Gå til innhold

Hjelp til utregning av feriepenger/trekk i lønn...

Anbefalte innlegg

begynte i ny jobb 15 august 2011 til 14 august 2012. Forstår at jeg i juni KUN får feriepenger, ikke lønn. Men om jeg skal ha 4 uker ferie i juli, hva skjer med lønna mi da?

Trekker de meg i lønn utenom da...eller??

altså får jeg vanlige lønninger resten av sommeren, fordi jeg ikke får vanlig lønn i juni...hjelp?

Fortsetter under...

Det som er vanlig er at man får feriepenger i stedet for lønn i juni, så da blir du trukket for ferien da, hvis du skjønner.. Selv om du har ferien i juli så har du jo allerede blitt trukket i lønn i juni. Hvis du har 5 uker ferie så er det vanlig å få litt mindre lønn i juli pga at de må trekke for den 5 ferieuka, sånn er det hvertfall hos oss :)

Hvis du skal ha fire uker ferie, må du melde fra dette til arbeidsgiver også lønnsmessig. Vanlig da, er at du ikke får lønn i juni, men de feriepengene du har opparbeidet deg.

Dersom du ikke ønsker å ta full ferie fordi du ikke har opparbeidet deg feriepenger llik full ferie, er dette lovlig.

du må ikke ta ferie, da får du feriepenger og lønn.

Arbeidsgiver kan pålegge ferie og loven sier at alle arbeidstagere skal ha 3 uker sammenhengende ferie

du må ikke ta ferie, da får du feriepenger og lønn.

Arbeidsgiver kan pålegge ferie og loven sier at alle arbeidstagere skal ha 3 uker sammenhengende ferie

Nei, du kan nekte å ta ferie dersom du ikke har tjent opp nok feriepenger:)

Annonse

Du trenger ikke ta ferie fordi du jobber ikke hele året. Alle som er ansatt gjennom et helt år må ta ut 5 uker ferie. Du trenger ikke. Da får du lønn for all jobb du gjør. Feriepenger du opparbeidet deg i 2011 får du "skattefritt". Men skal du ha feriepenger du har opptjening i 2012 må du skatte av de om du får de utbetalt i 2012. I 2013 er de "skattefritt". Hilsen ei som jobber med dette :-)

Gjest ronja røverdatter

Det er jo egentlig ikke sånn at du ikke får lønn, men bare feriepenger i juni. Men i bedrifter hvor de har avtale om at feriepenger betales ut i sin helhet i juli, skal du ha lønn for juni, pluss opptjente feriepenger, minus lønn for de ferieukene du skal ha. Skal du ha fem uker ferie, vil de jo i praksis si at du ikke får utbetalt noe lønn, kun feriepenger. Men har du opparbeidet deg bare to uker f.eks, vil du jo få lønn for litt over 2 uker, pluss feriepengene.

Arbeidsgiver kan pålegg deg å ta ut så mye ferie som du har opparbeidet deg i løpet av foregående år. Har du jobbet kun fra august, har du vel rett under to uker ferie (orker ikke finregne på det). Men har du jobbet hos et annet firma første del av året, har du full opparbeidelse og arbeidsgiver kan pålegge deg å ta full ferie.

Eller som #8 sier - om det er en bedrift som har fellesferie og stenger driften, kan du pålegges å ta de tre ukene ferie enten du har opparbeidet dem eller ikke.

Jeg synes du skal lese svarene du har fått jeg!

Du får trekk i lønn de ukene du har ferie. Du får feriepenger i stedet (de du har opparbeidet det (se lønnsslipp i desember). Når din arbeidsplass betaler ut feriepenger vet ikke noen her.

Annonse

Meeeen.... jeg skal ha ferie de to siste ukene i juli og de to første i august...får jeg vanlige lønninger da??

Har du jobbet sammenhengende (selv om du har byttet arbeidsgiver) i hele 2011, får du utbetalt feriepenger normalt i juni (med trekk for ferien) og vanlig lønn i juli/august.

Har du byttet jobb, fikk du feriepengene når du sluttet i forrige jobb og det regnes med at du har spart disse, i tillegg får du oppspart feriepenger i ny jobb. Du må da avvikle full ferie selv om du får lite feriepenger fra ny jobb og evt har brukt opp forrige jobbs utbetalt feriepenger.

Har du ikke mottatt feriepenger (ikke vært i jobb), kan de ikke kreve at du tar ut ferie mer enn du har opptjent, med mindre bedriften har lukket. Da Må du ta ferie enten du har feriepenger eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...