takk for opplysende svar :-) lusa kommer 3-4 ganger i året på henne, og fotsoppen 5-6 ganger i mnd. Bruker forskjellige kurer 3 ganger før vi begynner på den første kuren igjen, har inbilt meg at det kan hjelpe til på at disse krypa/soppen ikke skal bli immune, men der tar jeg kanskje feil. Får ta en tur til legen,som du sier. Vi sjekker ukentlig alt sammen, på alle i hus. Grer med lusekam 2 ganger i uken, og vasker gulv og dusjbunnen hver dag, samt sørger for at sokker/sko/ støvler er rene og tørre. Alle har hver sin hårbørste, som ligger separert fra hverandre. Sengetøy og håndkler kokvaskes i maskin hver gang. jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre her hjemme, og skolen gjør ingenting.... Vet du hva legen kan gjøre? Finnes det lusemiddel som virkelig tar både lus og egg 100%?

Hi

Hvor lenge mellom hvert utbrudd av de forskjellige tingene? Kan jo være at fotsoppen og lisa begynner å bli motstandsdyktig etter all bhd? Da får barnet symptomer og bhd og man fullfører hele bhden og det virker som det har fungert. Men det som har skjedd er at bhden har utryddet det meste av orblemet, men så er det "den harde kjerne" som ikke har respondert på bhd. Da går det en tid før at stammen har bygget seg opp igjen og at barnet får symptomer. Da kontakter man lege slik at de kan få tatt prøver av dette og satt familien/barnet på rett bhd.

Hei du, og takk for opplysende svar :-) lusa kommer 3-4 ganger i året på henne, og fotsoppen 5-6 ganger i mnd. Bruker forskjellige kurer 3 ganger før vi begynner på den første kuren igjen, har inbilt meg at det kan hjelpe til på at disse krypa/soppen ikke skal bli immune, men der tar jeg kanskje feil. Får ta en tur til legen,som du sier. Vi sjekker ukentlig alt sammen, på alle i hus. Grer med lusekam 2 ganger i uken, og vasker gulv og dusjbunnen hver dag, samt sørger for at sokker/sko/ støvler er rene og tørre. Alle har hver sin hårbørste, som ligger separert fra hverandre. Sengetøy og håndkler kokvaskes i maskin hver gang. jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre her hjemme, og skolen gjør ingenting.... Vet du hva legen kan gjøre? Finnes det lusemiddel som virkelig tar både lus og egg 100%?

Hi

fotsoppen kommer selvsagt ikke 5-6 ganger i mnd, men i året... Skrev litt feil der....

Fotsoppen bør i allefall dyrkes når den kommer så ofte. Mulig dere har skiftet krem, men at det er samme virkestoffe? Uansett, fotsopp er vanskelig å bhd, og det er greit å få det dyrket når dere plages så mye.

Så vidt meg bekjent finnes det ikke noe middel som knerter luseeggene, og jeg vet at lusene begynner å bli rimelig motstandsdyktig mot lusemiddel nå. Vet foreldre som rett og slett har vært nødt å klippe familien kort for å få bedre oversikt over kammingen. Men ta kontakt med helsesøster så kan hun gi råd til dere og kunne si fra til skolen om evt bedringer som kan gjøres der.

Lykke til:)

Fotsoppen bør i allefall dyrkes når den kommer så ofte. Mulig dere har skiftet krem, men at det er samme virkestoffe? Uansett, fotsopp er vanskelig å bhd, og det er greit å få det dyrket når dere plages så mye.

Så vidt meg bekjent finnes det ikke noe middel som knerter luseeggene, og jeg vet at lusene begynner å bli rimelig motstandsdyktig mot lusemiddel nå. Vet foreldre som rett og slett har vært nødt å klippe familien kort for å få bedre oversikt over kammingen. Men ta kontakt med helsesøster så kan hun gi råd til dere og kunne si fra til skolen om evt bedringer som kan gjøres der.

Lykke til:)

Må vi ta prøver alle sammen, eller holder det at en av oss drar til legen? Vil jo tro det er samme typen vi får. Tas det hudprøve av foten da eller?

Hverken jeg eller samboer dusjer andre steder enn hjemme, og jenta dusjer kun her,hos mor eller på skolen. Moren dusjer bare hjemme. Så det må jo komme fra skolen. Lusa dukker jo heller ikke opp av seg selv, og jeg og samboer kan ikke ha blitt smittet av noen andre enn datteren hans. Fryktelig kjedelig,slitsomt og dyrt er det ihvertfall... Takk igjen for gode råd :-)

Annonse

Jeg har ikke noe erfaring med fotsopp, men lus har vi hatt en omgang med hoa gutten vår her. Her var jeg, far og en niese smittet. Holdt på lenge med kur på meg selv da jeg har langt hår og tror lusa bet seg ekstra fast hos meg pga det. På sønnen og far ble det også kur men da det tok lang tid og lusa fortsatt holdt stand ble det barbering av hodet på han til slutt, og da var han kvitt det. Nå ser jeg jo at du har jente men siden lusa har bitt seg såpass fast kan det kanskje være en ide å barbere hodet likevel? Lus overlever ikke i snauklipt hår og da vil dere i hvertfall finne ut om det er den samme lusa som blomstrer opp gang på gang eller om det er ny smitte som forårsaker det. Lus kan overleve veeeeldig lenge dersom man ikke blir 200% kvitt dem med kur. Fikk også tips år det sto på her at om hele familien reiser bort fra huset 2-3 dager er huset "friskmeldt" da lusa ikke overlever mer enn den tiden uten hår/blod å livnære seg på. Kanskje enklere enn å desinfisere huset hele tiden. Skjønner at det er en kjip tanke å barbere et jentehode, men jeg tror jeg ville gjort det hadde det vært meg, bare for å i hvertfall ha prøvd det. Ellers er vel en tur til legen en god ide?

Uff, skjønner godt at du er fortvilet! Hva sier barnets mor til dette da? Er oppfølgingen like bra der som hos dere? Jeg ville bedt barnet bruke sokker eller flip-floper i dusj og garderobe på skolen, for å se om det hjelper på fotsoppen i alle fall.

Her lusekammer vi barna hver uke for sikkerhets skyld. Har ikke set noen småkryp ennå, men det er visst flust på skolen. Fikk akkurat brev fra rektor hvor alle foreldre ble oppfordret til daglig lusekjemming i 14 dager for å ta knekken på problemet. Håper det overholdes overalt!

Hvis det var din egen, biologiske datter ville du kanskje ikke blitt så lei?

Usaklig!

Har sikkert ikke hatt lus i hus du, for min nydelige, biologiske, fire årige krølltopp holder på å havne under klippemaskinen hver gang det røyner på.

Jeg er vanvittig lei av å vaske sengeklær, klær, luer, hjelmer, sofa trekk, fryse sengetøy, bilseter, saueskinn. Det er en vanvittig jobb.

Ikke HI

Stakkars dere!

Husker at vi var plaget med lus på skolen en periode. Dette var da jeg gikk på barneskolen, tidlig 90 tall.

For å få bukt med problemet sjekket helsesøster hvert eneste hodet i de klassene det gjalt.

Vips, var problemet borte. Det er ALLTID noen foreldre som er sløve med å sjekke hodene til ungene sine, eller som ikke sjekker nøye nok.

Uff, skjønner godt at du er fortvilet! Hva sier barnets mor til dette da? Er oppfølgingen like bra der som hos dere? Jeg ville bedt barnet bruke sokker eller flip-floper i dusj og garderobe på skolen, for å se om det hjelper på fotsoppen i alle fall.

Her lusekammer vi barna hver uke for sikkerhets skyld. Har ikke set noen småkryp ennå, men det er visst flust på skolen. Fikk akkurat brev fra rektor hvor alle foreldre ble oppfordret til daglig lusekjemming i 14 dager for å ta knekken på problemet. Håper det overholdes overalt!

Hei. Mora er like oppgitt som oss, og har prøvd å snakke med skolen hun også. Hvor godt hun følger med vet jeg ikke, men hun smører/kurer hver gang vi sier ifra ihvertfall. Det hjelper ikke å be henne bruke sokker/flipflop, for hun glemmer det, og skolen husker ikke å minne henne på det ;(

HI

Hei. Mora er like oppgitt som oss, og har prøvd å snakke med skolen hun også. Hvor godt hun følger med vet jeg ikke, men hun smører/kurer hver gang vi sier ifra ihvertfall. Det hjelper ikke å be henne bruke sokker/flipflop, for hun glemmer det, og skolen husker ikke å minne henne på det ;(

HI

Da burde skolen insistere på at ALLE bruker sokker eller flip-floper i dusjen. Det må jo være flere som sliter med dette, ellers hadde det vel ikke vært et tilbakevendende fenomen hos dere? Ville tatt en prat med helsesøster ang frustrasjonen. Skolen og foreldrene må ta grep når det er så ille!

Fotsopp er kipt, men egentlig veldig veldig vanlig.

Noen får utbrudd ofte, mens andre ikke får utbrudd selv om de har viruset i kroppen.

Viruset kan leve i kroppen selv om man har fjernet selve vorten. derfor kan nye utbrudd forekomme selv uten at hun er smittet av andre!

Anbefaler en tur til hudlege for å ta de bort med laser dersom de er plagsomme. Ellers forsvinner de oftest av seg selv med tid og stunder........

Fotsopp er kipt, men egentlig veldig veldig vanlig.

Noen får utbrudd ofte, mens andre ikke får utbrudd selv om de har viruset i kroppen.

Viruset kan leve i kroppen selv om man har fjernet selve vorten. derfor kan nye utbrudd forekomme selv uten at hun er smittet av andre!

Anbefaler en tur til hudlege for å ta de bort med laser dersom de er plagsomme. Ellers forsvinner de oftest av seg selv med tid og stunder........

Tror du blander sammen med fotvorter. Fotsopp har fint lite med virus å gjøre.

• 12 år senere...
Anonym bruker skrev (På 28.3.2012 den 22.31):

Dattern til samboern min er så uheldig,stakkar, og drar på seg alt som er av lus og fotsopp hele tiden. Har noen i hennes omgangskrets på skolen noe, så kan jeg garantere at hun får det med seg hjem, og smitter oss andre med det. Vi har hatt så mange omganger med dette nå at jeg begynner å bli lei all behandlingen vi må holde på med, pluss at hun blir livredd og tror hun skal dø hver gang dette skjer. Har prøvd å roe henne,trøste henne,forklare at det ikke er farlig, og at det ikke er hennes skyld, men det hjelper ikke. Har varslet skolen hver gang. Men det hjelper ikke. Nå er jeg lei irriterende symptomer, sterilisering av huset og en redd jente, for ikke å snakke om skyhøye utgifter. Forebyggende midler ser ikke ut til å hjelpe på.

hva gjør vi nå? Varsle kommunen? Sende regningene for all behandling til skolen så de kanskje kan gjøre noe selv for å forebygge? Kan ikke fortsette å sterilisere alt og alle her hele tiden heller... Og å spyle henne med antibac før hun kommer inn er heller ikke aktuelt, hehe 😛 :-S Uff, så fortvila og lei nå, og håper noen har råd 🙂

Har du prøvd kremortartaris mot fotsopp. En teskje blandet i en kopp med vann daglig skal hjelpe. Må ta det slavisk hele livet da. De selger det på apotek 1

Anonym bruker skrev (På 28.3.2012 den 22.41):

Huff, høres nesten ut som meg, bare at min kommer hjem med barnemark hver vår. 4. eller 5. våren nå. Og jeg synes det er verre enn lus.

Jeg var hysterisk første gangen men siden har jeg roet ned med sterilisering og vasking. Ingen andre i husholdet har blitt smittet så vidt vi vet (tatt kur vi også selvsagt).

Det irriterer at skolen ikke opplyser om dette hvis de vet det slik at vi kan ha litt kontroll. Tør ikke foreldrene nevne at det henger mark ut av rumpa på ungene??? åhhh....er bare så irritert.

Barnemark er det værste av det værste. 
på skolen der datter gikk/jobben min hadde vi noen år med  utrolig mye barnemark. Heldigvis har det gitt seg nå. 

Anonymkode: ea997...b74

rose08 skrev (På 19.6.2024 den 18.42):

Har du prøvd kremortartaris mot fotsopp. En teskje blandet i en kopp med vann daglig skal hjelpe. Må ta det slavisk hele livet da. De selger det på apotek 1

Altså. Dette barnet er nesten voksen nå. Hjelper ikke med råd 12 år etterpå 🤣

Anonymkode: 449e6...284

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...